berne88 skrev:
Jag tog med den til jobbet, för att slipa av den, lite lättare med maskin, å riktigt utsug:)

När jag gjorde tapparna å så blev dom inte helt raka, på alla ställen så, hålet så då blev det lite stort mellan rum, då vissa var tjockare längst ner å vissa tvärt om.

Är inte så grym på att göra, skulle vilja ha tag på en fräs:)
Så som kilarna är inslagna för att få det tätat och starkare
Fattar inte riktigt kilarnas funktion ändå. Är de fastlimmade och skall skäras av eller bara på plats under limningen?

Hur har du gjort tapparna och tapphålen? Vilka verktyg?
 
vectrex skrev:
Fattar inte riktigt kilarnas funktion ändå. Är de fastlimmade och skall skäras av eller bara på plats under limningen?

Hur har du gjort tapparna och tapphålen? Vilka verktyg?

Japp, dom är avsågade, bara för att få det tätare, å inte få hål.

Använde mig av, stämjärn,och en såg, men nästa gång ska jag köpa en ryggsåg.
Använde en Japan modell stor, så det svaja å hade sig, så jag lyckades inte såga så rakt å fint
 
berne88 skrev:
Japp, dom är avsågade, bara för att få det tätare, å inte få hål.

Använde mig av, stämjärn,och en såg, men nästa gång ska jag köpa en ryggsåg.
Använde en Japan modell stor, så det svaja å hade sig, så jag lyckades inte såga så rakt å fint
Nu är det viktiga grejer som tar tag långt ner i hemmasnickarsjälen! Och fredagskväll dessutom.

Här behövs nog några närbilder som tillfredsställer nördarnas nyfikenhet :)
 
KnockOnWood skrev:
Nu är det viktiga grejer som tar tag långt ner i hemmasnickarsjälen! Och fredagskväll dessutom.

Här behövs nog några närbilder som tillfredsställer nördarnas nyfikenhet :)
Får
Göra det lite senare ikväll
, vet fort inte om jag ska behandla den eller måla den vit.....
 
Kan kanske förstå kilarna som sitter i linje med tappen om de trycker isär tappen så den blir tajt mot tapphålet, men 2 av kilarna ser ut att sita tvärs tappriktningen (?)

Berne (och andra som är intresserade av att börja snickra "på riktigt") här är en bok jag starkt kan rekommendera http://www.adlibris.com/se/bok/the-complete-illustrated-guide-to-joinery-9781561584017 här går man igenom alla möjliga fogar gjorda på alla möjliga vis, från handverktyg till mer avancerade maskiner. Skriven innan dominon kom men annars är det mesta med.
 
Om man vill så finns det en svensk variant som heter. Foga i Trä
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här kommer lite mer bilder
 
pär h skrev:
Om man vill så finns det en svensk variant som heter. Foga i Trä
Medhåll, jättebra bok men tyvärr är den ur press och ganska svår att hitta. Slöjdmagasinet får in den ibland men såg att dom numer tar hutlöst betalt för den, http://shop.slojdmagasinet.se/shop/foga-i-tra/

Boken är ursprungligen utgiven på engelska och den är lättare att hitta, och till bättre pris, så är man inte beroende av svensk text så rekommenderar jag att man köper den på engelska istället. https://www.adlibris.com/se/bok/the-joint-book-the-complete-guide-to-wood-joinery-9780785822271
 
MaTu skrev:
Medhåll, jättebra bok men tyvärr är den ur press och ganska svår att hitta. Slöjdmagasinet får in den ibland men såg att dom numer tar hutlöst betalt för den, [länk]

Boken är ursprungligen utgiven på engelska och den är lättare att hitta, och till bättre pris, så är man inte beroende av svensk text så rekommenderar jag att man köper den på engelska istället. [länk]

Jag lånar den på biblioteket med jämna mellanrum för att fräscha upp kunskapen lite. I Halmstad finns det iaf en del böcker om slöjd och snickeri på biblioteket så är ett tips om man vill spara lite pengar (till virke)
 
Lejon skrev:
Snyggt !

Kan man få ett kort som visar benen och undersidan:)

Jag har själv kollat på Greg Klassen's bord och funderat [länk]
Absolut kan du få det..
Det är ifrån hans bord jag fick inspirationen.. Hade vart kul med rejälare verktyg för at få till det formskurna glaset, och formfrästa planken.
Benställningarna är väldigt okomplicerade, 3x18mm stavlimmad ek som jag limmade ihop och snyggade till..
Hade en vision att ta kantbitarna från planken och göra nån benställning utav, men det hade blivit för rappligt.
Tror detta är mitt femte bord jag gör.. Det innan detta var en ganska exakt kopia utav en vanlig sj-pall.. Men byggd helt i planhyvlad ek, oljad, och glasskiva på toppen.. Det står nere i förrådet 20150730_172959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150730_180408.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
för tillfället.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mitt första bidrag i den här tråden, men inte mitt första möbelprojekt. Dottern beställde ett "sminkbord" och visade en bild på något liknande. "Ungefär såhär, men det ska vara målat och med lådor på framsidan, och andra mått..." Vi satte oss vid matbordet en stund och skissade. Helst ville jag göra det i mahogny och med infällda lådor, men beställaren hade en annan plan. Och vem är jag att försöka tala kunden tillrätta? Skivan är i al från Upplands skärgård. Resten i fur från Holm trävaror i Sala. Sidbrädor utan någon som helst kvist. Löjligt fina bitar.
IMG_0256.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Hep och 29 till
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Mitt första bidrag i den här tråden, men inte mitt första möbelprojekt...
Mycket snyggt!
Men det passar ju inte alls ihop med det skamfilade golvet.

Antingen får du måla om golvet också nu,
eller göra det fina sminkbordet lite mer shabby chic :)
 
Som tur är, är det skamfilade golvet hemma hos mig. Dottern har finare golv! Mitt skall läggas om snart. Hunden är dock hennes.
 
Redigerat:
Tips på passande nästa projekt Mattiasp: Pigtittare
aldre-pigtittare-4861103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mattiasp skrev:
Mitt första bidrag i den här tråden, men inte mitt första möbelprojekt. Dottern beställde ett "sminkbord" och visade en bild på något liknande. "Ungefär såhär, men det ska vara målat och med lådor på framsidan, och andra mått..." Vi satte oss vid matbordet en stund och skissade. Helst ville jag göra det i mahogny och med infällda lådor, men beställaren hade en annan plan. Och vem är jag att försöka tala kunden tillrätta? Skivan är i al från Upplands skärgård. Resten i fur från Holm trävaror i Sala. Sidbrädor utan någon som helst kvist. Löjligt fina bitar.
[bild]

[bild]
Mycket snyggt! Hur är det målat? Med pensel eller sprutmålat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.