thomasx skrev:
Vid marknadsföring av sina förmedlingsobjekt har en mäklare en skyldighet att ange korrekta uppgifter om objektet. Om en mäklare i marknadsföringen anger pris på sina objekt som väsentligt avviker från det som bedöms som det marknadsmässiga priset kan det bland annat leda till att intresserade kunder vilseleds. En sådan prissättning vid marknadsföringen innebär att en fastighetsmäklare åsidosätter såväl sin omsorgsplikt som god fastighetsmäklarsed.
Frågan om lockpris eller ej är kanske inte det centrala för mig, men jag tycker ändå att formuleringen ovan är intressant i sin luddighet. Vad avses egentligen med väsentligt här? Är det en procentsats av utgångspriset eller ett absolut belopp? Ett absolut belopp som i det här fallet uppgår till mellan 2-300 000 under ett i alla stycken jämförbart objekt motsvarar ju mer än en nettoårsinkomst för många - med andra ord, knappaset en oväsentlig avvikelse ;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det måste ju såklart vara en procentsats. Folk gnäller ju dock om lockpris så fort en budgivning ökar med 10 %. I min värld är inte detta tillräckligt för att man ska kalla något för lockpris. Det är inte uppenbart fel.
 
falkn skrev:
Det måste ju såklart vara en procentsats. Folk gnäller ju dock om lockpris så fort en budgivning ökar med 10 %. I min värld är inte detta tillräckligt för att man ska kalla något för lockpris. Det är inte uppenbart fel.
När jag/vi sålde hus 2008 blev slutbudet/kontraktssumman 22,5 % över det utannonserade priset.
Det var ingen som klagade så vitt jag vet. Och hade ingen bjudit över hade vi accepterat utgångspriset.
Det var ändå 115% över vad vi köpte det för 10 år tidigare. Detta var i västra Göteborg.
 
Nu borde budgivningen vara klar va? Hur gick det?
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Sorry att jag inte kommit tillbaka tidigare - varit fullt upptagen med annat...
Hur som helst, slutpriset blev knappt 4,3 MSEK, så en bit under vad man bekanta var villiga att bjuda i den första vändan. Den andra "öppna" budgivningen efter den officiella visningen utvecklades väldigt märkligt. Som jag skrev gick det väldigt trögt i början och mina bekanta var med som passiva budgivare för att se utvecklingen. Ingen information om buden kom ut på hemsidan, så den upplevdes ändå som lite hemlig. När det inte hände så mycket så ringde mäklaren runt och "hotade" med att säljarna skulle dra tillbaka lägenheten (vilket kändes något ihåligt i o m att hen upplyst mina bekanta om att säljarna köpt hus), och i nästa steg sattes en absolut deadline, typ "bud inkomna efter kl nn.nn kommer inte att beaktas.

Mina bekanta skrev för övrigt på för en annan lägenhet igår i samma område, något större, nyrenoverad, men utan balkong och inte lika högt våningsplan för 3,9 MSEK (300 000 över utrop) efter förhandsvisning och dolt bud (tack för tipset om dolda bud falkn!), så dom är idag mycket nöjda att dom avstod det andra objektet :D
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Slutet gott, allting gott :)
 
Gött!

Den som gräver en grop ... ;)
 
krillek skrev:
Mina bekanta skrev för övrigt på för en annan lägenhet igår i samma område, något större, nyrenoverad, men utan balkong och inte lika högt våningsplan för 3,9 MSEK (300 000 över utrop) efter förhandsvisning och dolt bud (tack för tipset om dolda bud falkn!), så dom är idag mycket nöjda att dom avstod det andra objektet :D
Varsågod :) Gratulerar till dina vänner! Mäklaren verkar inte vara den vassaste. Det säger väl sig själv att man inte snabbar på en budgivning genom att sätta ett sista datum, snarare tvärtom. Går budgivningen långsamt måste säljaren kunna visa at är han inte har bråttom. Alltid dumt av mäklaren att redogöra för varför säljaren säljer (köpt hus, lång flytt osv). Det är sällan till säljarens fördel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.