Är du lite programmeringskunnig kan du använda deras "third party integration"-möjlighet som är ett enkelt REST API för att polla mer eller mindre godtyckliga värden. Kräver dock att du köper en proffessionell licens för ca 50-lappen.

En nackdel med Imperihome är dock att den bara kan kommunicera genom pollning. Själv använder jag freeboard.io som kommunicerar helt händelsestyrt mha Websockets.
 
  • dashboard.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Har jag förstått rätt att man måste betala en månadsavgift för freeboard.io om inte vem som helst ska kunna se allt man har på sin dashboard, som kameror och liknande?
 
@thomasx
Jag kör freeboard.io helt lokalt på min egen Linuxserver så det är helt gratis, och eftersom det är opensource så är all källkod öppen. Det är bara om du utnyttjar deras molntjänst som du behöver betala något. Ska kanske tillägga att de flesta av "widgetarna" som du ser i mitt exempel har jag specialanpassat. Men standardwidgetarna är rätt OK de också.

//Göran
 
Kan kanske även passa på och berätta lite om informationen ni ser på dashboarden.

- Väderprognos, kommande 15 timmarna, via SMHI's REST API.
- Busstider i realtid, via Västtrafik's REST API
- Status från dörrar och lås (magnetkontakter och mikrobrytare) från mitt Vanderbilt SPC-larm.
- Aktuellt vattenflöde och vattenförbrukning från min webbkamerabaserade vattenavläsare.
- Aktuell elförbrukning från min NorthQ-avläsare (Z-Wave).
- Aktuell utomhustemperatur från min mysensors.org termometer.
- Temperaturer och dörrövervakning av frys och kyl. Fibaro Z-Wave universalsensor.
- Utomhuskameror

All information (förutom kamerabilderna) "normaliseras" till en MQTT-broker och distribueras via Websockets över till dashboarden. Kamerabilderna lagras på en NAS (FreeNAS) och streamas vidare till dashboarden.

//Göran
 
  • Gilla
TryggareBob och 2 till
  • Laddar…
gol skrev:
- Aktuell elförbrukning från min NorthQ-avläsare (Z-Wave).
...
- Temperaturer och dörrövervakning av frys och kyl. Fibaro Z-Wave universalsensor.
Vad kör du för z-wave-controller och MQTT-broker?

Jag har kikat lite på Mosquitto. Framförallt i syfte att kunna haka på källoberoende loggning på all data från min sensormiljö. Men även Freeboard är klart intressant. Plockar idag mina tågtider och en del väderdata (främst vindhastighet) från Trafikverkets API till en webapp som jag pollar i Imperihome som websidewidgets. Funkar förvisso alldeles utmärkt, och löser uppgiften. Men MQTT är ju konceptuellt mycket trevligare.
 
Använder Razberry Z-Way som Z-Wave-controller. Funkar hyfsat eftersom jag i praktiken bara använder controllern som en transparent gateway/hub som enbart sköter kommunikationen mellan Z-Wave-enheterna och MQTT. All logik (typ scener) hanteras av JavaScript (nodejs) direkt mot MQTT. Tack vare detta koncept kan jag hantera data på samma sätt oavsett om källan är en Z-Wave-enhet, MySensors, SPC-larmet, publikt API eller något annat.
Som MQTT-broker använder jag standard Mosquitto. Funkar kanon och så finns det färdigt stöd oavsett vilken plattform eller programmeringsspråk man väljer och jobba med.

//Göran
 
  • Gilla
TryggareBob och 3 till
  • Laddar…
gol skrev:
Som MQTT-broker använder jag standard Mosquitto. Funkar kanon och så finns det färdigt stöd oavsett vilken plattform eller programmeringsspråk man väljer och jobba med.

//Göran
Supportade plattformar och programmeringsspråk för MQTT gäller ju oavsett vilken MQTT broker man väljer. Mosquitto är ju lättviktig och trevlig men jag har för närvarande ActiveMQ då jag har annan meddelandehantering också.
http://mqtt.org/ är en bra källa
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
gol skrev:
Är du lite programmeringskunnig kan du använda deras "third party integration"-möjlighet som är ett enkelt REST API för att polla mer eller mindre godtyckliga värden. Kräver dock att du köper en proffessionell licens för ca 50-lappen.

En nackdel med Imperihome är dock att den bara kan kommunicera genom pollning. Själv använder jag freeboard.io som kommunicerar helt händelsestyrt mha Websockets.
Häftigt! Kör du detta på någon väl placerad surfplatta e.d, eller via webbläsare? Funkar det bra med responsivitet om man t.ex. kör på mobilen? Använder du Freeboard även för Z-wave-kontroll eller har du något annat för det?
 
Jag kör direkt i en webbläsare så det är helt plattformsoberoende. Skärmbilden jag visar som exempel kör jag i praktiken på en 24-tums bildskärm driven av en liten fläktlös Linuxdator med hyfsade prestanda för att orka visa videoströmmarna. Har även en billig surfplatta som sitter vid ytterdörren som visar en delmängd av infon från stora skärmen.
Inget som hindrar att man även skickar kommandon från freeboard.io (du ser att jag förberett några "pushbuttons" längst ner till vänster i bilden), men jag har inte börjat använda det än. All min styrlogik är skriven i JavaScript och använder MQTT för både ingångsvärden och att skicka kommandon.

Att köra freeboard.io istället för app på mobilen är dock inget jag rekommenderar.

//Göran
 
Redigerat:
gol skrev:
Använder Razberry Z-Way som Z-Wave-controller. Funkar hyfsat eftersom jag i praktiken bara använder controllern som en transparent gateway/hub som enbart sköter kommunikationen mellan Z-Wave-enheterna och MQTT. All logik (typ scener) hanteras av JavaScript (nodejs) direkt mot MQTT. Tack vare detta koncept kan jag hantera data på samma sätt oavsett om källan är en Z-Wave-enhet, MySensors, SPC-larmet, publikt API eller något annat.
Som MQTT-broker använder jag standard Mosquitto. Funkar kanon och så finns det färdigt stöd oavsett vilken plattform eller programmeringsspråk man väljer och jobba med.

//Göran
Hej
Jag har idag fått igång mqtt broker som jag kopplat ihop knx och domoticz.
@ göran är det bökigt att få razperry att prata json med mqtt. Har provat men inte lyckats hitta något.
Varför jag inte nöjer mig med openzwave är att jag får inte in dörrlåset Danalock där. Men i razpberry går det bra.
 
Tomas Andersson skrev:
Hej
Jag har idag fått igång mqtt broker som jag kopplat ihop knx och domoticz.
@ göran är det bökigt att få razperry att prata json med mqtt. Har provat men inte lyckats hitta något.
Varför jag inte nöjer mig med openzwave är att jag får inte in dörrlåset Danalock där. Men i razpberry går det bra.
Jag fångar sensorernas statusändringar i Z-Way's händelseloop och publicerar dessa i min MQTT-broker genom att helt enkelt köra det vanliga mosquitto_pub-kommandot. Var enklast att lösa på detta sätt, eftersom jag inte hittade något sätt att integrera en mqtt-klient skriven i ren JavaScript i Z-Way.
Styrkommandon till Z-Wave-enheter hanteras av ett nodejs-script som prenumererar på kommandohändelser i MQTT och använder Z-Way's REST API för att skicka kommandona vidare till respektive Z-Wave-enhet.
Delar gärna av mig med kod om du är intresserad.

//Göran
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Ja dela gärna om det inte är mycket jobb för dig. Eftersom jag inte är programmerare så har jag fått lära mig lite om javaSkript och mqtt genom att googla och titta på andras filer så brukar man komma vidare efter ett tag :)

tomas@mowi-tech.se
 
Föreslår att det senaste i denna tråd bryts ut till en egen, det verkar ha väldigt lite med en styrpanel på väggen till Z-Wave att göra, och dessutom helt klart kvalificera sig för en alldeles egen ;)
 
  • Gilla
Mr L och 1 till
  • Laddar…
Denna fråga glider kanske lite från ämnet, men är förhoppningsvis tillräckligt nära för att platsa här.

Jag trodde jag var fiffig när jag köpte ett kombinerat vägguttag med USB uttag inkluderat. Tyvärr blir det ändå en väldigt klumpig lösning att försöka dölja bakom manövrpanelen. Dock kan jag konstatera att väggdosan är förhållandevis djup.
Har någon här funnit nån smidig lösning att dölja bakom ett doslock, så att bara sladden kikar ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.