Hej

Jag har varit på många fina hotell som har poler 4X8m men som är 35grader varma och den är på dygnet runt och utomhus utan tak även mitt i vintern.

Vad värmer de den med ?
Jag vill ha liknade hemma vad ska jag ha för värme?

Jag tänker typ om det går att värma med
3st luftvärmepumpar eller
1st vedpanna eller nått
Medveten att detta blir dyrt men finns det något sätt att genomföra det?
 
Hydropool har sina swimspa, ett mer än ok alternativ till nedgrävd pool, ffa om du vill ha fen varm året om.
 
Det behöver inte ha bubblor.
Är swimspa så breda som 4m
 
Vår Atmospanna är på 40 kw och det tar den 7-9 timmar att värma 4 kubik vatten till 85 grader. En pool är väl på en 40-60 kubik, men å andra sidan ska du väl bara upp till 35 grader.
 
Vanliga värmepumpar klarar inte klor, inte ens vanliga rostfria plattvärmeväxlare klarar det då kloret äter på lödningarna. (och koppar) Så antingen dyra poolvärmepumpar eller mellanväxlare
 
Detta är inte så konstigt, men det finns lite att tänka på....

Jag kör 31-32 grader 5 månader om året i Stockholm.

Utan pooltak skulle det vara en dyr övning.
Utan värmepump skulle det vara en dyr övning.

Jag kör med en 9kW pump från GJ för att fixa detta och det funkar bra. Det finns mycket större modeller att tillgå:

http://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Dokument/produktblad/Svenska/katalog_s_8.pdf

Du behöver antagligen ha en ett eller två nummer större pump. Mest handlar det om hur snabbt det ska bli varmt i maj och och hur länge det ska vara varmt i september/oktober.

Att tänka på är att liner-dukar inte gillar högre temperaturer och 35gr lär korta livslängden på linern.

EDIT:
Jag ser nu att du ville köra året runt.... då kan du glömma luftvärmepumpar som antagligen inte blir tillräckligt effektiva och du får istället gå på en stor bergvärmepump eller vad som nu passar dig. Att hålla 35grader med ett dygnsmedel under noll är inte roligt. Många tiotals kW behövs. Energiförlusten via avdunstning är en rysare.
 
gurrre skrev:
[länk]

Vad tror ni om denna?
Ta redan på vad den har för COP när det är -2gr utomhus. Antagligen obetydligt över 1.
 
Ett litet räkneexempel, någon får ropa om jag har missat en nolla någonstans:
Poolen du beskriver, om den är 1.5 meter djup, innehåller ca 50 kubik. Att värma ett gram vatten en grad kräver 4.18 Joule.
4.18 joule, gånger 25 grader, gånger vikten på vattnet (50 000 000 gram), blir 5225000000 joule. Omvandlat till kwh, 1451 kwh.

Poolvärmaren var på 28 kw. Utan avsvalning tar det då 52 timmar att värma upp din pool.

Hur stor avsvalningen blir är komplicerat att räkna på. Spontant skulle jag säga att den värmaren har svårt att orka hålla poolen varm, men jag skulle inte ta gift på det
 
Min tanke var att bygga ner den i mark och ha 500mm cellplast runt och under poolen och en åldersbeständig plast under den.
Finns det inga Pooltak som har u- värde på typ 0.7 som håller kvar värmen på natten?
 
Jag vill ha 35grader så typ 2300kw/h?
 
MathiasS skrev:
Detta är inte så konstigt, men det finns lite att tänka på....

Jag kör 31-32 grader 5 månader om året i Stockholm.

Utan pooltak skulle det vara en dyr övning.
Utan värmepump skulle det vara en dyr övning.

Jag kör med en 9kW pump från GJ för att fixa detta och det funkar bra. Det finns mycket större modeller att tillgå:

[länk]

Du behöver antagligen ha en ett eller två nummer större pump. Mest handlar det om hur snabbt det ska bli varmt i maj och och hur länge det ska vara varmt i september/oktober.

Att tänka på är att liner-dukar inte gillar högre temperaturer och 35gr lär korta livslängden på linern.

EDIT:
Jag ser nu att du ville köra året runt.... då kan du glömma luftvärmepumpar som antagligen inte blir tillräckligt effektiva och du får istället gå på en stor bergvärmepump eller vad som nu passar dig. Att hålla 35grader med ett dygnsmedel under noll är inte roligt. Många tiotals kW behövs. Energiförlusten via avdunstning är en rysare.
Ok om jag köper samma märke som dig fast 18kw så borde jag väl lätt kunna hålla 35 grader från maj -sep??
 
det är förlusten via avdunstning som är det intressanta, inte hur lång tid det tar att värma upp vattnet.....

Ett inlägg saxat från poolforum.se (det är svårt att räkna exakt på detta eftersom det är svårt att kvantifiera avdunstningen i ditt specifika fall):

Det är ganska lätt att beräkna avdunstningen från en perfekt vattenyta. Verkligheten är dock inte alltid så enkel.
Den teoretiskt enkla delen är att räkna fram hur balansen ser ut mellan en vattenyta med en viss temperatur och omgivande luft med en viss fukthalt och en annan temperatur. En viss mängd vatten övergår i gasform, men sedan sker en återkondensation när den fuktmättade luften strax ovan vattenytan "fastnar" i vätskan igen.
Grundekvationen för denna avdunstning är:
deltaM = A * alfa * (Xprim - X) / Cp

där deltaM är den avdunstade massan i kg/s
A är vattenytans area i m2
alfa är värmeövergångstalet vid vattenytan i W/m2K (watt per kvadratmeter Kelvin)
Xprim är den absoluta fukthalten vid vattenytan i kg/kg
X är den absoluta fukthalten i den obefuktade luften ovan vattenytan
Cp är luftens specifika värmekapacitivitet i J/kgK (Joule per kilogram Kelvin)

Nu finns det fler faktorer som påverkar det hela och som därför gör att man i praktiken tvingas komplettera formeln med uppmätta värden.
- När vattnet avdunstar kyls vattenytan. Därför kommer det att bli skillnad på avdunstningen om man har ett stillastående vatten eller om det rörs om. Om ytans temperatur får kylas ned så minskar ju avdunstningen. Om däremot poolpumpen rör om vattnet eller om det badas mycket i bassängen så kommer nytt varmt vatten att tillföras ytan. Det är därför helt korrekt som någon konstaterade i en annan del av forumet att det kyler poolen mer om man kör pumpen på natten.
- Vinden har en avgörande inverkan. En hög fukthalt i den omgivande luften minskar avdunstningen. Vinden transporterar bort det tunna fuktmättade lagret ovan vattenytan och kommer att öka avdunstningen. Erfarenhetsmässigt blåser man ju på kaffet för att det skall svalna snabbare. Nu är det inte helt lätt att lägga in vindhastigheten i en ekvation. Förhållandena påverkas ju också t.ex. av den vinkel som vinden har i förhållande till vattenytan. Det är alltså i praktiken en fråga om approximationer

Vindhastighet, luftens relativa fukthalt, vattnets temperatur och luftens temperatur påverkar faktorerna "alfa", "Xprim" och "X" i ekvationen ovan. Jag orkade inte sätta mig ned och räkan igenom ett antal typfall, men lånar siffror ur en studie som gjordes för badanläggningar i Arvidsjaurs kommun.
Där hade man en bassängyta på 932 m2. Man räknade på en vattentemperatur på 25 grader, vindhastighet på 0,5 m/s och en lufttemperatur på 20 grader och relativ fuktighet 65%.
Resultatet blev en avdunstning på 269 kg per timme. Skalar man ned ytan till 32 m2 (4*8 m pool) blir det ca 9 liter per timme. Fullt rimliga värden.

Ökar vattentemperaturen så ökar avdunstningen.
Ökar vindhastigheten så ökar avdunstningen.
Minskar relativa luftfuktigheten så ökar avdunstningen.
Minskar lufttemperaturen så ökar vanligtvis avdunstningen eftersom luften inte kan binda så mycket vatten. (I tunna vattenskikt, som fukt på en vägbana, så ökar ju avdunstningen med ökande lufttemperatur, men då beror det på att energin för att åstadkomma avdunstning tillförs från luften)

Låt oss för skojs skull titta på vilken energiförlust avdunstningen ger upphov till:

Q = deltaM * ( h1 - h2 )

där Q är totala värmeförlusten pga. avdunstning i W
deltaM som tidigare den avdunstade massan i kg/s
h1 är ångans entalpi i J/kg (Joule per kilogram)
h2 är vattnets entalpi

Entalpin är beroende av temperatur och får slås upp i tabell.

För den aktuella bassängen i Arvidsjaur så gav, vid samma förhållanden som i beräkning av avdunstningen, detta en förlusteffekt på 182,5 kW. Nedskalat till vår 4*8 -pool blir det ca. 6,3 kW.

Med detta inses hur viktigt det är att minska avdunstningen genom t.ex. ett täcke. Det behöver inte ens vara isolerat, bara det är tätt.

Ibland ser man här på forumet hur mycket vikt som läggs ned på att isolera pool och slangar. I den aktuella studien gjordes faktiskt också ett försök att beräkna värmeförlusten genom värmeledning från bassängens sidor och botten. Det här är ganska svårt eftersom man oftast inte vet hur väl den omgivande marken leder värme. Man satte i alla fall in värden som motsvarar normaljord och antog att jordtemperaturen på grundvattennivå var 10 grader och fick en förlust på 4,6 kW. Vår lilla pool skulle ungefärligen få en trettiondel av detta dvs. ca 155W.

Detta är helt försumbart jämfört med den värmeförlust vi får genom avdunstning. Man kan med gott samvete strunta i frigolit och rymdfolie och lägga pengarna på ett bra täcke. Tänk också på att regnvatten som ligger ovanpå täcket kommer att låna värme från poolen och genom sin avdunstning kyla ned poolvattnet nästan lika effektivt som om man inte hade något täcke på.

Nu blev några frågetecken uträtade. Jag är övertygad om att det har uppstått många nya också.
Man kan alltid diskutera om detaljer i uträkningarna är relevanta, men den stora behållningen är att den ger en relativ uppfattning om avdunstningens helt dominerande betydelse för poolens avkylning.

mvh
/Jan
 
  • Gilla
vvs facit och 2 till
  • Laddar…
Ok tack för svar.
Då kan man satsa på täcke och Pooltak istället för frigolit.
6.3kw för att hålla temperaturen uppe.
Så om man vill hålla värmen 35grader så kanske man klarar sig med en 9kw pump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.