Mycket snyggt och smakfult! Hur gillar ni att ha ett U-kök?

//AA
 
Trivs fortfarande bra med köket, barnen sitter ofta vid bänken och läser läxor och det är lätt jobbat, ganska nära mellan de olika delarna, lite långt mellan kyl och spis möjligen men o andra sidan så blir det nära mellan kyl och köksbord. skulle nog gjort samma layout idag tror jag, nått ytterligare eluttag..
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Jo så har det känts några gånger, sen visar det sig alltid att visst fans det nåt mer att göra som bara måste fixas. Just vid detta läge så var det nog optimistiskt då både vardagsrum och nya sovrummet var kvar att färdigställa, saknar fortfarande bra bilder men har några som nog ger en aning om före o efter i alla fall.

Vardagsrummet var ett tidstypiskt rum med öppen spis och parkett, parketten var tyvärr ganska vattenskadad jag bestämde mig för att offra den. Det hade förstås gått att hitta nya stav laga lite här o där med golvvärmen hade nog inte funkat.

Rummet som det såg ut vår första kväll i huset...
även här ser man de 70-80 tals bytta fönstren och radiatorerna, det passar inte riktigt in

Vardagsrum_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och öppna spisen

Vardagsrum_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även här så rensade jag ner till bjälklag, el och värme skulle bytas och ny isolering på väggarna. Här syns nya värmematningen, syrrans sambo hade fått för sig att använda Wirsbos dosor som är tänkta till duschblandare och liknande till radiatorerna, jag snodde den iden då man slipper ha rör genom golvet, blir mer dolt tycker jag själv

IMG_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


den svarta kabeln är ny huvudmatning till huset, hade varit luftledning (förstås) och även om den var nedgrävd så gick den upp på vinden och sen ner i källaren, lite onödigt så nu passade jag på att dra direkt ned till centralen

Drog också fram till en radiator i garaget... fanns ingen värme alls i källaren

IMG_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och lite ny el, man gödslade ju inte direkt med uttag på 30-talet

IMG_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter detta så finns inga bilder :( men allt gjordes på samma sätt som tidigare i sovrummen på övervåningen... så här blev det i varje fall

20160129_100322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160129_100300.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TV tittande är ju lite större idag än när huset byggdes (även om ungdomarna mer tittar på telefoner och plattor) så jag ville få en bättre lösning, jag flyttade ut dörrarna 25 cm från spisen och byggde en låda där nät, antenn och el är framdraget, funkar bra att ha all elektronik, ja utom TV förstås. Vill man elda i spisen så blir det inte varmt om luckorna är stängda, vill man ha dem öppna sitter TVn på ett vikbart stativ så den går att flytta nästa 80 cm åt sidan

20160129_100335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160129_100419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


radiator anslutningen i närbild...

20160130_104709.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o den nya spisen

20160130_102222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Som framgått tidigare så är huset byggt under epoken av egnahems självbyggeri. Det är i och för sig inte ett av dessa standardhus men likväl byggt av husägaren själv.

Källaren ligger ganska högt och nån gång har jag tänkt att huset skulle se lite nättare ut om det hade legat lägre. Idag hade det nog också gjort så men skälet till att det inte är så lågt är gott när man inser hur det byggts.

Grunden till huset är handgrävd, vågar inte ens tänka på vilken tid det måste tagit, ni har ju sett när vi grävde för utbygget vilken kompakt lera som marken består av!

En följd av det hårda jobbet är alltså att källaren ligger ca 50/50 över och under mark. Takhöjden är drygt 2 meter och med mina 195 så är det på gränsen att kännas lågt...

tekniskt så är det alltså grävt ned till golv sen ett dike runt detta som jag gissar var ca 20 cm djupt. Sen byggdes en liten form 30 cm hög som fylldes med sprängsten, i detta hälldes sen betong. När formen var borttagen så jämnades leran ut till ett så slätt underlag som möjligt med fall till nedgrävda brunnar. Ovan på detta göts ett tunt, ca 3-5 cm oarmerat betonggolv.

Nu ska jag alltså ta tag i källaren! Just nu består den av en matkällare, en gamla ingång (igenmurad) och koksförråd, tvättstuga och pannrum i en hall. Andra halvan är ett garage men det får bli ett senare projekt.

Nu är det beställt bergvärme så pelletspannan skall ut och det kommer bli ett enda stort rum som i huvudsak skall vara tvättstuga och lite allmän förvaring. Åren har ju gått och ekonomin blivit något bättre så jag tänkte nu ta hjälp med mer, tog i samband med bergvärmen in en offert på att göra i ordning källarutrymmet. Blev förstås förskräckt när jag såg prislappen :D jaja, bara att tänka om, jag planerar själv och gör en del jobb men hyr in delar, så får det bli...

Min vana trogen så togs inga bilder innan men åtminstone under rivningen...

Nu har jag alltså rivit väggen mellan "hall" och tvättstuga samt väggen runt matkällaren, som ni ser så är en besparingsåtgärd att använda barnarbete ;)

IMG_2215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som ni ser så var väggarna grova, ingen hantverkare som putsat dom...

IMG_2218.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man den igenmurade ingången

IMG_2219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


funderar på vad som kan göras med ingången, ska den öppnas eller muras igen.. nått annat kanske

Vill ju att nya källaren blir varm och fin så nu tänkte jag (med hjälp av barnen) riva ut allt och sätta gips i taket, sen är planen att ta in någon som gräver ur så jag får i lite isolering och golvvärme samt en ny armerad platta
 
Så nästa steg i detta rivningsarbete var att bila bort all puts från väggarna, även sulan hade massor av lös "betong" som snarare var att likna vid puts.

När man nu tittar på hur det är gjort så är det nog så att takhöjden var tänkt att vara ändå lägre. Sulan som är "bredare" än väggen (betonghålsten) som står ovan på ligger innan för väggen så det är en lite klack ut de första 30 centimeterna.

Tja, bara att ställa sig med bredmejsel och köra bort putsen...

IMG_2526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ganska stort när det börjar bli rent

IMG_2524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För pannan och tvättmaskinen hade man gjutit rejäla fundament...
Den gamla väggen till tvättstugan gick alltså mellan dessa

IMG_2531.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan till entreplan

IMG_2528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag nog bestämt vad det skall bli i gamla ingången, eftersom den tidigare matkällaren ryker så blir det en matkällare (eller i vart fall möjlighet till det), får ta upp en ventil så det kan bli lite lagom kallt...

IMG_2527.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen till garaget hade bågnat betänkligt så det fick bli ett material byte, ut med trä och in med stål

IMG_2522.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
om man väljer att bila bort golvet med en sån här

IMG_bila.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


eller en sån här...

IMG_2539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag hade som sagt tänkt leja bort en del och det som kändes minst lockade att görs själv var att bila bort golvet och gräva ur tillräckligt för isolering och samtidigt ha lite höjd kvar.

Jag anlitade alltså en firma, Härnösand Byggreturer river massor här i Stockholm och jag hade en kontakt som handlade en del av dem. Jobbet var egentligen för litet tror jag men dom gjorde det ändå.

Det kom en Minibrokk och en Bobcat den minsta modellen. Två gubbar och 2 dagar så var det rent i källaren allt lastat på container.

Brokken användes först till att bila sönder hela golvet och sen med en riktigt bred mejsel "bryta" loss leran. Boben för att få ut det, först var nog tanken att boben skulle kunna skotta men leran är alldeles för hård för det, gick inte alls.

Bilade ut en bit in i garaget så den sista resten av gamla avloppets kunde bytas, nu är allt bytt!!

IMG_2559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här står jag i garaget och tittar in mot tvättstugan, vi fick bryta bort dörrkarmen och kapa bort 4 centimeter på varje sida i botten för att hjulen på bobben skulle gå igenom. Tog i lite extra så det var ett glapp på nästa en centimeter å varje sida så man inte behövde sikta så noga ;)

IMG_2542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ser det inte så kul ut, blött och grisigt, det är dränerat runt hela men var ändå blötare än jag tänkt mig..

IMG_2543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under det vänstra fönstret ska bergvärme grejerna stå

IMG_2545.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstugedelen längs högra sidan, längst in tänkt för tork

IMG_2546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Pannan stod förstås i mitten av huset vid skorsten, bergvärmen är man ju friare med. Visst tekniskt hade det nog varit bäst att låta pumpen stå på samma ställe som pannan stått men jag tror att utrymmet kan utnyttjas bättre om man ställer pumpen och varmvattenberedaren vid ytterväggen.

Sen är det ju så att även om jag kan klämma "upp" takhöjden bort mot 214 centimeter så vill jag ju inte förstöra det med rör i taket. Blev alltså till att gräva en kanal under golvet för att få fram vatten och värme

IMG_2557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nya golvvärme fördelaren skall sitta på garageväggen där också den tidigare pumpen till golvvärmen till övervåningen sitter, så upp med ett hål i hjärtväggen

IMG_2558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var det ju frågan om hur grovt man skall dimensionera, jag har en tendens att ta i det fick bli 28 mm RiR både till värme och vatten, vattnet borde nog ha varit 22 så hade varmvattnet kommit lite snabbare men men..

IMG_2565.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28mm är stel, fick fast den i golvet med armeringsjärn

IMG_2566.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


från början hade jag tänkt isolerade men med tanke på hur svårt det var att böja de oisolerade så hade det inte gått, valde att gjuta in de oisolerade i EPS

IMG_2572.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen skall det ju vara el så även en sån slang las ned

IMG_2573.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 2 till
  • Laddar…
Så allt utrensat och bortforslat, visst är det tillfredsställande när det så att säga vänder och man får bygga upp istället för att riva

börjar med att lägga duk på golvet

IMG_2577.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har också kopplat på nya avloppsstammen till övervåningen

IMG_2578.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägger ut ett tunt lager av singel, 4-8 så det är lätt att raka ut till en jämnbädd

IMG_2588.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag var liten hade min farsa ett entreprenad bolag som la asfalt på somrarna, det blev ju förstås mitt första sommarjobb, som nybörjare fick man dom enkla uppgifterna, köra vibroplatta, slå ned med stöt kanter etc. när detta skulle göras kunde man inte gå med vanliga skor utan vi hade vad som kallades "Kalle Anka fötter", det var vanliga träskor som vi skruvat fast en formplyfa under. Eftersom både gräsmatta och annat gjorts på senare år så fick jag anledning att återuppliva minnet av att gå i dessa snyggingar ;) Funkar bra även på denna typ av underlag för att inte förstöra det man rakat ut så fint och jämnt...

IMG_2592.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den maximala isoleringen som går att få i utan att påla eller offra takhöjd blev 17 centimeter. Jag valde att lägga 10 Podrän i botten och sen 7 jackson XPS ovanpå. Jag valde också att sätta en 10mm frigolit mot ytterväggen. Vet inte om det var bra eller dåligt, bra ur isoleringssynpunkt men dåligt då plattan inte hjälper till att låsa väggen på samma sätt. Ja nu är det gjort..

Börjar med Podrän och avloppsrören

IMG_2596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag brukar använda fogskum dels för att låsa höjden på rören men samtidigt så säkerställer man att dom inte glider isär, fogskum är ett starkt "lim"

IMG_2597.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ovanpå podränen XPS skivorna, jag valde den falsade skivan och limmade falsarna samt fyllde mot yttervägg med fogskum för att inte någon betong skulle gå ned i Podränen

IMG_2599.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ställde ut lite tunga saker medans limmet härdade

IMG_2600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Finns väl olika åsikter, de flesta system verkar bygga på under men det tror jag personligen mest beror på att det är effektivt att lägga under, blir lite trögare... är väl rätt säker på att båda fungerar bra. Jag valde här att lägga ovanför armeringen, tog 6150 mattor och fäste slangen med buntband

IMG_2613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även om det inte är så stort, kanske 30 kvm så valde jag att lägga 2 slingor, är ju lättare att få det bra med kortare slingor dom är inte lika känsliga för injusteringen

IMG_2629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är Uponors system med 20mm slang som ligger cc 30.

Liksom i utbygget för nått år sen tog jag hjälp att gjuta, inte vågar jag mig på att hälla i 3 kubik betong som kan hamna fel...

IMG_2635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vintern är nu på gång, början av oktober och det börjar bli svalt i huset, pannan borta och bergärmen kvar att sätta in....

betongen ska ju ligga öppen ett tag, gärna 3 månader om det går. Så länge kan vi inte frysa så jag bestämmer mig för att putsa bakom bergvärmen och lägga golv bara under maskinerna. Hoppas sen på att det kan torka åt sidorna runt om..

Puts först

IMG_2653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missade nån bild här men här ska pumpen stå och det är nu målat med silikat,
hållet borrat man ser slangen i väggen

IMG_2649.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även fått i en dörr till nya matkällaren

IMG_2643.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är väl inte helt nöjd med det elektrikern gjorde för nått år sen men det har fördelen att det går att vika ut skåpet och både putsa och måla bakom utan att koppla ned allt

IMG_2646.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skyndar mig att göra klart taket i pump delen och klämmer upp lite lyse

IMG_2655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg i ett annat inlägg att någon skrev att man hela tiden måste planera för nästa rum vilket gör att inget blir riktigt klart när man jobbar själv, här hade jag ju bilat upp golvet i garaget en bit och eftersom golvvärmen ska sitta där valde jag att fixa till väggen bakom så den kan vara orörd när det blir dax för garaget om nått år

IMG_2657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
harry73
Utgångsläget spelar ingen roll hos dig. Slutresultatet blir snyggt i alla fall. (y)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Tack för positiva tillrop!! Brukar tänka att det mesta går även om det tar lite längre tid :D
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Ja, inser att jag är notoriskt dålig på att ta bilder ibland...
Nu börja vi närma läget då tråden startades, jag har bara några bilder på tvättstugan kvar men jag har faktiskt redan hunnit börja riva, man ser nog ändå...

Jag har alltså redan lyckats plocka ned 2 hurtsar och tagit bort bänkskivan... men man ser hur det sett ut ändå tror jag

IMG_0267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151213_213921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En närbild inne i "nya" matkällaren, i gamla igenmurade ingången alltså..

20151213_214026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"kaffehörnan" är hantverkarnas lunchrum just nu :D (förklaring följer i senare inlägg...)

20151213_213912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151213_213941.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151213_213900.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151213_213834.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad fin trappan blev! Hur är det med halka i den? Vi ska renovera våra trappor, men tills vidare så har vi satt sådana där tygmattor i dem, efter att jag halkat och ramlat två ggr... Det räckte tyckte frun.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.