Hej,

Jag är på jakt efter nytt boende och har börjat kika på möjligheten att köpa tomt och sen bygga ett hus på tomten men har ingen koll alls på hur man ska bete sig så jag skulle uppskatta lite råd o tips.



Några frågeställningar

- vilka husleverantörer är nåt ha?
- vad kan man räkna med att det kostar på ett ungefär? 2 miljoner?
en tomt jag kikat på kostar det drygt 200' för EL+VA

Fylla gärna med på tips/råd/erfarenheter

Tack
 
Hur stort behöver ni och vad är er budget?
 
2 miljoner och uppåt är kostnaden för bara tomten på många adresser. Var tänkte du bygga?

Klicka in på alla husleverantörer och beställ hem katalog, får du en fingervisning iaf sen tillkommer ju markjobb, ev sprängning, el va fiber etc, listan är hur lång som helst,
 
Detta är väl nästan en "hur långt är ett snöre?" fråga.

A) Har du kollat tomter till salu på Hemnet och Booli?

B)
Här på Bygga Hus finns förteckningar med många/de flesta hustillverkare.
https://www.byggahus.se/hustillverkare/
En hel del har priser på sina hemsidor.

Men annars tycker jag att 2 mille låter lite väl optimistiskt till och med för Stockholm om du menar totalkostnaden för tomt, hus hus och allt annat som hör till :cool:
 
Tomtpris + 2,5milj är en rimlig uppskattning för en enklare villa
 
Sorry jag va lite otydlig, menad utöver tomtpriset :) så tomtpris + X
fattar att det inte går att få till nån exakt siffra men det jag är ute efter är egentligen hur långt jag kan hänga med i en budgivning på tomten, dom ligger på 2-3 miljoner där jag kikar.

Funderar på en en plans villa på kring 150kvm såg nån jag gilla som hade listpris på kring miljonen och då kan man lägga på typ 1 miljon till för mark, va, el?
 
Hej erix0n,
eftersom vi själva satt med ungefär samma funderingar för inte så länge sen, och tyckte det var väldigt svårt att få en ordentlig uppfattning om vad det egentligen kostar totalt att bygga ett nytt hus, så delade jag med mig av vår kalkyl, något redigerad och förenklad. Ungefär så här ser kalkylen ut just nu, efter många ändringar och tillägg.
https://www.byggahus.se/bloggar/martine/3810-eksjhus-mellangrden-vrt-drmbygge.html

Vi ska visserligen bygga ett 2-plan/1,5-planshus och lite större än du funderar på, men många av kostnaderna är ändå likadana oavsett husets storlek.
 
Jag tror inte du kommer under 2 miljoner för bygget om du inte gör en massa själv...

Budgetera 2,5 så får du kanske med ett förråd och en tomt som inte är en leråker.
 
PurreP skrev:
Jag tror inte du kommer under 2 miljoner för bygget om du inte gör en massa själv...

Budgetera 2,5 så får du kanske med ett förråd och en tomt som inte är en leråker.

Förutsatt att du satsar på budgetalternativ rakt igenom...
 
Hemmakatten
Listpriset du såg var med all säkerhet priset för själva "byggsatsen". På det tillkommer uppbyggandet, el och vvs och byggherrekostnader (bygglov, lsgfart, pantbrev mm mm) på minst det dubbla.
 
Jag behöver hamna under 5 miljoner totalt men med en tomt kostnad på 2,2-2.4 så är det kanske orimligt o ens tittade vidare på tomter i den prisklassen?
 
Det beror ju lite på varför du måste hamna under 5 mkr, men om det är för att du inte har råd med mer känns det som upplagt för magsår.
 
För att däromkring går gränsen för mitt lånebelopp men om det är en omöjlig ekvation så behöver jag inte lägga mer energi på det isf, det är väl inte värre än så :)
 
Redigerat:
Grovt räknat kostar material och entreprenad runt 2-2,5 miljoner beroende på standard, sen får du räkna med 4-500 tusen i byggherrekostnader, tex lagfart, anslutning el, VA, internet, bygglov, finplanering av tomten, pantbrev, räntor på byggkreditiv osv. Ska du sen ha garage eller förråd tillkommer en peng för det också.
 
så kring 3 miljoner, då behöver jag hitta en lite billigare tomt om det ska kunna bli aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.