Det är en EKLK, men denna innehåller ju redan en jord.. :(
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
EKRK: Klipp bort den.
Alternativt jorda den på samma vis som med EKLK ... ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Mogg skrev:
Det är en EKLK, men denna innehåller ju redan en jord.. :(
Skärmen, eller biledare / koncentrisk ledare (beroende på utförande) kan användas som skyddsjord om det är rätt förutsättningar, t.ex. att arean är tillräcklig.

På markkabeln EKKJ är den koncentriska ledaren av tillräcklig area osv för att användas som PE eller PEN, och är i princip avsedd för detta och det vanliga är att den används till detta också.

EKLK (och dess motsvarigheter i exotiska plastmaterial - EXLQ, EQLQ) och EKRK har inte tillräcklig area på biledaren, så den får ej användas för PE.
Anledningen till skärmen och biledaren är en annan, den kan användas för olika syften, beroende på situation.
Det ger förstärkt mekaniskt skydd, det ger förstärkt elektriskt skydd om biledaren jordas ner.
Det ger en styvare kabel som är lättare att klamra snyggt.
Den ger skärmning mot vissa störningar, t.ex. som matning till frekvensomvandlare som brukar kräva skärmade kablar.

I en bostadsinstallation kan det förstärkta mekaniska och elektriska skyddet samt att den lättare går att klamra snyggt vara de tänkbara anledningarna.
Men alltså inte för att ersätta eller utgöra extra PE.
 
Mikael_L skrev:
Skärmen, eller biledare / koncentrisk ledare (beroende på utförande) kan användas som skyddsjord om det är rätt förutsättningar, t.ex. att arean är tillräcklig.

På markkabeln EKKJ är den koncentriska ledaren av tillräcklig area osv för att användas som PE eller PEN, och är i princip avsedd för detta och det vanliga är att den används till detta också.

EKLK (och dess motsvarigheter i exotiska plastmaterial - EXLQ, EQLQ) och EKRK har inte tillräcklig area på biledaren, så den får ej användas för PE.
Anledningen till skärmen och biledaren är en annan, den kan användas för olika syften, beroende på situation.
Det ger förstärkt mekaniskt skydd, det ger förstärkt elektriskt skydd om biledaren jordas ner.
Det ger en styvare kabel som är lättare att klamra snyggt.

Den ger skärmning mot vissa störningar, t.ex. som matning till frekvensomvandlare som brukar kräva skärmade kablar.

I en bostadsinstallation kan det förstärkta mekaniska och elektriska skyddet samt att den lättare går att klamra snyggt vara de tänkbara anledningarna.
Men alltså inte för att ersätta eller utgöra extra PE.
Jag har köpt fel kabel? Kan jag klippa bort denna extra"grej"? :(
 
Mikael_L
Varför tycker du det är fel kabel? (om det är eklk) Den är utmärkt till det mesta.
 
Men vad gör jag med den där extradelen, vilken var helt oväntad?? :(
 
Gör precis vad du vill med den, klipp bort eller jorda i ena eller bägge ändar. Du kommer inte att få ett samstämmigt svar härifrån :) Den fyller ingen större funktion och kommer kanske att försvinna som som skett för EKRK. Ännu så länge anger dock produktstandarden för EKLK att den ska jordas..
 
Mikael_L
-PC- skrev:
Flikar in en fråga här, hur ser man skillnad på kulo'na, vilken som är farlig?
Jag har en som är blyfärgad under målarfärgen, som släppt här och där.
Och så har jag en som är mer blåaktig, omålad, på kattvinden.
Det är kanske svårt att se på utsidan av olika äldre Khulo, åtminstone ser inte jag skillnaden på utsidan.

Men öppnar man någon dosa eller så, eller får veta åldern på installationen brukar det vara ganska lätt att reda ut.
PVC-isoleringen började dyka upp de sista åren av 40-talet. Så är kablarna före säg 1947 är de garanterat i oerhört dåligt skick idag, och borde bytts för flera årtionden sen.
Är kablarna nyare än säg 1955 så är det nästan säkert PVC, och de brukar vara hur fräscha som helst, fortfarande.

Kan man kolla in isoleringen på de inre ledarna i en Kulo-kabel (i en dosa, eller elcentr etc) och ser att de inte har olika färger så är de gamla och ruttna. Då är det någon tyg/papper/tjär-isolering eller ännu värre, gummi.

Är de i olika färger så är det antingen PVC eller gummi.
Men gummi-isoleringen är ganska matt i färg, och har liksom ingen "stuns" i färgerna.
Medan PVC är blankare och har mer lyster i färgerna.
Alla möjliga färger finns i båda fallen, så färgerna i kabeln är ingen säker indikator.

Har man aldrig sett båda typerna så är det svårt att veta och förstå förklaringen, men en verksam elektriker behöver nog mycket sällan röra vid kablarna för att avgöra vad för slag det är.

Kulon som kommer in uppe till vänster i TS större central med svart och vit ledare är ett typsikt utseende på äldre PVC-isolerad kabel. Och den verkar och är troligen fräsch. Ja inte montaget då. ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Alternativt jorda den på samma vis som med EKLK ... ;)
Nä du! Om det nu är så att ingen mindre än Bo Siltberg har sagt att den kan klippas bort, så rycker den varhelst den sticker fram sitt fula tryne! Så nu tar du allt och sätter dig ner i båten, serru! ;)
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Men tänk på att inte ens jag ger definitiva svar på denna fråga. Just nu står jag på det benet som säger klipp bort för EKRK, eller om man vill, jorda ena änden endast ;)
 
Eller så köper man t ex Nexans EKRK som inte har biledare ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Men tänk på att inte ens jag ger definitiva svar på denna fråga. Just nu står jag på det benet som säger klipp bort för EKRK, eller om man vill, jorda ena änden endast ;)
Vi får hoppas att den inte återuppstår för EKRK nu när den är tillbaka i sin ursprungliga moderna biledarlösa form igen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mogg skrev:
Jag har några maskiner på 3-fas (träsvarv samt plan- och rikthyvel). Annars är det inte så mycket mer. Förut fanns det även en el-patron och det är kanske därför det är säkrat med 25 A?
3-fasförbrukare är ganska 'snälla' eftersom strömmen delas upp på alla tre faser. Det som brukar ställa till problem är om man har flera 1-fasförbrukare på samma fas. T ex Tvättmaskin, motorvärmare och vattenkokare. Dom kan dra 10A var på en och samma fas om man har otur...
 
Bo.Siltberg skrev:
Men tänk på att inte ens jag ger definitiva svar på denna fråga. Just nu står jag på det benet som säger klipp bort för EKRK, eller om man vill, jorda ena änden endast ;)
Ja, fast jag har tagit en skärmdump där jag maskat bort din sista bisats, så då är frågan avgjort för mig och jag kommer att stoppa fingrarna djupt i öronen och tralla högt för mig själv, om du någonsin skulle komma dig för att säga något annat! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.