jonmo skrev:
Givetvis ska det stå termometer. My bad. Hade tankarna annorstädes när jag skrev.
Elfa tackar dig för några timmars rekordförsäljning! ;)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
badtastex skrev:
Elfa tackar dig för några timmars rekordförsäljning! ;)
Jag tar inget ansvar för vad jag skriver på BH. Eller byggahus.se.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Då så!

IMG_20160216_230818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hempularen skrev:
Fast med en budget på 5k och önskan att även mäta på elektronik. Då skulle jag nog föreslå en lite billigare multimeter. Och ett enkelt oscilloskop, för seriös elektronikmätning är ett oscilloskop nödvändigt.

Eller om möjligt så öka budgeten till 7 - 8k, och köp ett lite bättre oscilloskop.
Anekdot. Jag blev runtvisad av en senior forskare på KTHs lab för experimentell fysik. Svennarna hade oscilloskop för 50k eller så, men en ryss hade fått ett hemmabygge skickat till sig från hemlandet. Det var bättre än pengar kunde köpa ..
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket och 1 till
  • Laddar…
Jag är också intresserad köpa Fluke digital multimeter.

Hur står sig Fluke 28 II jämfört Fluke 87 V?

MVH

PS. Man borde kanske fråga Fluke själva om köpråd?
 
För mig är LoZ-funktionen på min Fluke 117 suverän, använder den ofta.
 
Jag har två Fluke både en 117 och en 289.

117 är smidig, använder ”Auto-V LoZ” en del, samt ibland ”Volt Alert” som är beröringsfri spänningsdetektering.

289 är betydligt mer avancerad, har bla minne för att spara mätningar under ett tidsspann. Har grafisk display.
 
Man kan köpa Fluke 289 för 625 EUR från EU så verkar
vara ett bra köp.

Skall kolla upp med Fluke noga innan inköp så det blir en
bra grej för mig.

Problemet är möjligen att deras utbud av multimetar är typ
förvirrande stort :) .

MVH
 
Många ser väl Fluke som top of the line, men det finns ju fler intressanta märken. T.ex. Gossen Metrawatt, har både Gossen och Fluke på jobbet och jag föredrar Gossen, men dom kostar ju därefter också. Men verktygsnörderiet på den här sajten vet ju inga gränser så varför inte :rofl:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hur år det med Fluke 28 II Ex då?

True RMS och lite annat exrta jämfört 28 II, 87 V och 289.
Kostar marginellt mera därför givetvis.

De datoriserade tjänster 289 erbjuder är jag inte särskilt
intresserad av vid mera eftertanke .... .

MVH
 
Redigerat:
Jag har samma behov som TS och köpte en lite dyrare på biltema med många funktioner 17-338 Digital Multimeter med både ljus ljud fukt mätning mm.
Jag är inte så orolig för risken med att köra en multimeter som inte är fluke då jag sällan mäter mer ström än 230V

jag har en från kina sedan tidigare som har fungerat bra men kan inte mäta dioder under 3 volt och det är bra att ha två så jag tänkte att jag testar denna.

dock när jag startade den första gången så började jag att kolla ohm verkade funka, hoppade över till kontinuitetstest och bara att hålla proberna ihop hade den svårt att detektera kontakt. om jag la ihop proberna försiktigt så märkte den inte ens att det var kontakt.

helt värdelös. lämnar tillbaka omedelbums.
 
Hur gör du när du mäter ström under 230V då? :geek:;)
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Hur gör du när du mäter ström under 230V då? :geek:;)
U got me there! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.