En nyfiken fundering.
Är inte det viktigaste hur mycket luft som släpps in i rummet. Jag menar, finns det inte tillräckligt med tilluft för fläkten att suga ut, så kommer det ju inte hjälpa hur hög kapacitet fläkten än har.

Så viktigast är väl att flödet av tilluft är bra - och sen använda din räkneformel för att få en uppfattning om vad som kan vara en rimlig kapacitet på fläkt, så att det inte blir underdimentionerat..

Personligt favoritmärke - Franke!



Vitvaruhandlarn skrev:
Hej jrdisman,

väljer du en kolfilterfläkt ska du dra av 20% av fläktens kapacitet och du får byta kol ungefär varannat år.
Jag gör ett räkneexempel nedan hur du ska tänka.

Du har 20kvm stort kök och säg 2,5m i takhöjd. Då blir kökets volym 50 kubikmeter. Fläkten behöver byta luften 6-12 gånger i timmen, så vi räknar på 10 så blir det enkelt alltså 500kubikmeter/timme behöver fläktens kapacitet vara på. Ska du ha en med kolfilter slår du på 25% så har du en med korrekt kapacitet för ditt kök.

Det funkar bra md båda, så länge man väljer en med rätt kapacitet.

Lycka till.
 
Fredde_j skrev:
En nyfiken fundering.
Är inte det viktigaste hur mycket luft som släpps in i rummet. Jag menar, finns det inte tillräckligt med tilluft för fläkten att suga ut, så kommer det ju inte hjälpa hur hög kapacitet fläkten än har.

Så viktigast är väl att flödet av tilluft är bra - och sen använda din räkneformel för att få en uppfattning om vad som kan vara en rimlig kapacitet på fläkt, så att det inte blir underdimentionerat..

Personligt favoritmärke - Franke!
Du har så rätt när det gäller kanalfläkt. Är huset helt tätt så kvittar det hur stark fläkt du har på taket. Då kan det hjälpa att öppna ett fönster.

Kolfilterfläkten behöver ingen tilluft, utan där är det bara mängden luft fläkten klarar av att cirkulera som spelar roll. Och såklart planlösningen. Frihängande i öppen planlösning behöver mycket effekt.
 
janwide
Ingen nämner något om matlagningsvanor. Lagar man mat ofta, gör långkok, steker mycket o.s.v. är fläkten viktigare än om man lever på japanska snabbnudlar ;-)
 
Tack alla för era synpunkter och guidning.
Vi har beslutat att det kommer fungera alldeles utmärkt med en kolfilterfläkt.
Nu gäller det bara att hitta en som är tyst och suger megakubik!
 
Nu verkar du ha bestämt dig redan, men jag tänker kommentera ändå.

Jag har en snedställd fläkt, en Thermex Palermo. Den är "delad" på mitten och undersidan kan vikas "ut" helt eller delvis för att skapa en "kåp-effekt".
(Tänk
\|
.\|
som standard,

..och
/|
\| i utfällt läge.)

Nu har jag den inte över en köksö, utan enbart frihängande mot vägg, men hade jag haft den frihängande hade jag absolut köpt till takmotor för kapaciteten.
 
janwide skrev:
Ingen nämner något om matlagningsvanor. Lagar man mat ofta, gör långkok, steker mycket o.s.v. är fläkten viktigare än om man lever på japanska snabbnudlar ;-)
Haha...det är väl inga som lagar mat i sina kök? :) har man inte det för att visa upp för alla andra...... :D
 
Snedställda och designade fläktar är jättesnygga, monterade mot vägg och i ett modernt kök.
Vi kommer ha fläkten frihängande mitt i köket och vill helst bygga in den i en kåpa i gammaldags stil.
Någon som har bra idéer på sådana lösningar?
 
kolla mookåpan :)
 
salkin00 skrev:
kolla mookåpan :)
Verkligen läckra kåpor!
Men funkar inte som frihängande :(
 
CCPusher skrev:
Sneda fläktar tar inte riktigt lika bra som vanliga "platta".
Vad grundar du det påståendet på? De produktutbildningar jag gått på säger nämligen oftast tvärt om då osuppfångningsyta/tid för oss att passera utrusta är större/längre.
 
Som skrivits tidigare så är grundregeln att lika mycket luft ska in som ska ut. Jag skulle dock överdimensionera fläkten och få överkapacitet då det ger er möjligheten att oftast köra fläkten på ett effektläge under max vilket ger en avsevärt tystare gång. De gånger ni behöver köra den på max så kommer ni troligtvis ha nog med tilluft från närliggande rum utan att det kommer bli för stort undertryck i huset.

Viktigt är också ett korrekt användande av fläkten: Slå å fläkten på läge 1 eller 2 när ni börjar laga mat = plockar fram råvarorna. Då hinner fläkten skapa ett korrekt luftflöde runt hällen och behovet av att köra fläkten på max kommer mest troligt att utebli.
 
Måste fråga.
Vi letar köksfläkt till vårt nya kök.
Det kommer bli en frihängande.

Helst vill jag ha extern takfläkt och en svart kupa minimal design de som ser ut som ett uppochner vänt T.
Den enda jag hittar med dessa är fjäråskupan och skulle kosta 24.000.
Känns väldigt dyrt.
Några alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.