Hej,
I morgon ska jag till IKEA och köpa ett IKEA metod köksskåp. Syftet är att placera det i källaren för:
- Patchpanel
- Inkommande fiber dosa/konverter
- Switch
- NAS
- Kanske någon Raspberry PI
- Eluttag

Vad har ni för tips, idéer och erfarenheter och smarta av köksskåp som dataskåp.

/Anders
 
Passar 19 tums rackutrustning in i det skåpet? Vet att det finns något välkänt ikeahack som serverskåp men minns inte på vilken produkt.
 
Tack för länkarna! Det finns en hel del intressant i tråden. KnockOnWoods champagne från 2013 är sannolikt slut nu.

Jag har inte behov av att racka i 19" då jag efterdrar nätverkskablage i samband med renovering och kommer att ha en panel uppe med 12 portar och en i källaren med 12 portar och dessa är inte för rackmontering. I övrigt är det inte heller någon rackmonterad utrustning.

IKEA-skåpen är 37 cm djupa. Jag mätte i källaren och det blir lite trångt att passera. Ska se om jag hittar något annat billigt på IKEA som är runt 20-25 cm djupt. Annars får sågen komma fram och göra Metod grundare.
 
Lack-rack är välkänd. Men då måste det vara rackmonterad för att bli snyggt :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
andersgd skrev:
Lack-rack är välkänd. Men då måste det vara rackmonterad för att bli snyggt :)
Höjer gärna ett varningens finger för att använda lack-rack.
En gång i tiden var dem byggda av trä, då var dem störtgrymma och kunde hålla uppe en HP DL380 på 30kg utan problem.

Köpte själv ett lack-bord, glad i hågen, men när jag började montera sakerna så visade det sig att jag lika gärna hade kunnat att upp dem med häftstift (typ). Fick senare se förklaringen där någon hade öppnat ett av dessa bord och det nu mera endast består av wellpapp täckt av lite fanér.
 
tommib
Om du klarar dig med 20 cm kan du satsa på Bestå som finns i en grund variant.
Här är ett exempel: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59046831/#/S39046629

Om du tar bort bakstycket ur skåpet får du nog sätta vinkeljärn i för att det ska hålla formen. Det andra alternativet är att såga bort en ruta i mitten men lämna som en ram av bakstycket. Beror lite på vad du ska ha in i skåpet...
 
andersgd skrev:
...Det finns en hel del intressant i tråden. KnockOnWoods champagne från 2013 är sannolikt slut nu.
...
Tack för påpekandet!
( Förmodar att det är https://www.byggahus.se/forum/tekni...tverkslosningar.html?perpage=9999#post1666155 du syftar på :) )
De två sista putällerna gick åt nu i januari, så nu är det verkligen dags att fylla på.

Men från det ena till det andra: När jag bytte ADSL-modem för ett par år sedan efter ett åskväder fördubblades bandbredden mot Internet.
Nu får vi ofta överföringsfel med det "nya" Zyxelmodemet.
Blir det en fördubbling av bandbredden igen om vi byter till ny hårdvara? Och vad skall vi välja?
(Hårdvara är inte min starka sida som ni säkert märker)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.