13 536 läst · 61 svar
14k läst
61 svar
Betala för offertbesök ?
Sida 1 av 5
Halloj.
I mitten av oktober kontaktade jag ett företag för att få en offert för att byta/laga ut vårat ftx-system. Några dagar senare dyker det upp en gubbe som kollar aggregatet på vinden och räknar lite på luftåtgången. Efter en halvtimme åker han och jag hör inget mer. Efter en månads väntan ger jag upp och tar ett annat företag som skickat offerten inom rimlig tid.
Idag dyker det upp en faktura på 1600 kronor för "kontroll av aggregat på vind" och 2 1/2 h arbete från företaget. Känner ingen större lust att betala. Och inte sa de något om att offertbesöket skulle kosta. I princip har jag ju inte haft ett dugg nytta av deras besök. Brukar företag ta betalt för offertbesök?
I mitten av oktober kontaktade jag ett företag för att få en offert för att byta/laga ut vårat ftx-system. Några dagar senare dyker det upp en gubbe som kollar aggregatet på vinden och räknar lite på luftåtgången. Efter en halvtimme åker han och jag hör inget mer. Efter en månads väntan ger jag upp och tar ett annat företag som skickat offerten inom rimlig tid.
Idag dyker det upp en faktura på 1600 kronor för "kontroll av aggregat på vind" och 2 1/2 h arbete från företaget. Känner ingen större lust att betala. Och inte sa de något om att offertbesöket skulle kosta. I princip har jag ju inte haft ett dugg nytta av deras besök. Brukar företag ta betalt för offertbesök?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Fast i grund och botten så skulle nog jag tycka att felet ligger hos båda.............En presumtiv kund kan ju inte utgå ifrån att det är gratis och säljaren i det här fallet kan ju samtidigt inte utgå ifrån att kunden vet att det här kostar om man inte säger nåt.........
Jag skulle personligen aldrig någonsin ringa hem en yrkesman utan att fråga vad det kostar och då oavsett vad som ska göras.
Jag skulle personligen aldrig någonsin ringa hem en yrkesman utan att fråga vad det kostar och då oavsett vad som ska göras.
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Jo men TS har begärt en offert. Det normala är att en offert inte kostar något. Vill företaget ha betalt (kan vara väl motiverat i vissa sammanhang), så får de vara tydliga med det innan de börjar jobba.
Man har ju knappast bevisbördan på sig som kund att visa att ett avtal INTE har ingåtts, och i det här fallet kan ju företaget knappast bevisa motsatsen.
Bestrid fakturan med hänvisning till att företaget inte meddelat att offert kostar pengar. Normalt gör det inte det varför företaget bör vara ansvarig för att informera om det.
Räcker inte det kan du bestrida med hänvisning till att offert aldrig levererats. Om företaget tar betalt för att ge en offert måste de först och främst leverera en sådan. Om du inte hört något på flera månader kan du rimligtvis utgå från att företaget inte fann det intressant att ge dig en offert och då kan de inte fakturera dig ens om så skulle varit avtalat.
Räcker inte det kan du bestrida med hänvisning till att offert aldrig levererats. Om företaget tar betalt för att ge en offert måste de först och främst leverera en sådan. Om du inte hört något på flera månader kan du rimligtvis utgå från att företaget inte fann det intressant att ge dig en offert och då kan de inte fakturera dig ens om så skulle varit avtalat.
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
jo men som kund måste man väl ändå skydda sig själv lite också och inte lita på allt och alla och hur det brukar vara. Jag skulle definitivt inte våga det men å andra sidan gör jag det mesta själv så man slipper sånt där............
Exakt de va en offert jag bad om och någon sådan har inte levererats. Kontaktade idag konsumentrådgivaren i kommunen och hon bekräftade väl i princip det de flesta av er säger att man som kund borde anta att offertbesöket ska va kostnadsfritt när inget annat sagts. Och tyckte att jag och skulle trycka på att ingen offert levererats.
Det kan ju inte vara offert på offerten eller?
Vad står det på dokumentet offert eller faktura?
Du har beställt en offert inte "kontroll aggregat" i 2,5 timmar de borde i så fall upplyst dig om att det är en timdebitering.
Sedan har jag svårt att tro att det tar över 2 timmar att kontrollera ett aggregat.
Vad står det på dokumentet offert eller faktura?
Du har beställt en offert inte "kontroll aggregat" i 2,5 timmar de borde i så fall upplyst dig om att det är en timdebitering.
Sedan har jag svårt att tro att det tar över 2 timmar att kontrollera ett aggregat.
Varför trycka på att ingen offert levererats? Betalar du fakturan om du får en offert? De kan ju bara hitta på något och sen kräva betalning.
Problemet är väl att de inte informerat om att de tar ut en kostnad för att lämna en offert.
Problemet är väl att de inte informerat om att de tar ut en kostnad för att lämna en offert.
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
skulle jag vara ts så skulle jag låta nån annan ringa till företaget ifråga och fråga lite försynt om ett liknande uppdrag och helt sonika fråga om de tar betalt för att göra en offert.................Då vet man ju ungefär hur de resonerar bakvägen så att säga.
Nä, krångla inte till det eller gör en höna av en fjäder. Bara skicka tillbaka fakturan på vilken du skrivit "Bestrides. Betalar ej för offert". Och om du vill vara lite extra trevlig kan du ringa också och meddela vänligt men bestämt att du aldrig mottog en offert och att du hur som helst inte tänkt betala för offertarbete.