Jag skulle vilja bygga ett skjutbart sidobord men anhåll till sågbordet med de där skenorna från Aliexpress i Box joint jiggen. Undrar om de tål spån och damm bra?
 
Redigerat:
Utan att veta hur de klarar sig i långa loppet så "tror" jag de ska överleva bra. Det sitter en liten gummiflärp längst ut i varje ände som rensar vägen. Jag har haft stängerna fulla med spån och plockat av vagnen och det har varit helt dammfritt inne i rullagerna.
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Kommit på en enkel metod för att fästa spånsugsslangar som jag tog i bruk på bandsågen först.

24932970955_7644e8e0ba_c.jpg

Bara att sätta dit och trycka ner spaken. Jag köpte flera av de här på ebay för något år sen då de kostade nån dollar styck med gratis frakt...

24932965625_3080302a28_c.jpg

Jag gjorde också om mitt kasserade utmatningsbord till justersågen till ett utfällbart bord att montera saker på, så har jag mera arbetsyta. Om det behövs kan den fällas in mot väggen. Syns lite i bakgrunden...

Fundrar fortfarande på hur jag ska täcka in undersidan av bordet på bandsågen också så det blir minimalt med tjafs när bordet tiltas... fast det är väldigt effektivt som det är nu.
 
  • Gilla
Björn Melander och 4 till
  • Laddar…
Som verkstadslös i vardagen får projekten bli i mindre skala. Jag lyckades i alla fall att producera denna ring lagom till alla hjärtans dag, företrädesvis nattetid medan frun sov. Gjord av rullad valnötsfanér, lim och fransk shellackpolityr.
IMG_20160214_132411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blivit färdig med alla karmar och bågar till mina fönster. 5st tvåluftsfönster och ett litet blir det totalt.
Slipning, olja, kitta och måla återstår "bara".
 
  • Gilla
corre och 10 till
  • Laddar…
Jag inser hur mycket jobb det är. Väldigt snyggt! Jag tycker att man ofta får höra -du som har så bra maskiner, då går ju jobbet nästan av sig självt..." Sjukt störande att höra!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Tack. Ja du har rätt. Det är över hundra delar som ska genom alla maskiner ca 15 ggr. Det tar sin tid. Jag stod och funderade på att en riktlisthyvel kanske inte vore en sån dum idee. Något jag har bestämt mig för är att det kommer köpas separata rikt och planhyvlar.
 
På tal om maskiner: kör du profil/kontraprofil på ett vanligt fräsbord eller är det en vertikal?

Själv har det inte blivit mycket gjort i verkstan i helgen men mitt arbetsbord kom till pass när skidorna skulle vallas. Perfekt med MFT!

Vallabord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Vertikalfräs med frässtålsetet från Toolbox. Skulle inte vilja hålla på att nöta med en handöverfräs. Det är stor skillad att kunna ta 5cm3 trä i en körning mot en halv cm3. Jag tycker nästan vertikalfräsen är den bästa maskinen i verkstaden även fast jag har en "liten".

På tal om vertikalfräsar.
Jag planerar att bygga ett aigner liknande "back fence" till fräsen. Alltså ett anhåll som sitter på andra sidan av trästycket som ska fräsas. Är det någon på forumet som har erfarenhet av att arbeta med ett sådant?
 
Redigerat:
badtastex skrev:
På tal om maskiner: kör du profil/kontraprofil på ett vanligt fräsbord eller är det en vertikal?

Själv har det inte blivit mycket gjort i verkstan i helgen men mitt arbetsbord kom till pass när skidorna skulle vallas. Perfekt med MFT!

[bild]

Det är ju just därför det heter MFT!

//Ronnie
 
katos skrev:
Vertikalfräs med frässtålsetet från Toolbox. Skulle inte vilja hålla på att nöta med en handöverfräs. Det är stor skillad att kunna ta 5cm3 trä i en körning mot en halv cm3. Jag tycker nästan vertikalfräsen är den bästa maskinen i verkstaden även fast jag har en "liten".

På tal om vertikalfräsar.
Jag planerar att bygga ett aigner liknande "back fence" till fräsen. Alltså ett anhåll som sitter på andra sidan av trästycket som ska fräsas. Är det någon på forumet som har erfarenhet av att arbeta med ett sådant?
Nej tyvärr..... men rapportera gärna hur det gick. Jag har nämligen liknande funderingar.

En gammal Jonsered listhyvel av den mindre sorten med bara överkutter skulle ju vara ännu bättre. Den motsvarar ju en vertikalfräsd med "back-fence" men i liggande ställning. Då medverkar tyngdkraften till att pressa arbetsstycket mot anslaget.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
S
katos skrev:
På tal om vertikalfräsar.
Jag planerar att bygga ett aigner liknande "back fence" till fräsen. Alltså ett anhåll som sitter på andra sidan av trästycket som ska fräsas. Är det någon på forumet som har erfarenhet av att arbeta med ett sådant?
Har du matarverk?
 
katos skrev:
Vertikalfräs med frässtålsetet från Toolbox. Skulle inte vilja hålla på att nöta med en handöverfräs. Det är stor skillad att kunna ta 5cm3 trä i en körning mot en halv cm3. Jag tycker nästan vertikalfräsen är den bästa maskinen i verkstaden även fast jag har en "liten".
Kan bara hålla med om att vertikalfräsen är en av dom bästa verktygen i verkstaden, och används förvånansvärt ofta
 
Släpat in en liten kontursåg. Stenbergs s-kv enl tidigare ägare..inga dekaler lr märkningar dock. Motorn är svensk. Frågan är vart man får tag på manual bara.. IMG_20160215_121905-1024x768.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Ser ut som en dekopörsåg för fanersågning.
Själva maskinen kräver nog ingen manual men hantverket gör. 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.