Det blir säkert bra. Bra att ni skippade högskåp vid fönstret samt bänkskivan vid kyl/frys.
 
falkn skrev:
Jag hade definitivt också valt att låta bänkskivan gå hela vägen mot ytterväggen och ha diskmaskinen under bänken som vanligt. En skarv i en svart granitskiva syns knappt och görs i anslutning till hällen. Jag hade också tagit bort bänken på andra sidan och placerat ugn och mikro i ytterligare ett högskåp där. På så vis får du ännu mer bänkyta, vilket enligt mig är det viktigaste i ett kök.

Kör integrerad kyl och frys så får du ett mycket renare utseende.
Jag skulle nog snarare säga att det beror på om han skaffar polerad skiva eller en matt.
Vår polerade skiva tycker jag skarven är ganska framträdande trots att det är svart silikon på ytterst tunt.
Kan även vara att jag VET ju vart skarven är ..
Men tycker inte en skarv behöver störa så länge den harmoniserar med andra linjer i köket ?
 
Frodda skrev:
Jag skulle nog snarare säga att det beror på om han skaffar polerad skiva eller en matt.
Vår polerade skiva tycker jag skarven är ganska framträdande trots att det är svart silikon på ytterst tunt.
Kan även vara att jag VET ju vart skarven är ..
Men tycker inte en skarv behöver störa så länge den harmoniserar med andra linjer i köket ?
Jag förutsatte att de inte skulle ha blank skiva, det är väl inte så vanligt idag. Sen beror det såklart på hur firman gör skarven. Vissa envisas ju med att fasa allting vilket gör att det syns mer. Om någon såg Bygglov häromdagen så gjorde de t.ex. en väldigt ful lösning, dessutom med lösa stavar runt hällen.
 
falkn skrev:
Jag förutsatte att de inte skulle ha blank skiva, det är väl inte så vanligt idag. Sen beror det såklart på hur firman gör skarven. Vissa envisas ju med att fasa allting vilket gör att det syns mer. Om någon såg Bygglov häromdagen så gjorde de t.ex. en väldigt ful lösning, dessutom med lösa stavar runt hällen.
Jag sticker nog ut säga att slipad granitskivan är nog vanligast, åtminstone enligt säljaren på Ballingslöv och leverantören av skivan.
Stavarna var jäkla ofog, inte snyggt el bra.
 
Frodda skrev:
Jag sticker nog ut säga att slipad granitskivan är nog vanligast, åtminstone enligt säljaren på Ballingslöv och leverantören av skivan.
Stavarna var jäkla ofog, inte snyggt el bra.
Slipad är ju just matt. Polerad är alltså glansig. Precis som jag sa så är slipad vanligare idag.
 
falkn skrev:
Slipad är ju just matt. Polerad är alltså glansig. Precis som jag sa så är slipad vanligare idag.
Bra falkn och fel av mig, vi menar samma jag uttryckte mig oklart.
 
falkn skrev:
Vedum är dessutom enligt mig också ett budgetkök och levererar t.ex. kök till nyproduktion av hyresrätter o.s.v. där kvalitén är därefter. .
Precis som makita och blå bosch är budgetmärken, för det finns billiga varianter på tex Harald nyborg?
 
elpaco skrev:
Precis som makita och blå bosch är budgetmärken, för det finns billiga varianter på tex Harald nyborg?
Finns det? Att man rear ut en gammal modell för lägre pris är väl inget konstigt.

På vilket sätt är vedum inte ett budgetkök i klass med Ikea? Om vi bortser från pris.
 
falkn skrev:
Finns det? Att man rear ut en gammal modell för lägre pris är väl inget konstigt.

På vilket sätt är vedum inte ett budgetkök i klass med Ikea? Om vi bortser från pris.
I min värld går deras design inte att jämföra. Känslan och kombinationen av tex handtag och luckor. Utställningarna. Varianterna av bänkskivor och fläktar som demonstreras. Dämparna är bland de bästa jag använt. Möjligheten att skräddarsy bredd och höjd. Bemötande och proffsighet vid råd och uppritning. Närmast gratis montering via knuten snickare. Deras lösningar på utdragbara specerilådor. Färgval. Med mera.
 
Nja, jag blev ganska besviken vid mitt besök i Vedum-uställningen i Bromma. Mest för att flera av utställningsköken såg lite småskeva ut - det var lite si och så med passformen. Förmodligen en slarvig montering eller spåren av många kunder som slitit och dragit i varje låda, men jag blev iaf besviken på finishen – den borde ju vara perfekt i utställningslokalen. ...men så har jag känt om en del utställningskök från Ballingslöv också, framförallt brukar deras diskmaskinsluckor se lite off ut, tycker jag.

Däremot tycker jag att en del av deras lådfronter och luckor i sig är fina, helt klart mina favoriter av de jag såg i budget- och mellansegmenten, och absolut flera snäpp över Ikea. Jag tittade framförallt på deras köp Liv i olika utföranden och jag gillade verkligen känslan i den variant som är i målad fanér med grepplist. Dock var grepplisten ganska grund och smal, så jag tyckte att lådorna blev lite knepiga att handha. Dessutom kom jag inte riktigt överens med det begränsade urvalet färger.

Vad gäller känslan i övrigt (och då tänker jag främst på lådornas inre etc) så var det inte sååå stor skillnad mot Ikea, tyckte jag, och den mekaniska kvaliteten är förmodligen på ungefär samma nivå. Allt som allt tyckte jag inte riktigt att totalintrycket i mitt fall motiverade prisskillnaden mot Ikea, så det blev inget Vedumkök för mig.
 
Ett Ikeakök med 20-25 stommar med inredning, passbitar, takanslutning mm monterar jag på max 3 arbetsdagar, 5 dagar med elektriker, vvs och plattsättare. Min erfarenhet av platta paket kontra stomfärdiga kök är att stomfärdiga kök tar lika lång tid eftersom dom tar mer plats och är jobbigare att hantera, därför jobbar jag ALLTID för ett fast stompris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.