Varför inte en äldre Fluke 87 typ III eller IV? Har en Fluke 175 och en 87 III, kör mest med 175, saknar dock displaybelysning. 87 är lite mera klossig men å andra sidan noggrannare och (i mitt tycke) lite snabbare samt har belysning. 87 är mer allround. Uni trend har en som heter UT- 71d som verkar trevlig, har dock inte grävt i dess detaljer men de UT jag har klämt på har känts solida. EEV blog har säkert testat den också.
 
S
anders07 skrev:
Biltema har en billig som klara både AC/DC.

[länk]

Jag har själv aldrig haft någon nytta av DC ström men om man jobbar med bilar, etc. kan det väl vara nyttigt...
Något som inte är helt orimligt i hemmet är väl att man har inbrottslarm, då har man behov av att kunna mäta likström.
 
Hittade en Simpson analog från 1957 för en hundring på Tradera. Funkar dessutom perfekt på alla mätområden. Har även digitala instrument men många gånger är ett analogt lättare att läsa av.

IMG_1634.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Analog forever.
 
Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Thronborg skrev:
Hittade en Simpson analog från 1957 för en hundring på Tradera. Funkar dessutom perfekt på alla mätområden. Har även digitala instrument men många gånger är ett analogt lättare att läsa av.

[bild]

Analog forever.
Shit va snygg.
 
  • Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
Thronborg skrev:
Har även digitala instrument men många gånger är ett analogt lättare att läsa av.
Njae, även om ett så vackert instrument ger mig en tår i ögat, så som en av de som växte upp med analoga instrument, så tycker jag (och uppenbarligen många med mig) att de digitala ändå är ett fall framåt.

Analog avläsning har många fördelar i vissa sammanhang, men jag vet inte om jag håller med om att dessa skulle inträffa vid mätning av ström/spänning/motstånd osv.
 
S
Rikard Gjersvold skrev:
Jag har haft lite problem med Fluke, det beror på att jag jobbar mycket i kyl och frysrum, och efter en stund o kylan lägger displayen av. Minns inte modellerna, men har haft samma problem med 3 st Fluke. Där jag jobbar nu fick jag denna, och den kan hänga en hel dag i frysen utan att dö ( ej autoavstängning)
[bild]
Jag har både den där och fluke 117, nog för att den röda känns som en leksak i jämförelse, men jag måste instämma att jag har egentligen aldrig haft några problem med den. Men sen såg jag en Fluke 117 i nåt kampanjerbjudande o då var det lika bra :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, även om ett så vackert instrument ger mig en tår i ögat, så som en av de som växte upp med analoga instrument, så tycker jag (och uppenbarligen många med mig) att de digitala ändå är ett fall framåt.

Analog avläsning har många fördelar i vissa sammanhang, men jag vet inte om jag håller med om att dessa skulle inträffa vid mätning av ström/spänning/motstånd osv.
Visst är det så, digitala instrument är betydligt mer precisa och har ofta många finesser och jag använder digitalt oftast. Men ibland så tex. en spänning som fluktuerar så kan det vara svårt att se fladdrande siffror, då kan en svajande visare vara bättre. Men mest kul är nostalgin. : )

Ole
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag håller med att fluke 87V är en mycket bra multimeter.
Sen finns ju chauvin arnoux och kyoritsu som jag tycker gör bra instrument.

Om intresse finns så har jag en kyoritsu kew 2434 som jag kan sälja för 1500:- den är i nyskick. Kostade ca 3000:-
 
Jag är ute efter en multimeter som har så få val och knappar som möjligt (därför jag hela tiden sneglar på fluke 115), och stor skärm med bakgrundsbelysning.

Använder den mest i garaget, så behöver kunna mäta om generatorn laddar som den ska (dvs ±0,1V), om det är 12V eller 5V givarspänning, felsöka läckströmmar (10A räcker långt), kontaktsummer för att höra om jag har kontakt.
Utöver det ska den klara resistansmätning och 600V växelström.

Att det ska vara så svårt... ~2000:- för att få färre val på multimetern kan jag bara inte övertala mig själv om :rolleyes:
 
Redigerat:
Ett bra val och Fluke är bra och din bonus är ju kul att ha när man skall på spaning efter kalldrag i huset. Grattis! :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
jonmo skrev:
Blev kombokittet från Elfa, inte säker på vad jag ska med värmekameran till, men något kan man väl hitta på iaf. Grattis på födelsedagen till mig!

[länk]
Kamera? Det är en termometer som ingår i kittet.
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Kamera? Det är en termometer som ingår i kittet.
Givetvis ska det stå termometer. My bad. Hade tankarna annorstädes när jag skrev.
 
Jag använder min ir-termometer för att hålla reda på temperaturen på våffeljärnet på vedspisen.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.