Vi är spekulanter i ett hus som är byggt runt 2001, som då byggdes med putsfasad med enstegsmetoden, som så många andra hus i området. Denna byggdes om 2012, till en luftad fasad.

Jag väntar på att få konstruktionsritningen på ombyggnaden, men mäklaren nämnde Minerit, luftspalt, ny skiva, träreglr, isolering etc. Jag kan inget om fasader, men det lät som det var gjort som det skulle vara rätt gjort.

Vi var med i en budgivning, där vi valde att avstå när ett för högt bud kom. Den som vann budgivningen skrev på, och valde sedan att hoppa av efter att en besiktning hade gjorts. Besiktningsmannen hade noggrant undersökt konstruktionsritningen och av någon anledning underkänt konstruktionen.

Om detta är den egentliga orsaken är oklart, men det är vad mäklaren har sagt, och då vi av naturliga skäl inte har tillgång till besiktningsmannens rapport, har vi svårt att veta vad det egentligen var han ansåg var felaktigt eller varför köparna drog sig ur.

Jag har försökt läsa mig till om det är någon som har gjort om från enstegsfasad till fasad med luftspalt, som sedan har upptäckt att det fortfarande kan finnas risk för fukt/mögel.

I en artikel i NyTeknik från Nov 2015, står det Enstegstätade fasader läcker trots lagning men när man läser artikeln låter det som att de har reparerat fasaderna, och återskapat enstegsmetoden, som låter helt idiotiskt.

Vi kommer kontakta ett par olika besiktningsmän för att höra deras åsikt kring om det finns några risker med luftade fasader, och eventuellt betala dessa för att titta på ritningarna.

Är det någon här som har någon erfarenhet eller som bor i ett hus som är ombyggt från ensteg till luftad sedan flera år tillbaka och har haft möjlighet att göra fuktmätningar eller upplevt några problem?

Tacksam för svar!
 
Utan att ge mig in i det tekniska som jag som lekman bara kan spekulera om så skulle jag säga att JAG skulle inte köpa ett sådant hus, och jag är nog inte ensam. Så rimligen borde värdet på sådant hus vara lägre, betydligt lägre än motsvarande "rätt" byggt hus. Om reparationer och mögel visar sig gå att bemästra så kanske värdet stiger när stormen blåser över, men risken är väl att det går åt andra hållet - att det blir som att köpa ett blåbetonghus med asbestfasad eller ett hus med hussvamp- alla skyr det som pesten, försäkringsbolagen vill inte försäkra osv. och värdet rasar och det blir osäljbart. Är läge, pris eller nåt av resten av huset unikt? Känns det dåligt i magen så kommer det sannolikt fortsätta göra det. Är du en sån som inte går och funderar på sådant som "finns det mögel", "kommer jag tvingas bygga om för stora pengar", "kommer försäkringsbolag hjälpa mig med fuktskador", "går huset sälja om/när jag vill det"?

Hoppas du får bra tekniska råd. Uppenbarligen har ju många sådana här hus byggts, så nån måste ju tro på att de kommer funka... ;) Frågan är vilken sorts besiktningsman du får tag på... Jag antar åsikterna är ganska varierade...

Men att luftade fasader funkar, det är nog av flera 100 års byggande bevisat, frågan är om det går att bygga om på det sättet...
 
Redigerat:
Det låter som fasaden är rätt utförd, men kolla upp det. Sen kan jag inte förstå varför ett hus som har en nyrenoverad fasad skulle vara värd mindre om det är rätt gjort. Hellre det än en 15 år gammal fasad utförd på samma sätt.
 
Problemet är väl att många tror dessa är felbyggda och att alla inte är överens om hur man rättar till problemet. Hellre en rätt byggd fasad som är 30 år gammal än en helt ny men felaktig. Men OBS jag har ingen aning om den med den ombyggnation du säger är gjord nu är ok... Men jag tror många backar bara man hör ensteg... Vilket ju du märkt på han som backat, med stöd av besiktningsman. Är det värt 5.000 spänn att få veta det eventuellt är en riskkonstruktion. Kommer du sova gott om Din besiktningsman säger det är ok när du vet den andra troligen sagt det motsatta?
 
Det går inte att besvara din fråga utan att få se ett tvärsnitt på konstruktionen. Det är dock ingen raketforskning att bygga en luftad fasad så troligtvis är det utfört på ett ok sätt.
 
falkn skrev:
Det går inte att besvara din fråga utan att få se ett tvärsnitt på konstruktionen. Det är dock ingen raketforskning att bygga en luftad fasad så troligtvis är det utfört på ett ok sätt.
Tack för alla intressanta svar. Vår besiktningsman sa att han aldrig hört talas om några problem med denna typ av ombyggd fasad, men vi väntar på ritningen.

Menar du att man kan se det på ritningen eller menar du att man verkligen måste öppna väggen och titta?
 
Så länge ritningen överensstämmer med verkligheten så kan man bedömma konstruktionen utifrån detta ä.
 
Är man för dum så bör man inte köpa hus :)

Om man har bytt konstruktion (och lagat eventuella skador som uppstått) så har inte huset något som helst att göra med en enstegstätad fasad eftersom det INTE är det längre. Det är lika logiskt som att kalla en tegelfasad för träpanel, för det är det INTE heller.

En luftad fasad är det vanligaste och enklaste att bygga. Och vi har ingen aning om varför köparen hoppade av (oavsett vad han eventuellt sagt till mäklaren)

Men självklart ska man besikta huset och fel kan finnas, men det har inget att göra att det en gång hade enstegstätad fasad.

JohanLun skrev:
Problemet är väl att många tror dessa är felbyggda och att alla inte är överens om hur man rättar till problemet. Hellre en rätt byggd fasad som är 30 år gammal än en helt ny men felaktig. Men OBS jag har ingen aning om den med den ombyggnation du säger är gjord nu är ok... Men jag tror många backar bara man hör ensteg... Vilket ju du märkt på han som backat, med stöd av besiktningsman. Är det värt 5.000 spänn att få veta det eventuellt är en riskkonstruktion. Kommer du sova gott om Din besiktningsman säger det är ok när du vet den andra troligen sagt det motsatta?
 
nicmarxp skrev:
Tack för alla intressanta svar. Vår besiktningsman sa att han aldrig hört talas om några problem med denna typ av ombyggd fasad, men vi väntar på ritningen.

Menar du att man kan se det på ritningen eller menar du att man verkligen måste öppna väggen och titta?
Du behöver troligen inte öppna något, kolla mot eventuella ritningar, prata med den som gjort jobbet/säljaren och studera på plats hur det är gjort. Precis som din besiktningsman säger, svårt att göra fel på detta (men klåpare finns).
 
Min oro skulle va om man 1) valt en bra metod att bygga om 2) det redan hunnit bli fuktskador bakom den gamla "täta" fasaden som inte kan torka ut...

men kanske river man alltid bort allt gammalt och börjar om helt från början, så man så att säga öppnar väggen ända in till isoleringen och börjar om där. Då håller jag nog med om att det skulle kännas rätt säkert... Då är det ju i princip en helt ny vägg... Vore intressant om du lade ut ritningen på hur det är gjort här... :)
 
Det finns en skiss på husets fram och baksida (det är ett radhus) där det är utmarkerat "Trä som slipsanerats". Det finns inget trä som ersatts med nytt trä.

Det var en hel del dokumentation kring bygget. Här är ett utdrag från första sidan:

Valet av saneringsmetod är baserat på "NCC's program för undersökning och åtgärdande av enstegstätade fasader (Solna 200)" samt SP's "Handledning Mätning av fukt i putsade regelväggar, kap Åtgärder (Borås 2009-11-16)". De använda metoderna har varit slipning respektive byte av material. Alla synliga skador har åtgärdats. Vid misstanke om skada har material avlägsnats för att göra icke synliga ytor åtkomliga för kontroll. Där skador finns på stomvirka och/eller isolering har även platsfolie och innergips kontrollerats.
Val av saneringsmetod är beslutat av Polygon.

Här är en lista på "Montering StoEcoBoard och Sto Guard".

Vindskiva
EcoBord monterad enligt anvisningar, ca 16 skruv/m2.
Skuvavstånd ytterkant 150 mm.
Skruvavstånd övrigt 200 mm.

Skarvtätning
Alla skarvar och skruvskallar behandlas med StoGuard

Ställplats fönster dörrar
Ställplats tätas med Sto Seal band

Tätning Syl
Övergång mellan vagg och betongplatta tätas med Bituem band.

Luftning
Hålat plåtbleck monteras vid avslutning av vägg och ovankant fönster

Fönsterbleck
Fönsterbleck monteras

Isolering
Isolering monterad med täta skalvar
Ca 2 infästningar per skiva

Distanser
Distanser monterade över reglar i stommen som underlag för hattprofiler


Sen finns 2 sidor som handlar om:
- Montering StoVentec-skivor inkl. bl.a. stålprofil och detaljer
- Puts pa StoVentec-skiva


Är det någon som kan tolka detta bättre än mig?
 
Denna metod är en bra metod för åtgärdande av enstegstätade putsfasader på träregelstomme. Jag hade definitivt inte varit orolig.
 
Finns det någon möjlighet att skrapsaneringen av trästommen inte har gjorts helt och hållet, och att kvarstående rester av oönskat material finns kvar, och kan orsaka problem i framtiden?

Eller försvinner detta om det inte finns åtgång till fukt?
 
nicmarxp skrev:
Finns det någon möjlighet att skrapsaneringen av trästommen inte har gjorts helt och hållet, och att kvarstående rester av oönskat material finns kvar, och kan orsaka problem i framtiden?

Eller försvinner detta om det inte finns åtgång till fukt?
Finns ingen anledning att slarva med skrapsaneringen som är den billigaste och enklaste delen av arbetet. Sedan så krävs det också fukt (som inte kan torka ut) för att det ska uppstå skada. Så om arbetet ser bra ut i övrigt skulle jag vara lugn.
 
JohanLun skrev:
Min oro skulle va om man 1) valt en bra metod att bygga om 2) det redan hunnit bli fuktskador bakom den gamla "täta" fasaden som inte kan torka ut...

men kanske river man alltid bort allt gammalt och börjar om helt från början, så man så att säga öppnar väggen ända in till isoleringen och börjar om där. Då håller jag nog med om att det skulle kännas rätt säkert... Då är det ju i princip en helt ny vägg... Vore intressant om du lade ut ritningen på hur det är gjort här... :)
Det blir alltid i princip en ny yttervägg utanför reglarna och den är luftad så även om det skulle komma in fukt så torkar det ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.