Snailman
johan5588 skrev:
Kollade den sidan just, vilka för o nackdelar är det med alu och stål ställning?
Jag tror inte de sålde stålställningar när jag köpte var nog en 5 år sen jag köptem, då var det annat fabrikat på aluställningen än det är nu, jag tog plattformar med nån sort formplywood men de är ganska tunga (3meters) det är nog största nackdelen med min, men numera finns det lättare plattformar att välja på också har jag förstått.

Min kan jag ha alla plattformarna på rad (12 meter) eller dela upp på två ställen (6+6meter), så jag köpte till för det ändamålet, plus att jag köpte extra snedstag (de som sitter på diagonalen) de använder jag som snedstöttor mot marken så behöver jag inte fästa ställningen i huset så ofta (ibland lägger jag ett spännband runt tegelläkten och en ställningsdel (när de är nära varandra ) så slipper jag göra hål i panelen tex

Det blir ju att man får flytta ställningen en del tyvärr.
 
Jag är inte helt på det klara med om nödvändigtvis behöver byggställning så det täcker hela aktuella hussidan, beror kanske på vad man ska göra. Kan man tänka sig att flytta ställning kommer man väl undan med att köpa färre sektioner, men det ska ju ändå vara hyfsat rationellt. Hur resonerar man?
 
Ska man spika liggande panel är det lämpligast med en ställning som täcker en hel sida, såvitt man inte bryter av med stående brädor. Men det är ju rätt fult och ser ut som prefabelement, tycker i alla fall jag.
 
Snailman
Jag hade liggande panel, och enplanshus på omkr 200 kvadrat, så jag vet att jag nån gång fick ställa dem ett par meter isär på ett ställe och lägga ett par plankor emellan för att de skulle räcka typ 14 meter eller så.

jag hade en liten ställning på 1,5 meter eller så med 4 hjul på så den använde jag ibland ute och drog omkring och ibland ställde bredvid den andra ställningen

men på gavlarna kunde jag ha tre sektioner nertill = 9 meter och en våning till på mitten = 4 plattformar, sen hade jag trappstegar uppe på ställningsplattformarna vid behov

jag har fyra avslutningar alltså i ändan av plattformen så man inte råkar kliva utanför ställningen på kortsidorna
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Ska man spika liggande panel är det lämpligast med en ställning som täcker en hel sida, såvitt man inte bryter av med stående brädor. Men det är ju rätt fult och ser ut som prefabelement, tycker i alla fall jag.
Jag ska spika stående panel, så ett budgetval för ställning skulle kunna vara att köpa två sektioner brett, men vet ej om det räcker med tre våningar för att nå platå/fothöjd 7meter?
 
På aluminiumställningarna är det normalt 2 meter mellan plattformarna. Med 80 cm fötter kommer bottenplattformen alltså 2,10-2,60 över marken, beroende på hur man ställer höjden. Om du ska förbi takutsprången med ramdelarna blir det ganska mycket luft mellan fasad och ställning. Jag löste det med konsoler och stålplank. En fördel är att man kan laborera en aning med höjden på stålplanken. Jag tycker att de ca 60-70 cm breda plattformarna är lite för smala för att det skall vara bekvämt att jobba. Jag har fotografier hemma. Återkommer om detta.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
den billigaste men krångligaste stålställningen som kan vara värd o kolla upp är burton-ställning, stålrör med skruvkopplingar.
kan bygga som du vill, men man bör va två!
 
Begagnad Haki blir lika dyrt eller dyrare än ny i aluminium.
Är ni flera som ska arbeta, såga etc på ställningen är den extra bredden med Haki bra.
En stålställning typ Haki tål mycket högre belastning (pallar med taktegel t ex)

Men om du bara ska spika panel eller måla är det inget att diskutera
ny aluminiumställning har bara fördelar.
Jag har jobbat med Haki och det är tungt.
Pris för vår (Monzon) var 22600. 9 m bred, 6 meter hög, med en gaveltopp så man kommer upp till nock.
55734b_16c5878add4044289c0f3ef9e5424db9.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sparade runt 6000 på att välja bort trapp-plattformar och glasfiber och en del annat som inte behövdes

En jag känner blev skadad för livet för många år sen när han fick en spik i huvet från en byggnadsställning en gemensam bekant hade byggt. Efter det har jag alltid vägrat gå upp på hembyggda ställningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Jehu skrev:
Begagnad Haki blir lika dyrt eller dyrare än ny i aluminium.
Är ni flera som ska arbeta, såga etc på ställningen är den extra bredden med Haki bra.
En stålställning typ Haki tål mycket högre belastning (pallar med taktegel t ex)

Men om du bara ska spika panel eller måla är det inget att diskutera
ny aluminiumställning har bara fördelar.
Jag har jobbat med Haki och det är tungt.
Pris för vår var 22600. 9 m bred, 6 meter hög, med en gaveltopp så man kommer upp till nock.
Är 6m platformhöjden på tredje planet på bilden?
 
Yes. Sen är fötterna justerbara så jag når till nocken vid 8 och en halv meter.
 
Jehu skrev:
Yes. Sen är fötterna justerbara så jag når till nocken vid 8 och en halv meter.
Jag behöver ytterligare 1m högre, nocken ligger på ca 9,5m
 
Hej! TS här, har äntligen fixat bilder på huset. ca 9,5m till nock och 9m brett, stående panel, liggande reglar, fönster ska bytas.
Vilken metallställning passar bäst? om det blir för dyrt att köpa så den täcker hela sida, så kanske ca 6m bred o 9 hög ställning?
hus sida.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla upp pallställ. Billigare än byggställning men fungerar bra.
 
pozz2 skrev:
Kolla upp pallställ. Billigare än byggställning men fungerar bra.
Aha, ställningar för pallar som finns i lagerlokaler. Finns väl inte justerbara ben på dom för ojämn mark?
 
Snailman
Jag använde alltså olika trappstegar för att komma upp en bit till när det behövdes, lite mer ostadigt än att ställa dem på marken, detta gäller ju från de högsta plattformarna som inte har någon plattform ovanför sig. Typ på gavlar.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.