D
Jag körde med ribbor. :) det blev bra när jag väl fattade hur allt funka.

Jag tror anledningen till misslyckandet på den första delen av väggen var en kombination av att jag inte tog i tillräckligt med bruk mellan ribborna plus att jag började riva för tidigt.

Har kollat med passet nu och det är kanske 5-6 kvm av 30 kvm som är buckligt. Ska ringa tekniska supporten på weber o se vad dom rekommenderar. :)
 
D
Pratade med Peter på teknisk support för tredje gången :D

Han sa att det var ett finbruk jag skulle ha och att det går bra att dra på med spackel. Så jag ska nu köpa weber 133 och sen spackla på.

Frågade även om plattsättning och han sa 14 dagar. Och till sist frågade jag om eftervattning. 3 dagar rekommenderade han.

Kalas :D
 
D
Bilder:

IMAG0083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig vägg. 2meters rätkäpp.

IMAG0084.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra vägg.


IMAG0081.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig.

Hittade bara gropar än så länge, verkar inte finnas någon kulle som går över normalnivån.
 
Redigerat:
D
När jag väl fick ordning på det, lyckades jag t.o.m. putsa min lilla lecavägg rak. Blir nog bra med kaklet

sen. :)
IMAG0085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
För att vara första gången du putsar - och dessutom helt utan någon att fråga på plats under arbetet - så tycker jag att du ska vara oerhört stolt (och nöjd). "Tummen mitt i handen" är en rejäl underskattning av dig själv.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Stiligt jobbat! Hur fäste du ribborna? Och hur tätt satte du dem?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
tack oas. börjar lära mig så smått.

simpa: kastade upp lite bruk som jag tryckte in ribborna i. Hur tätt beror mest på hur snabb du är på att få upp bruket. jag hade väl någon meter mellan.

vill poängtera att om man förbereder sig väl med ribbor (kanske du kan plugga+skruva alla ribbor innan t.o.m.) och sen slänger på rikligt med puts, så är det inte så krångligt.

det var 3 grejer som va svåra: få ribborna i lod, få på så mycket puts att det täckte hela ytan innan man drog av med käppen och att putsa dom 10 sista cm uppe vid taket och nere vid golvet.
 
D
Denna video var hjälpsam:

https://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing

Kom även på ett smart sätt att fästa nätet i betongväggarna. Hojta till om du ska ha nät, så kan jag beskriva det i detalj.

Jag nätade alla ytterväggar. Det blev en 500 kr extra (köpte på byggmax). Men det märks att putsen sitter bättre.
 
D
Fått upp lite takgips idag. Köpte på jemfix. Fasade kanter, så man slipper spackla. 25 kvm gick på 1100 kr. Tyvärr ramnemark. Får köra huntonit på ovanvåningen, när vi har mer pengar. :)


IMAG0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
D
Nu har man typ 600 skruvhål å spackla :)
 
Hehe NP nu när du lyckats putsa så bra, samma princip ;)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
IMAG0092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0093.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gips nästan färdigt. Råkade gipsa in en dosa. Haha. Tankspridd...
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
D
Skulle kunna kört våtrumsgips+tätskikt på gipsskivan på bild 1. Men vad är syftet, när jag ändå inte kan tätskikta vägg/golvvinkeln?

Den väggen är dessutom längst bort från duschen.

Aja, har tid å tänka på det. :)
 
D
Nu har vi lagt klinker.

Börja med kakel i helgen. Funderar på hur man ska blanda det bruna och det vita kaklet så det blir snyggt.
 
  • Gilla
Vissii och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.