Daniel__s skrev:
Med kylan från källaren? Jag sitter i samma sits med har källare under hela övervåningen. Kalla golv samt drar lite extra vid trappen. Har direktverkande el och funderar på att konvertera till vattenburet. Golvvärme på övre plan samt stora element nere i källaren
Det har tyvärr (?!) blivit mildare ute, så jag har inte haft möjlighet att testa och se effekten av att källaren är uppvärmd nu ännu, men spontana känslan jag får är dock att det bidrar till en bättre komfort på entréplan - särskilt om jag kan värma upp trappdelen också. Just nu står elementet och matar på i 1200W och det går nog dygnet runt nu utan att slå av och temperaturen ligger på precis 20 grader. Mer än så orkar inte elementet höja. Det ska bli lite kallare nu snart igen, så får se vad som händer med temperaturen då. Tänker låta elementet stå och mata på i ett par veckor då det inte är en så blodig kostnad i det stora hela.

Elementet är ett portabelt bara och är bara till för att temporärt värma källaren och experimentera lite. Ska fortsätta experimentera lite mer om några veckor och uppdaterar här med lite mätresultat mm då.
 
Nu blev det kallare igen och således kan jag se lite mer vad som händer med huset. -10 ute nu när jag vaknade och temperaturen har droppat i vardagsrummet igen, från 22 till 20 grader. Luftvärmepumpen står på 23, men termometern på givare till den visade 22, så lv-pumpen har inte orkat få upp tempen hela vägen upp i köket heller.

Elementet i källaren står fortfarande på fullt fräs på 1200 W och igår var det 20 grader där nere, nu på morgonen 16,5. Inte så konstigt egentligen då det är ett litet konvektorelement och en liten fläkt, så det är klart att den får svårt att ensam hålla värmen i källaren (ca 25 kvm) som dessutom har en liten tvättstugedel, två fönster och en ytterdörr. Ska hämta in ett till element från förrådet och låta dem snurra på 700W istället och placera ett element under respektive fönster för att se vad som händer. Får lite bättre fördelning av värmen iaf.

Helt klart är dock att trots att tempen fortfarande droppade 2 grader i vardagsrummet, så har jag ändå gått barfota runt här nu på morgonen utan att tycka att det var kallt. Hade källaren varit mer nerkyld, så hade jag uppfattat golvet kallare och det hade bidragit till att jag uppfattat klimatet som kyligare.

Det ger mig en indikation iaf på att jag bör nog åtminstone hålla en 17 grader nere i källaren vintertid för ökad komfort. Kan jag dessutom göra om planlösningen där nere lite, sätta in en luftvärmepump som blåser den varma luften mot trapphuset, så kommer den luften också att stiga upp genom trapphuset och värma den delen med.

Det mig också en indikation på att även om jag höjer temperaturen i källaren, så orkar inte luftvärmepumpen hålla 22 grader konstant på hela entréplan, antagligen pga att placeringen av den inte är optimal och den cirkulerande värmen når inte till mitt burspråk som antagligen frontas med en hel del kalluft utifrån.

Kör in dubbla element i källaren på 700W vardera nu och påbörjar energimätning och beräkning där.
 
För nyfikna så kan jag illustrera hur det ser ut. Luftvärmepumpens inneaggregat sitter i praktiken på enda stället där den kan sitta, det var där eller precis vid källartrapphuset som den kunde placeras och då hade den krockat med braskaminen. Annars är innerdörrar eller inredning i vägen. Jag ska däremot bygga ett litet konstverk av frigolit som jag sprayar svart och som kommer hjälpa fördelningen och spridningen från lv-pumpen.

Elementen i de mindre rummen är enbart för att leverera lite komfortvärme samt utifall att det skulle bli kallare än -25 ute (då slår lvpumpen av). Braskaminen tar över värmen när jag myseldar lite, då går lvpumpen ner på sparlåga. Den blåa markeringen visar var gränsen för källaren går, så källardelen är alltså till vänster.Burspråket hänger helt i luften, med en yttre källartrapp under. Burspråket är markant kallare vilket märks nu när källaren är uppvärmd.

En värmekälla i källaren som tar med sig lite varm luft upp genom trapphuset får bli steg 1.
Steg 2 får bli att överväga någon form av komfortvärme vid burspråket. Jag har en så pass låg energiförbrukning överlag att jag har marginal för att slänga dit ett nytt modernare direktverkande element om jag vill/behöver.

160214_varmekallor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
intressant, men vad menar du med ditt konstverk av frigolit? Jag sitter i samma sitts som dig Men har källare under hela övervåningen. Har två luftvärmepumpar från Jula som förra husägaren köpt men som jag inte använder, dels så klarar dom inte av när det blir mer än minus 7-10 grader typ och dels så skulle jag få ganska så saftiga elräkningar om jag har 3 st körandes samtidigt plus ett par element. Därför jag spånar på vattenburet. Men har ett element som står på konstant och låter en luftvärmepump cirkulera luften där nere.
 
Det är lite intressant att temperaturen i källaren faller så fort det blir kallare ute. Jag tolkar det som att kylan i källaren inte kommer från marken utan utifrån på något sätt. Har du kallt luftdrag in i källaren? Dragig dörr? Dåliga fönster? Så här ser en typisk tjälprofil ut från västra götaland (kommer från Trafikverkets tjäldjupssystem). Som du ser är temperaturen under mark väldigt trögrörlig och har du stått och brötat ut 1,2 kW i källaren så borde marken runt huset vara hyfsat varm, och då borde inte fallande yttertemperatur sänka temperaturen i källaren så snabbt.

FrostdepthImageProxy.ashx.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte bara slå upp en LVP i källaren, då får du 3-4 ggr så mycket värme för samma kostnad som elementet.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
Fast problemet är ju främst när när det är kallt ute, och då är ju skillnaden mellan lvp och element inte så stor längre...
 
pelpet skrev:
Det är lite intressant att temperaturen i källaren faller så fort det blir kallare ute. Jag tolkar det som att kylan i källaren inte kommer från marken utan utifrån på något sätt. Har du kallt luftdrag in i källaren? Dragig dörr? Dåliga fönster? Så här ser en typisk tjälprofil ut från västra götaland (kommer från Trafikverkets tjäldjupssystem). Som du ser är temperaturen under mark väldigt trögrörlig och har du stått och brötat ut 1,2 kW i källaren så borde marken runt huset vara hyfsat varm, och då borde inte fallande yttertemperatur sänka temperaturen i källaren så snabbt.
Ingen ventilation eller så i sig, men det som kan sänka temperaturen är antingen de två fönstrena som är i marknivå och av äldre karaktär. Om än små, men det är nog dubbelglas i varje fall. Det andra är källarväggen vid källardörren och som är blottad pga källartrappen på utsidan. Den väggen är ju helt oisolerad och kyls nog ner rätt duktigt. På bilden ovan är den väggen under burspråket och det är också en vägg som aldrig får solstrålar på sig och värms upp den vägen. Jag sak se om jag kan mäta temperaturen intill varje vägg i källaren, dels direkt under fönstren för att se eventuellt kallras, dels mot yttre källartrappen för att se om det är någon skillnad i temp.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Varför inte bara slå upp en LVP i källaren, då får du 3-4 ggr så mycket värme för samma kostnad som elementet.
Det är tanken att göra långsiktigt, men just nu experimenterar jag för att se om det ger någon effekt med en uppvärmd källare eller om jag bara eldar för kråkorna. Det avgör val av tänkbar värmekälla, dess effekt, kvalitet osv.
 
Daniel__s skrev:
intressant, men vad menar du med ditt konstverk av frigolit? Jag sitter i samma sitts som dig Men har källare under hela övervåningen. Har två luftvärmepumpar från Jula som förra husägaren köpt men som jag inte använder, dels så klarar dom inte av när det blir mer än minus 7-10 grader typ och dels så skulle jag få ganska så saftiga elräkningar om jag har 3 st körandes samtidigt plus ett par element. Därför jag spånar på vattenburet. Men har ett element som står på konstant och låter en luftvärmepump cirkulera luften där nere.
Jag ska göra som en liten hajfena i frigolit och sedan kolla luftcirkulationen på luftvärmepumpen genom att skapa rök. Pumpen själv är inte så flexibel så att jag t.ex. kan splitta luften åt två håll eller ens vinkla flåset speciellt mycket, utan som den är nu så transporterar den 90% av all luft rakt fram.

Att jag väljer frigolit är mest för att jag har kyl/frys under. Jag gillar inte tanken med en varm källa ovanpå och en kall källa under, även om dagens skåp är duktigt isolerade. Så jag ska ändå lägga en svartmålad frigolitskiva ovanpå kyl/frys och då bygger jag "hajfenan" på den också. Går allt som jag hoppas på i teorin, så kommer jag att skicka en större andel värme in mot vardagsrummet samt arbetsrum/sovrum.
 
Jag fattar inte riktigt hur din källare är uppbyggd. Har du en eller två ingångar till källaren?

Har du väggar som är oisolerade mot mark och/eller väggar som är oisolerade mot uteluft?

Med tanke på att källaren verkar variera i temperatur med uteluften så verkar ju det vara problemet. Marktemperaturen är trögrörlig och om kylan kom från marken så borde temperaturen vara hyfsat konstant oavsett lufttemperatur. Här en veckograf över marktemperatur från göteborgstrakten.

FrostdepthImageProxy.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
pelpet skrev:
Jag fattar inte riktigt hur din källare är uppbyggd. Har du en eller två ingångar till källaren?

Har du väggar som är oisolerade mot mark och/eller väggar som är oisolerade mot uteluft?

Med tanke på att källaren verkar variera i temperatur med uteluften så verkar ju det vara problemet. Marktemperaturen är trögrörlig och om kylan kom från marken så borde temperaturen vara hyfsat konstant oavsett lufttemperatur. Här en veckograf över marktemperatur från göteborgstrakten..
Kolla planlösningen i inlägg #48.
Streckad blå linje är skiljevägg mellan källare och krypgrund. Vänstra delen på huset är alltså källaren, med trappa/nergång från vardagsrummet. Utöver det har källaren dessutom en egen ingång åt väster, med en gjuten källartrapp på utsidan. Den trappan går precis under burspråket på bilden.

Norra väggen har isolerad vägg under mark + ett fönster. Kollade nyss och det ser ut som treglas faktiskt, modell äldre.
Östra väggen, dvs in mot krypgrunden, är helt isolerad både under mark och ovan mark. Inget fönster.
Södra väggen är isolerad vägg under mark. Inget fönster.
Västra väggen är alltså helt oisolerad och blottad eftersom det är en källartrappa på utsidan. Här är även ett fönster.

Rent teoretiskt så är det västra väggen som sett till yta är den vägg som påverkas mest av yttre temperatursänkningar.
 
Har du en IR-termometer? Isåfall kan det ju vara intressant att mäta innerväggarnas temperatur. Har du köldvandring genom västra ytterväggen och dörren så borde ju en IR-termometer fånga det.

Om den väggen är kall så kanske du kan testa att stapla upp cellplast mot den från utsidan. 5-10cm borde göra stor skillnad.

Inget drag eller köldvandring genom dörren?

Markisolering runt huset kan också tänkas hjälpa.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
pelpet skrev:
Har du en IR-termometer? Isåfall kan det ju vara intressant att mäta innerväggarnas temperatur. Har du köldvandring genom västra ytterväggen och dörren så borde ju en IR-termometer fånga det.

Om den väggen är kall så kanske du kan testa att stapla upp cellplast mot den från utsidan. 5-10cm borde göra stor skillnad.

Inget drag eller köldvandring genom dörren?

Markisolering runt huset kan också tänkas hjälpa.
Nej jag har ingen sådan och jag klurade lite på om de billigare rackarna är något att ha, eller om det är ett typiskt sådant instrument så man bör kosta på för att få vettigare utväxling för.

Inget drag vid dörren vad jag kan se och verkade inte vara någon temperaturskillnad mellan väggarna heller.

Däremot så bröt jag elen nu en sväng idag och elementet har varit avstängt i sådär 5 timmar. Samtidigt sjönk tempen till -10 ute. Källaren tappade 4,5 grad i ett nafs och är nu nere på 12 grader. Nu märks det en markant försämring på komforten i vardagsrummet igen. Jag reagerade på att det var kallare och gick ner för att dra igång elementet igen (som dessutom tycks ha skurit, eller fläktmotorn i varje fall). Det var mig dock bäver vad snabbt källaren kyldes ner, nästan en grad i timmen i förlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.