tommib
lars_stefan_axelsson skrev:
Håller också på med köksrenovering och när jag skulle skruva på en extra lådfront i IKEA-köket för att få en högre sådan under diskbänken så fanns det ingen beskrivning för precis just den kombinationen av lådfronter. Men det gick ju att extrapolera från de andra. Sagt och gjort, skruvade skenor och byggde så det stod härliga till, tills jag fått ihop det och insåg att på just mina fronter så är det ju ett djupt spår som utgör handtag på fronterna. Ett djupt spår med två snygga skruvar rätt ut genom... :banghead:

Nu är det väl ingen katastrof, och vi får se om det går att plugga, eller lägga lite byggfog eller något, och ingen annan än jag kommer väl att se det, men jag kommer att reta mig på det varenda gång jag skall öppna det skåpet... ;)
Voxtorp?
Det är bara att köpa en ny front direkt. Det du förlorar i pengar tar du igen i sinnesfrid när du slipper se de där fogade skruvhålen :)
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Skulle sätta upp en hylla från Ikea som var sick-sack-formad i förra lägenheten. Hade haft den uppe i lägenheten innan (då hjälpte farsan mig) och hade förvisso kvar instruktionen men kände inte att den behövdes så mycket utan körde på. Efter en jäkla massa borrande i en alldeles för hård betongvägg visade det sig att jag självklart hade gjort helt fel... Efter lite svärande tänkte jag att; "va fasen, jag kan iaf använda de övre hålen och bara borra nya för de nedre". Började borra och första hålen gick bra, men sista gick bara inte. Måste varit någon armering eller dylikt precis just där.... Så det var bara att börja om helt igen och borra hålen en halv decimeter åt höger. Fick upp hyllan till slut, men med ca 150% fler hål i väggen än vad som behövdes.. :(
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Det här är väl ingen bloppers, men hur det kan bli fel på byggen.

Jag var och monterade dörrar/portar i frys och kylrum på ett bygge för 2 år sen, som vanligt var det extremt bråttom då det fanns en tidsplan som måste följas på sekunden, jag kunde lika bra ha satt upp mina prylar nu eller om ett år då verksamheten inte ska igång förens 2018 !! Så jag fick svära tillsammans med 100 andra hantverkare, obefintlig belysning mm

Frysen är först en pardörr i den vanliga väggen, en halvmeter bakom dom är frysväggen där jag monterat en rullport och mot den sitter ett par frysdörrar. I dessa har man värmekablar, i rullen på 960 w, och i dörrarna på 888 watt.
När jag monterade kom en elektriker, jag instruerade han om matning till portstyrningen och att det skulle vara separat matning till värmen, den matningen hade dock glömts bort på ritningsbordet, så då skulle bara matningen till porten dras fram, senare skulle andra elektriker dra kompletterande el. Jag instruerade ifa denna elektriker om att värmen inte skulle slås på förens kylan i rummet slogs på, värmekablarna är inte självreglerande, utan gjorda för att sitta i minus 25 grader.

Här om dagen blev jag kallad till stället för nån hade sett en felkod på en display till en annan port, men då jag var där passade jag på att kolla hur dom övriga såg ut. Redan när jag tog i handtaget till dom yttre dörrarna kände jag att det var varmt ?? när jag öppnade slog värme mot mig, och när jag sen öppnade rullporten var det som att öppna en bastudörr, det kändes som 70-80 grader, karmen runt pardörrana gick inte att ta i utan att bränna sig !!
Själva rummet är ju välisolerat då det ska vara en frys och saknar ventilation, hur länge värmen varit på vet jag inte, men stället var nu helt öde, det var klart o besiktat några veckor efter jag monterade för 2 år sen.

Mina ord om att inte slå på värmen hade försvunnit nån stans på vägen.
 
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Yrrol skrev:
För några år sedan så tänkte jag fel angående duschblandare.

Om flödesratten är på noll så tyckte jag då att logiska vore att värmeratten inte hade vatten heller.

Bort med plastratten för värmen och slet för fullt att lyckas få bort låsbrickan till termostaten.

Plötsligt small det till och bricka samt termostat flög iväg samt en tjock stråle vatten piskade badrumsväggen. :wow:

Stressade mig iväg till annat rum för stänga allt vatten. Tur det var ett badrum byggd för stå och duscha. :p
Haha. Måste låna denna och berätta vad min röris som renoverade mitt kök berättade... han var sen... Och inte så nöjd.

I en fastighet där han extraknäcker som någon form av fastighetsskötare så skulle man göra stambyte. Varvid någon "nyfiken kontorsnisse" ville passa på att se hur en blandare ser ut innuti då den ändå skulle monteras bort senare på dagen.
Så undersökningen hade skett i köket. 7 på morgnen. I en gammal fastighet utan ballofixar. Utan att vattnet var avstängt.

"jag visste inte att det skulle komma så mycket vatten" :wow:
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Hur man lyckas med denna bedrift och samtidigt kalla sig hantverkare är ett under
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
PG Lindgren skrev:
Hur man lyckas med denna bedrift och samtidigt kalla sig hantverkare är ett under
[bild]
Hobby hantverkare skulle jag tro :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
PG Lindgren skrev:
Hur man lyckas med denna bedrift och samtidigt kalla sig hantverkare är ett under
[bild]
Äh. et är ju skitpraktiskt att dörren inte är ivägen (y)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Typexempel på risken med delad entreprenad!
 
  • Gilla
Petter Forsen och 1 till
  • Laddar…
såg rätt mycket sånt där när man jobbade på byggstäd för många år sen och det var stora firmor med svenska hantisar som gjorde dom värsta missarna o sen skyllde dom all på att det var nån korkad arkitekt som ritat det så.....
 
B
Detta görs sig inte så bra på bild men tar med en bara för att.

Dagen till ära skulle alla dosor i garaget få tråd, det har varit gipsat ett par månader men elektrikern har dröjt. Konstaterar när vi kommer till ena kortväggen att de fyra doserna bara är förbundna med varandra och varsit rör som går ut till fasaden. Har helt missat att dra ett rör för matning...
Bara att börja plocka ner lite gips för att göra hål i OSBn och fiska slang. :x

Bilden är från innan allt blev gipsat.
20151215_214008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
b8q skrev:
Typexempel på risken med delad entreprenad!
Lite väl enkel förklaring tycker jag, bara för att det är delad entreprenad behöver man inte bete sig som en idiot. Finns det ingen yrkesstolthet? För min del kan det likställas med att jag går på en restaurang och märker att räkorna smakar dåligt, varpå kocken säger "Vadå, det är väl inte min uppgift att kontrollera att de går att äta. Leveransen kom idag, och vi hade beställt färska räkor."
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Denna gillade jag, det är inte jag som gjort jobbet dock.
h84FC8FCA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är väl inte rätt :). Men annars finns det faktiskt fastigheter där man utnyttjat stammarna som kanalisation för optofiber, men då är det speciella utlopp som fibern kommer ur röret med.
 
Hade lite otur när jag tänkte i morse, trodde det bara hände andra...
20160503_075809.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är bara 6 skruvar att lossa men nog så irriterande ändå!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag var ute på extraknäck och grävde bort gamla grunden under gaveln och den bit av långsidan på ett litet hus som hade sättnat. Jordmånen var torr siltig lera. Sättningen verkade ha avstannat för tiotals år sedan så jag grävde en ränna under väggen så djupt jag vågade och lade fiberduk i bottnen och vibrerade dit en ordentlig grusbädd. Formade för en betongsula och armerade.
Sedan blev det bråttom med annat men kunden sade att han vill gjuta själv så jag förklarade noga vad han skulle beställa för sorts betong och hur mycket och var betongbilen skulle stå och hur rännan från bilen skulle stickas in och hur han skulle vibrera och dra av betongen. Sedan skulle jag komma tillbaka och mura sockeln. Allt var ordnat trodde jag.
En tid senare ringde kunden och var flyförbannad. Han frågade vad jag är för en idiot som inte bygger formarna så de går att riva. På eftermiddagen for jag dit och tittade. Han hade fyllt hela gropen med betong både innanför och utanför formen och jämnat allting jäms med formkanten.
Jag ringde och frågade varför det var betong utanför formen och sade att det är därför formen inte går att riva. Han fortsatte skälla om att formarna var fel byggda och så sade han att någonstans måste han ju sätta betongen som blev över så han lade den utanför formen så länge.
Jag hade ju lagt på några hundra liter på betongmängden för säkerhets skull och tydligen hade kunden också lagt på litet för säkerhets skull och den extra mängden räckte precis till att täcka hela gropbottnen

Vi blev så osams så någon annan fick murningsarbetet..... men nästa gång jag träffade kunden i stan var han riktigt hygglig och trevlig så säkert hade han insett sitt misstag.
Därför har jag anonymiserat den här historien så gott det går. Ingen skall trakassera den som har lärt sig av sina misstag.
 
  • Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.