Takbyte (pannor, läkt, papp) + taksäkringsutrustning (nockrör, takbryggor mm) är hög prio på, takpappen under betongpannorna (som är själva tätskiktet) har med råge uppnått sin tekniska livslängd på ett hus som är 45+år, materialkostnad ca 50kkr.
Gräva ut runt källaren kan ofta väntas med om det inte finns "akuta" skador.
Fönsterbyte "bara" om fönsterna är ruttna etc eller om man vill byta pga utseende eller ljudnivå, att byta fönster för att minska värmekostnaden är inte lönt.

Vitvaror till ett kök (kyl, frys, häll, ugn, fläkt, micro, DM) kostar ca 40-50kkr, om man inte jagar billiga internetpriser.

Innan ni börjar renovera inne så är det bra att bo-in-sig några år så att man mer vet hur man vill ha rummen mm, hur köket ska se ut, var hällen ska vara, var diskbänken (hel rostfri bänk, hona & avställningsyta) ska vara, var DM ska vara etc. Det sägs att det är inte förrän tidigast tredje huset som man mer vet hur man vill ha dom olika sakerna.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Man ska renovera för att trivas, men samtidigt är det bra att ha det ekonomiska värdet i bakhuvudet. Det är inte ovanligt att livssituationen snabbt ändras och att man då står inför en husförsäljning snabbare än man tänkt sig. I det läget kanske man inte heller har råd att sälja med förlust.
Jag glömde att ni inte äger era hus i Sverige:wow: Då kan det bli så att man inte har råd att sälja.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Min kommentar gällde iofs oavsett hur man finansierar sitt köp. Och såvitt jag vet så äger man sitt hus när man har lagfart på det ;)
 
  • Gilla
Sigurdh90
  • Laddar…
KristinaRT
Jag förstår tanken, att man vill ha det tipptopp och lägga pengarna på sådant som syns. Jag förstår också inställningen på att man vill ha ett fräscht kök, bad etc. Jag menar, vem vill inte ha det perfekta nya köket, med snygg inredning som man ser i tidningar? Det vill nog de flesta, mig själv inkluderat ;)

MEN det tänket är livsfarligt när man har med gamla hus att göra!!! Som någon skrev, vad har du för nytta av ditt nya fina kök eller badrum, om taket börjar läcka och pengarna har gått till golvvärme på hela bottenvåningen?
Vad gör ni om källaren fylls med vatten pga spruckna rör, och er buffert gått till nytt badrum (fast det fanns ett som fungerade även om det var slitet och fult)...

Om man har hus kan man LÄTT (mycket lätt) hamna i den typen av situationer, och man måste göra en litsta över saker som ska fixas med huset och sedan prioriterar man. Och då prioriterar man inte efter hur görna man vill ha ett helkaklat badrum snarare än det som finns men fungerar, hur coolt det hade varit med hemautomation när man har ett fungerande elsystem, eller hur mcyket snyggare det hade varit med vita fönster istället för bruna. Man prioriterar efter hur mycket skada som kan åstadkommas. Om taket börjar läcka - vad händer då? Om det är fukt i källaren vad kan det leda till, om det är förhöjda halter radon - vad får det för effekter.

Inte alls lika kul, men att vara husägare innebär att man måste prioritera annat än det som är kul, snyggt och sådat man vill ha, fast det inte behövs....

Jag är ledsen att behöva säga det, men ni behöver nog verkligen fundera över vad ni vill och vad ni behöver - ofta är det två helt olika saker. Oh det säger jag baserat på egna erfarenheter....
Fick nyligen lägga ett antal tusen på rörmokare som kom och fixade en läckande vattenledning, jag kunde hoppats att röret klarade sig ett antal veckor eller månader till, men konsekvenserna om det spruckit var helt enkelt fruktansvärda och då var det bara att prioritera det även om jag hellre lagt pengarna på annat. Men det är så det är att ha hus, speciellt ändre hus :)
 
  • Gilla
jonko och 3 till
  • Laddar…
Hej. Har i sommar själv renoverat ett hus byggt 64. Hela vvs bytes ut och la golvvärme. Installerade begvärme. All el nytt i huset ssamt led belysning. Parket i hella huset ca 140 kvm. Två badrum plus tvättstuga. Ny tak (takpapp.läkt och takpannor). Dränering och kök. gips på alla vägar samt spackling och målning. Gjorde all jobb själv förutom vvs och el. Hade två killar till hjälp under en månad. Totalt hamnade jag på ca 800 tusen. Så eran kalkyl kan absolut hålla om ni gör mycket själva. Lycka till.
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
Jag har nästan gjort allt det där själv så har en liten hum om vad det kostar

Byta el - 15.000:- lite ospecificerat men ok
Golvvärme 103 kvm, 40.000:- (beroende på system) Vatten, skulle kunna få ner det till 20.000 om man skippar flyt och spårskivor och kör med en billig ytterpanel
Dränera, 16.000 material + hyra grävmaskin (4.000)
Tak, 30.000
Fönster, beroende på kvalité från 25.000
2 badrum, svårt.. beror på vad ni ska göra.. gissar någonstans mellan 15.000-30.000 per badrum om ni snålar lite.
Nytt kök, vi gav 30.000 för vårt epok kök, vitvaror från blocket, induktionshäll, inbyggnadsugn + micro och kyl/frys för 5000 spänn :wow: + 5000 för fläkten, köksö
Ytskikt innomhus, hmm.. kan vara allt ifrån måla om allt 7.000:- till dyraste tapeten. 1.000 rullen är lätt att hitta.

Så, jag skulle gissa på någonstans runt 240.000 för allt om ni gör ALLT själva och inte bryr er om märkesvaror.
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
Jag förstår hur ni tänker. Innan man lägger nya golv, tapetserar och målar vill man ju göra om elen. För att göra den senare får man ju kanske måla om och tapetsera igen. Vad kostar det? Samtidigt som man gör om elen kanske man vill flytta på uttag eller komplettera med några samt montera in lite mer belysning. För 100' får man mycket Knx om man köper smart och kan göra installationen själv. Om det nu är drömhuset, vad gör det om det kostar ett par kronor mer än man har beräknat. Kör annars kommer du säkert ångra dig sedan.
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
Hej,

Svårt att veta om det är lockpris eller inte. Problemet kan vara att andra gillar det lika mycket som er.

Grannhuset hos oss las ut för 900´ såldes för 1,8, ökning med 100%. Där var det inget lockpris, kändes som att de låg lite högt till och med. Vi köpte vårat 2 år tidigare samma tomtstorlek, men vårat var 165 kvm, deras 90 kvm. Köpte vårt för 600. Fick det för lägre än utgångspriset.
Skillnaden var att vi var de ända intresserade medans deras hade 3 budgivare.

Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
henkop skrev:
Jag har nästan gjort allt det där själv så har en liten hum om vad det kostar

Byta el - 15.000:- lite ospecificerat men ok
Golvvärme 103 kvm, 40.000:- (beroende på system) Vatten, skulle kunna få ner det till 20.000 om man skippar flyt och spårskivor och kör med en billig ytterpanel
Dränera, 16.000 material + hyra grävmaskin (4.000)
Tak, 30.000
Fönster, beroende på kvalité från 25.000
2 badrum, svårt.. beror på vad ni ska göra.. gissar någonstans mellan 15.000-30.000 per badrum om ni snålar lite.
Nytt kök, vi gav 30.000 för vårt epok kök, vitvaror från blocket, induktionshäll, inbyggnadsugn + micro och kyl/frys för 5000 spänn :wow: + 5000 för fläkten, köksö
Ytskikt innomhus, hmm.. kan vara allt ifrån måla om allt 7.000:- till dyraste tapeten. 1.000 rullen är lätt att hitta.

Så, jag skulle gissa på någonstans runt 240.000 för allt om ni gör ALLT själva och inte bryr er om märkesvaror.
Helt enig! Sjukt mycket man kan få för 800k eller mindre om man snålar och letar efter bra dealer och lite begagnat. Egen insats sparar också mycket pengar.

Själv köpte vi hus för 11,5 år sen för 3 mille. Renoverat själv under hela tiden, i min egen takt. Värderat till 9 mille nu.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
soyari skrev:
Hej,

Svårt att veta om det är lockpris eller inte. Problemet kan vara att andra gillar det lika mycket som er.

Grannhuset hos oss las ut för 900´ såldes för 1,8, ökning med 100%. Där var det inget lockpris, kändes som att de låg lite högt till och med. Vi köpte vårat 2 år tidigare samma tomtstorlek, men vårat var 165 kvm, deras 90 kvm. Köpte vårt för 600. Fick det för lägre än utgångspriset.
Skillnaden var att vi var de ända intresserade medans deras hade 3 budgivare.

Hoppas det löser sig.
Huset vi köpte för ca en månad sedan steg med ca 200%.
Utgångspris: 695' och slutpris 2075'
Mäklaren fick lite arga samtal om att det skulle va lockpris.
I vårat fall var det vi och en familj till som budade.

Även vårat hus är i behov av renovering men det får vi ta pö om pö.
Just nu tampas vi med ett avlopp med lite dåligt fall på och som det blir stopp i efter två dagar.
Spolbilen har redan varit här en gång a 2000kr och får komma tillbaka i morgon igen.
Oförutsedda utgifter är bara förnamnet med hus men också charmen :)

Lycka till med huset och ett tips om ni vill ha huset: BJUD tills ni storknar.
 
  • Gilla
Dags
  • Laddar…
Angående dränering. Fick offerter från 4 företag. Billigaste med Platon var 75' efter rot. Billigaste med isolerskivor (typ pordrän) 92' efter rot.
Huset är 10x12m utan hinder.
 
När det gäller lockpris så är det alltid ett populärt tema. Visst finns det säljare (för det är ju säljaren, inte mäklaren) som sätter ett för lågt utgångspris. Däremot ska mäklaren ha koll på vad som är ett marknadspris på orten/i området och rekommendera ett marknadsmässigt utgångspris. Nu kan det ibland vara så att det sålts ytterst få fastigheter i området vilket kan göra det mer vanskligt att bestämma ett marknadsmässigt utgångspris. Hur det är i detta fall framgår inte.
Sedan är det ofta svårt att "veta" vad ett renoveringsobjekt kan vara värt. Ska priset sättas efter att en köpare kan göra det mesta själv eller ska anlitade hantverkare göra jobbet? Det är ju ändå försäljningspriset + renoveringskostnaden = totalkostnaden som avgör hur mycket en köpare vill betala.
 
Det mesta har redan sagts men kan inte nog säga för lite om att göra klart utsidan först.
Se till att taket är tätt, fasaden i bra skick, samt dränera grunden.
När ni gör grunden så kan ni ju passa att dra in en ny avloppsstam samtidigt så är det förberett så slipper ni gräva upp 2ggr, även om ni sedan säljer huset utan att ha renoverat klart så höjer det nog värdet då det är saker som inte alla kan göra själv men är villiga att betala för att slippa.
Kök och ytskickt är mindre problem folk brukar vilja göra om ändå då inte alla har samma smak.
Gör klart utsidan på sommaren och jobba inne på vintern, el är ju inte ett bekymmer för er så det lär ju gå ganska fort.
 
Bra generell regel för att beräkna dräneringskostnad är 2500-3000 kr/m under förutsättning att firman inte stöter på berg eller så stora stenar att inte grävmaskinen kan avlägsna dem utan större problem. Det är utan ROT och att allt lejs bort. Avviker det offererade priset avsevärt från det så är det läge att ifrågasätta offerten eller bara gå vidare till annan firma. Så är huset 8x12 m bör priset ligga i storleken 100-120 kSEK före ROT. Det är med Plator/Pordrän. Med matta och cellplast bör det bli lite billigare.
 
Innan renovering av insida görs så är det, som flera redan påpekat, viktigastmed ett tätt tak. Annars blir allt invändigt rätt snabbt gjort i onödan.

Jag förstår om din sambo uppskattar elbiten med smarta ellösningar, men 150 kSEK i material är ändå rätt mycket pengar. Det går kanske att avvakta med en del? Göra så mycket som är nödvändigt med rördragning och dylik, men inte färdigställa med enheter förrän behovet finns eller att rummen blir klara? Det minskar inte nödvändigtvis kostnaden i slutändan, men minskar trycket att lägga ut pengar tidigt i renoveringsprocessen.

Genom lite smarta drag och prisförhandlingar, kan er budget vara teoretiskt möjlig om ni gör det mesta själva. Men det är så mycket småposter som glöms bort och mycket som kommer till när man upptäcker obehagliga överraskningar i väggar, golv och tak. Dessutom kommer man på sig att "när vi ändå gör detta så är det lika bra att vi gör detta när vi ändå håller på". Ta bara kostnaden för skruv, spik och andra fästelement som exempel. Det blir snabbt 10 kSEK som inte fanns med från början i budgeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.