Glöm inte kolla på renoveringsobjekt med utbyggnadsmöjligheter, typ gamla sommarstugor som behöver sminkas upp ordentligt :) Man vet aldrig vad som dyker upp.
 
Bra idé men ibland känns det som renoveringsobjekten går för mer... inge bra läge o köpa nu :)

Ang utbyggnad, får man alltid bygga ut? Dum fråga kanske man jag har inte tänkt i dom banorna tidigare.
 
Jag vet, säljarnas marknad just nu, värsta i svensk historia om jag får gissa. Inte alltid man får bygga ut, gamla detaljplaner i stugområden kan vara ganska restriktiva men inte alla såklart. Söka söka söka...
 
I en nyligen antagen detaljplan i Nacka har kommunen satt stopp för Atefallaren, förstår inte riktigt varför men det kan hända tyvärr :(
 
KnockOnWood skrev:
Grundregeln numera är att man får bygga ut 15 m2 utan bygglov. S.k. Attefallare.
Men det finns naturligtvis undantag...
[länk]
Ett attefallshus är en komplementsbyggnad, ingen utbyggnad. Det är dessutom 25 kvm, inte 15.
 
Och en attefallstillbyggnad är en tillbyggnad som är på 15kvm, kom samtidigt som attefallshuset...
 
13th Marine skrev:
Och en attefallstillbyggnad är en tillbyggnad som är på 15kvm, kom samtidigt som attefallshuset...
Stämmer. Jag som läste inlägget fel.
 
Alltid skulle nog ha varit "alltid";)
men okej, 15kvm är ju inte jättemycket för såna hus lär vara kring 50-80kvm och jag vill nog komma upp i 120+ iaf.

Hur ska man bete sig när man kikar på ett hus som är sig 70kvm och jag har tänkt att bygga ut 70kvm till. Ringer man kommunen och kollar läget? I Stockholm är det ju oftast så att när visningarna har varit så går det rätt snabbt till kontraktskrivning, eller det är iaf min uppfattning.
 
Borde gå att kolla efter vad eventuell detaljplan säger.

Borde finnas på kommunens hemsida.
 
OK tack.
Så t.ex nåt sånt här? Högst 1/5 får bebyggas och inte överstiga 200kvm

Om tomten skulle vara 1000kvm och det finns ett befintligt hus på tomten som är 50kvm så skulle jag få bygga ut med 100kvm?
 
1/5 av 1000kvm är 200kvm. Du får bygga ut 150kvm.
 
Det är jag med på :)
tänkte bara som ett exempel, att med 1/5 så kan jag bygga ut 100kvm så får jag 150kvm och det är där nånstans jag har tänkt mig storleksmässigt.
 
Eftersom 100 är mindre än 150 så borde det inte vara några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.