harry73
Helt rätt av dig mot grannen och kanske inte så smidig av grannen, även om han står i sin rätt.

Mycket bättre för din egen hälsa att inte bli alltför arg och upprörd, och inte behöva betala tillbaka med samma mynt eller mer. Håll det sakligt korrekt och trevligt. Där kommer man längst med
 
harry73
hempularen skrev:
Avståndsregler gäller från tomtgräns. Spelar formellt ingen roll om grannen har en 1000ha åker, du får ändå inte bygga för nära gränsen.
Fastighetsgräns menar du :)
 
harry73 skrev:
Och hur blir TS överkört om han gör som jag föreslog?
jag vet inte hur jag ska göra det tydligare för dig. Du säger att grannsämja är viktigt och då kan jag tycka att för att hålla god grannsämja så pratar man också med sina grannar om vad man planerar göra. Pratar man inte med varann om att tex slå upp en bod för nära gränsen så har ju den ena av parterna inte funderat så mycket kring grannsämja.
Vem vet vad som sker nästa gång, grannen kanske tänker att "det gick ju bra med boden och grannen sa inget så jag slår upp ett garage också".
Att uppmana folk till att utföra svartbyggen är bara dumt, har man lagom sunt förnuft innanför pannbenet så hör man sig för innan eftersom det är så reglerna är. Samtidigt förväntar man sig själv av att bemötas med samma respekt den dagen ens granne planerar bygga något liknande.
 
Redigerat:
harry73
Även om jag tycker att det är bra med grannsämja har jag bara skrivit att grannsämja inte ska vara en anledning att låta bli att agera, så sluta om grannsämja. Det kan dock vara bra för din hälsa att inte bli så upprörd bara för att någon gjorde fel. Blir du också upprörd när du ser att grannen kör 130 på motorvägen?
 
harry73 skrev:
Även om jag tycker att det är bra med grannsämja har jag bara skrivit att grannsämja inte ska vara en anledning att låta bli att agera, så sluta om grannsämja. Det kan dock vara bra för din hälsa att inte bli så upprörd bara för att någon gjorde fel. Blir du också upprörd när du ser att grannen kör 130 på motorvägen?
Ditt förra inlägg lät så här: "Det börjar bli tjatig och det är inte konstruktivt!!!"
Jag tror det är du som inte ska bli så upprörd...

Att dra in bilkörning i 130km/h som en jämförelse till svartbyggen och respektlöshet för sina grannar visar tydligt att du griper efter halmstrån. Mitt tips till andra är tyvärr fortfarande tvärtemot ditt Harrys, sök bygglov för det ni önskar bygga,, alternativt kom överens med grannen på tu man hand så att ni en dag blir bemötta på samma sätt, det håller bäst i längden :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
harry73
Rolle85 skrev:
Ditt förra inlägg lät så här: "Det börjar bli tjatig och det är inte konstruktivt!!!"
Jag tror det är du som inte ska bli så upprörd...
:D Jag funderade faktiskt om jag skulle lägga till 3 utropstecken eller om jag skulle låta bli. JAG SKREV I ALLA FALL INTE MED STORA BOKSTÄVER ;)
Skämt åsido. Jag förstår fortfarande inte varför man skulle rekommendera TS att trappa upp konflikten. Jag tycker att man som utomstående framförallt ska ge råd som trappar ner konflikten
 
harry73 skrev:
:D Jag funderade faktiskt om jag skulle lägga till 3 utropstecken eller om jag skulle låta bli. JAG SKREV I ALLA FALL INTE MED STORA BOKSTÄVER ;)
Skämt åsido. Jag förstår fortfarande inte varför man skulle rekommendera TS att trappa upp konflikten. Jag tycker att man som utomstående framförallt ska ge råd som trappar ner konflikten
hehe
 
TS här. Det tog skruv rejält på sina håll:D Lite bakgrundsfakta: Vår tomt är förhållandevis stor (2200 m2) och friggebodsgrannens tomt uppkom genom styckning för ett par år sedan. Den ursprungliga tomten ägdes av en annan granne vilken jag har mycket god kontakt med och det finns inga tidigare bygglov på den. Friggebodsgrannen har lagt sitt huvudhus på ett sånt sätt att det bara finns en ca 8-9 m obyggd "korridor" runt tre sidor av huset så det är trångt. Vi har ca 30 m avstånd från vårt hus till tomtgräns. Paret som byggt huset är unga och förmodligen oerfarna. Har själv varit i samma sits som dem eftersom vi byggde huset vi nu bor i. Vi fick dock bättre information om vilka regler som gäller uppenbarligen:)
 
Redigerat:
Cruzze skrev:
TS här. Det tog skruv rejält på sina håll:D Lite bakgrundsfakta: Vår tomt är förhållandevis stor (2200 m2) och friggebodsgrannens tomt uppkom genom styckning för ett par år sedan. Den ursprungliga tomten ägdes av en annan granne vilken jag har mycket god kontakt med och det finns inga tidigare bygglov på den. Friggebodsgrannen har lagt sitt huvudhus på ett sånt sätt att det bara finns en ca 8-9 m obyggd "korridor" runt tre sidor av huset så det är trångt. Vi har ca 30 m avstånd från vårt hus till tomtgräns. Paret som byggt huset är unga och förmodligen oerfarna. Har själv varit i samma sits som dem eftersom vi byggde huset vi nu bor i. Vi fick dock bättre information om vilka regler som gäller uppenbarligen:)
Om man bygger nytt så borde man ju känna till grundregeln med 4,5m till tomtgräns men om det ändå är oviktigt för dig så vet jag inte vad syftet med tråden är?
 
Suck...Har redogjort för anledningen till tråden ett antal gånger. Lämnar denna nu! Tack alla som gett konstruktiv input(y)
 
ja de är bara och ta fram champagnen och fira (y)
 
Den som satt upp skjulet är säkert medveten om byggreglerna! Vissa människor gör först saker och frågar eller kontaktar grannen senare. Detta förfarande har jag fått känning av från en ny granne som tillika är entreprenör inom bygg. När jag snällt påpekade fel stakethöjd till min tomtgräns blev det utskällning av mig. Så tro inte att grannsämjan enbart ska vara enkelriktad!
 
;) @Gadd så där kan det ju vara, men då har man ju inte kastat första stenen iaf ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.