Snyggt. Jag syftade på den lilla. Du skrev att du kunde få ut 12V 25A. Det får jag till 300W.

Skall den stora maskinen vara högvarvig? Jag föreställer mig att den skall upp i varv ganska högt innan man har nytta av att kunna ändra punkten då ångan släpps in. Många slidstyrningar inklusive Stephensons kulissreglering som du har på den lilla ändrar punkten då sliden öppnar beroende på inställning. Dock är det en konsekvens av konstruktionen snarare än något man eftersträvat. Mer användbart är väl att ha en ställbar punkt då ventilen stänger. Sådana system har förekommit på ångmaskiner.

Hoppas du ursäktar utsvävningen. Det var ju inte primärt ångmaskinen som tråden handlade om.
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Thronborg skrev:
Inte 300W. 24V 300 ampere. ca. 7kw. Det är naturligtvis orimligt rent praktiskt för det kräver ju kablar som heter duga. Men det är max. vad som går att få ut och inte min avsikt men lite överkapacitet gör ju inget.
Titanics elsystem var 100VDC. Fyra generatorer om vardera 400 kW kunde leverera totalt 16000 A. Så visst är det möjligt, men det finns orsaker till att man oftast använder högre spänning numera.
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Tycker att det är spännande som ts skriver, men det tar lite för mycket effekt att lägga in golvslingor, varför inte isolera golvet och väggarna likt ett nollenergihus och sedan driva resten på 12v?
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Avemo skrev:
Snyggt. Jag syftade på den lilla. Du skrev att du kunde få ut 12V 25A. Det får jag till 300W.

Skall den stora maskinen vara högvarvig? Jag föreställer mig att den skall upp i varv ganska högt innan man har nytta av att kunna ändra punkten då ångan släpps in. Många slidstyrningar inklusive Stephensons kulissreglering som du har på den lilla ändrar punkten då sliden öppnar beroende på inställning. Dock är det en konsekvens av konstruktionen snarare än något man eftersträvat. Mer användbart är väl att ha en ställbar punkt då ventilen stänger. Sådana system har förekommit på ångmaskiner.

Hoppas du ursäktar utsvävningen. Det var ju inte primärt ångmaskinen som tråden handlade om.
Ursäkta du har helt rätt 300W P=U x I fortfarande.

Max varv är 800rpm. Slidventilen sitter alltid på de jag sett på sidan av cylindern. Och länksystemet gör ju att ju lägre varv ju långsammare öppnar och stänger sliden. Med Solenoiderna monterade i kolvtoppen (topplocket) samt botten så kan ventilen vara stängd/öppen längre.
 
  • Steam engine 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thronborg skrev:
Har bara bild på den lilla maskinen jag har hemma.
Det är solenoidventiler som klarar 200C och 18kg. De håller på att utprova detta i skrivande stund. Men förhoppningen är att det fungerar då man precis som på en modern bil ändrar tändningen beroende på belastning och varvtal så kan man förskjuta öppningen av in/ut ventilen i tid elektroniskt. Detta går inte på en konventionell ångmaskin. Nu får vi väl se om det fungerar men rent teoretiskt så funkar det. Men jag har varit med för länge för att dra likhetstecken mellan teori och praktik så vi får se.
I just had an eyegasm!!
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Mikael_L
Jag måste (villigt) erkänna att ångmaskinen var en riktigt snygg och läcker skapelse.

Jag skulle också känna mig ganska kåt på att driva husets elsystem med en sådan, om jag hade en. :D

Det är kanske inte smart, men känslomässigt ... ;)
 
Thronborg skrev:
Jo att jag vill göra det här projektet över huvud taget är att jag tycker att teknik är så kul och jag har gott om tid.
Ångmaskiner har jag varit frälst i sedan barnsben och är fortfarande, en fantastisk maskin. Har en mindre tvåcylindrig compoundmaskin idag som inte ger så mycket effekt, ca 12V 25A.
Jag har arbetat med en firma i USA som tillverkar ångmaskiner att förbättra dem med elektronisk ventilstyrning för att få en effektivare drift så jag har möjlighet att få hem en lite större maskin framöver som ger 24V 300A. Firman exporterar flertalet av dessa maskiner till otillgängliga byar i bl.a. Indien med en elgenerator, eldas med allt som brinner och snurrar på år ut och år in.

MVH
Ole
Är det 24 V växelspänning eller 24 V likspänning?

Det verkar ganska oekonomisk att ha 12 V som systemspänning. Systemspänningen bör vara anpassad till anläggningens storlek i meter. Redan i en lastbil är 12 V oekonomiskt, man har övergått till 24 V för länge sedan. I ett vanligt hus är 110-240 V det mest ekonomiska. Kraftfördelningen inom kvarteret kör med 10-36 kV, olika i olika länder.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Begränsningen 200W gäller väl per säkring? Så med många säkringar så behövs inte behörighet. Om någon vill ha behörighet för batteriet så borde det krävas en behörig elektriker för att byta ett bilbatteri också? Det finns ju faktiskt en skaderisk när man skruvar av eller på batteriklämmorna, en ring på fingret och en skruvnyckel i handen. Men jag har inte hört någon kräva det :) Men frågan är väl kanske fortfarande om 200W räcker till en normalstor TV?
 
I USA har de 12V i lastbilar...
 
Jag har förstått att du inte VILL ha 230 V men vill ändå framföra några fakta:
Vanliga takmonterade solceller med någon effekt ger ifrån sig en driftspänning runt 30 V dc. Bara såna krymp-paneler för båt/husvagn kör på 12 V men då betalar man mycket mer kr/Watt. Vanliga takceller seriekopplas till slingor så att driftspänningen kan ligga på 400-600 V dc och matas in i en inverter som gör 230 V ac av det hela. Välbeprövat och med bra verkningsgrad. Så där kan du gott få 230 V från solel.
Vad gäller ångmaskinen så kan du säkert sätta på en 230 V ac generator på den, generatorn är väl den minsta kostnaden på det.
12 V verkar mer som en oekonomisk nödlösning.
Du får tänka i kablar typ som du har som batterikabel i din bil. Du hittar inga vanliga apparat- eller kopplingsdosor till detta. Tänk på att märkströmmen för alla brytare är betydligt lägre för dc än för ac.
Om man gör en brandundersökning på ditt hus (vilket Gud förbjude) och finner dessa monsterkablar då får du nog svårt att förklara det.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Eld skrev:
I USA har de 12V i lastbilar...
Ja, och de har tummar, fötter, famnar och allt annat modernt. Nej, det hade jag inte kunnat ana. Tack för denna information.
 
Mikael_L
Plutus skrev:
Begränsningen 200W gäller väl per säkring? Så med många säkringar så behövs inte behörighet.
Du har tillämplig föreskrift citerad i tråden.
Du kan försöka dig på tolkningar av den lika bra som jag. ;)

Den tolkning som till sist skulle gälla är domstolens, om det nu skulle dras så långt. Den dagen är alla mina, dina och andras tolkningar rätt betydelselösa.

Om någon vill ha behörighet för batteriet så borde det krävas en behörig elektriker för att byta ett bilbatteri också? Det finns ju faktiskt en skaderisk när man skruvar av eller på batteriklämmorna, en ring på fingret och en skruvnyckel i handen. Men jag har inte hört någon kräva det :)
Nej, för så långt räcker inte ESV's bemyndigande och område.
Antingen självvalt, eller vad dom har fått rätt till ifrån regering.
Ur ELSÄK-FS 2013:1
Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om behörighet för elinstallatörer
1 kap. Allmänna bestämmelser
Tillämpningsområde

1 § Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om krav på utbildning och
praktik för behörighet att utföra elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggningar
samt om erkännande av yrkeskvalifikationer eller yrkeserfarenhet
som har förvärvats inom ett annat EES-land än Sverige.
Föreskrifterna gäller inte för elinstallationsarbete på
– luftfartyg,
– fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift,
– övriga fordon, inklusive släpfordon,
– fartyg, inklusive fritidsbåtar och
– på övriga anordningar.
Så ser du att behörighet ej behövs för fordon.

Åtminstone faller det ej under ESV's ansvarsområde. Det kan ju finnas något annat verk eller myndighet, eller lagtext osv som begränsar vad man får göra med bilbatterier.


Men frågan är väl kanske fortfarande om 200W räcker till en normalstor TV?
Ja den frågan kvarstår.
Vad är t.ex. en "normalstor" TV? ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Jag skall ju bygga ett nytt hus och jag utgår självklart från ett enplans nollhus på ca 80m2 ca.
 
Avemo skrev:
Titanics elsystem var 100VDC. Fyra generatorer om vardera 400 kW kunde leverera totalt 16000 A. Så visst är det möjligt, men det finns orsaker till att man oftast använder högre spänning numera.
Titanic
Ja en fantaskisk skapelse byggd av Harland & Woolf. Har en CNC så jag fuskade lite och gjorde deras logo i trä när jag byggde en bardisk till grabben. Ursäkta utanför ämnet men jag bifogar några bilder..

Tillbaks till "min" standard. :)
Ja precis det finns alltid en orsak bakom ett visst val. I mitt fall vill jag kunna utnyttja så många olika källor som möjligt till värme och el. Att ha 220V AC till spis, kyl mm + 12V + 24V +48V osv. gör ju inte att det blir vare sig kompatibelt, eller billigt. Och då krävs det ytterligare konvertera 12-24V till 22VAC, och med mer grejer så kan mera gå sönder.

Eftersom det idag finns så pass mycket som kan drivas med 12,24,48V så blir någon av dem mitt val. Och det här är en långsiktig plan, den kanske först blir verklighet om 4 år och om ytterligare 10år så har jag mycket större valfrihet att komplettera eller bygga ut anläggningen.
 
  • Titanic bar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thomas_Blekinge skrev:
Jag har förstått att du inte VILL ha 230 V men vill ändå framföra några fakta:
Vanliga takmonterade solceller med någon effekt ger ifrån sig en driftspänning runt 30 V dc. Bara såna krymp-paneler för båt/husvagn kör på 12 V men då betalar man mycket mer kr/Watt. Vanliga takceller seriekopplas till slingor så att driftspänningen kan ligga på 400-600 V dc och matas in i en inverter som gör 230 V ac av det hela. Välbeprövat och med bra verkningsgrad. Så där kan du gott få 230 V från solel.
Vad gäller ångmaskinen så kan du säkert sätta på en 230 V ac generator på den, generatorn är väl den minsta kostnaden på det.
12 V verkar mer som en oekonomisk nödlösning.
Du får tänka i kablar typ som du har som batterikabel i din bil. Du hittar inga vanliga apparat- eller kopplingsdosor till detta. Tänk på att märkströmmen för alla brytare är betydligt lägre för dc än för ac.
Om man gör en brandundersökning på ditt hus (vilket Gud förbjude) och finner dessa monsterkablar då får du nog svårt att förklara det.
Du har helt rätt att 12V inte är en bra lösning. Jag är inte låst till 12V alls. Det är bara det att det finns väldigt många apparater som idag drivs med 12/24V kyl/frys, micro, ja det mesta förutom spis. Men börjar man med likspänning så är det ju väldigt lätt att dela spänningen.

Idag kan man köpa solceller i storlek 10x10cm till 50x50 som är gjorda för att själv bygga egna arrayer, man köper dessa i 100-pack. Så det är egentligen inga problem att bygga en 400V likströmsanläggning idag och det har blivit mycket billigt de senaste 2 åren. Det finns också regulatorer som klarar detta. Det är ju väldigt enkelt att switcha säg en 120V anläggning med 12V batterier och ta ut 12, 24, 48, 96V eller vad man nu har behov av. Anledningen till att jag vill ha lågspänning är att jag vill hålla mig under 50V just av anledningen att man inte får mecka med högre spänning utan behörighet. Visst blir effekten större än man får mecka med. Men det går ju att dela upp anläggningen i ett antalseparata anläggningar som uppfyller villkoren. Det går alltid att komma runt.

Men det här är långsiktigt och med den utveckling som är idag och den väg vi måste gå för att uppfylla miljömålen så kommer dessa regler att ändras framöver. Så jag ser ljust och varmt på framtiden. :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.