Hej,

Jag och sambo bjuder på ett renoveringsobjekt från 70-talet. Priset har alltså nu stigit med 35% ifrån utgångspris vilket vi väl kan konstatera var ett lockpris.

Vi vill verkligen ha huset, läget är perfekt för oss och huset har potential(trodde aldrig jag skulle säga det om ett hus från 70-talet) men det är verkligen vid smärtgränsen nu för vad vi tycker det är värt och försöker kalkylera på renovering för att det i slutändan skall gå ihop sig.

Jag har rätt bra koll på bostadsmarknaden och jag uppskattar (!)att vi kan få runt 2 milj ifall vi skulle sälja vilket innebär att vi har ca 500' att totalrenovera för att det ska bli +- 0

Min sambo är elektriker o jag är passionerad så vi kommer göra mycket själva plus att svärfar äger byggbutik som vi hoppas få lite rabatt o rabatt på sambons jobb

Det som vi vill göra är

Byta el
Golvvärme 103 kvm
Dränera
Tak
Fönster
2 badrum
Nytt kök
Ytskikt
M.m

Vi räknar med ca 800' för totaltrenovering utav huset som är på 103 + 103 kvm.
Huset ligger i en medelstor stad i Småland.

Kom gärna med input, råd, tips för vi är så himla villrådiga nu. Budgivningen har liksom ökat med 300'
 
  • Gilla
Mansson84
  • Laddar…
Personligen tror jag inte 800 räcker till den listan. Hur har ni kalkylerat? Möjligtvis om ni gör allt allt själva och väljer lägre standard på kök och badrum.
 
Svåger är takläggare så tak räknar vi med ca 100' i material
Sambo elektriker så ca 150' (kommer installera ett "smart system" i det priset
Ca 8 st fönster 50'
Kök 70'
Badrum x 2 ca 100'
Dränering 50'
Golvvärme 100'
Ytskikt material, täcka oförutsedda utgifter 180'

Vilken simpel kalkyl men sitter med mobilen...
 
Ena badrummet kommer inte göras till våtutrymme då det inte blir någon dusch eller badkar där
 
N
Hur är det med uppvärmningen av huset?
 
100 för taket är ink jobb?

Böt taket på mitt förra hus 2009 och då gick, papp, läkt, pannor, fotbrädor, vindskivor och all plåt för 38k. Villa på 116kvadrat enplan.

Måste ni byta fönster för att dom är slut eller för att få treglas?
 
Noun skrev:
Hur är det med uppvärmningen av huset?
Fjärrvärme så det är bra
 
Inser att vi räknar högt på en del men vi vill ha marginal

Taket är endast material, arbetet görs utav svåger som är takläggare

Fönster har suttit sen det byggdes 69, 3 glas på sina ställen resten 2+1 glas som bör bytas för att göra huset så energisnålt som möjligt.

Tak, dränering och källare (är ett 1 plans med källare) kommer göras om något år.
 
  • Gilla
Chifen
  • Laddar…
Ni har inte hamnat i den där fällan där allt måste vara i toppskick direkt?
Behöver huset dräneras? Måste alla fönster bytas? Är taket dåligt eller är det bara "fult"?
För att saker är slitna så behöver inte det betyda att dom är slut. Tak kan ni byta nästa år, fönster året efter osv..
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
tycker också det låter som ni tar i allt med en gång. Behöver elen verkligen bytas, vi bor i ett hus från 69 och det är inget fel på elen, när vi renoverar ett rum drar vi nytt med rätt färger. Måste taket bytas direkt, läcker det? vi bytte vårt i somras efter bott här i fem år och det vsr inte för att det var dåligt utan för det estetiska eftersom vi planerar byta fasad i sommar. Köket, är det akut? Drar ni ut på det har ni möjligheten till rot varje år, det är inte att underskatta. Nu bor jag i gbg, men vår dränering kostade 80 för ett lätt hus på 66 kvm, dvs ingen handgrävning eller utbyggnader eller annat. Det kostade 80 efter rot. Klart man vill ha nytt och fräscht, men låt det ta tid. Dels kan man ångra sig, vilja flytta en vägg eller öppna till nock eller annat man inte tänkte på eller annat, nåt som oväntat gör en galen. Vi har gjort allt själv med min pappa utom dränering och stommen för en utbyggnad, vi räknar med att vara helt klara med nya ytskikt och el nästa sommar. Då har det tagit oss ca 7 år (men då har vi byggt till 50 kvm som tagit ca 1,5 år med badrum)
 
150 för elmaterial, för jag antar att din make gör jobbet gratis? tycker jag låter mycket, om man tänker sig lägga bara 70 på kök... Skulle man sagt kök, 400k, ja då förstår jag att man lyxar med övrigt också. Men fönster 50 och kök 70... Hm. Låter lite. Nu vet jag inte hur mycket el som måste bytas på ett hus från 70-talet, det vet säkert din sambo... men kök och vitvaror för 70 är väl typ bara material för IKEAs mellanmodeller. Jag förutsätter det är materialet bara.

Men kan ett hus från 70 vara så slut så allt behöver bytas? Är det bara ytskiktsrenovering och eget arbtete borde 800k räcka långt... framförallt om renovering görs varteftersom och med eget arbete. Men ska allt göras innan inflytt och lejas bort så räcker nog 800 inte långt... Lycka till iallafall i budgivning och med projekt...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Ang fönster och energi... Är det 3 resp 2+1 och värms med fjärrvärme kommer ni nog aldrig att kunna räkna hem fönstren ens om ni får dem för 50 och gör jobbet själva. Det är bara fönsterbranchen som tutat i folk att det måste bytas. Däremot kan fönstrena från 70-tal vara tekniskt eller estetiskt mogna för utbyte (dimmiga glas, ruttna bågar). Ska man renovera inne och ute kan det vara värt att byta fönster i samband med det, då man ju gör åverkan på foder etc som det är snyggast att tapetsera/måla efter man gjort.
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
M
Håller med Johan om fönsterna, ni kommer inte ens kunna gå break even på er livstid i besparad energi på det.
Är dem dimmiga, ruttna eller trasiga så måste dem ju bytas, annars är det helt meningslöst enligt mig.

Lägg pengarna på något bättre :)
 
God morgon!

Tack för alla tänkbara råd, vi tar med oss det!

Vi har tänkt vänta med(beroende på vad besiktningen säger såklart)
Tak
Källaren
Dränering

Och istället skall vi gå all in på
Entreplan - dvs jämna det med golvet,
lägga in golvvärme på ca 50 kvm, nytt badrum,
nytt kök,
ny el,
öppna upp två väggar,
nya innerdörrar i form utav skjutdörrar(ganska smal hall) och så vill vi byta resterande fönster och två altandörrar.
Sedan blir det uppbyggnad i form av nya golv, måla m.m.
Och öppna upp till nock på en yta av ca 50 kvm :surprised:

Gällande elen så vill vi sätta in ett "smart system" som håller koll på det mesta så som värmen, larm, belysning m.m. (kommer ej ihåg vad sambon sa att det heter) så därför blir material kostnaden rätt stor.

Nu har budgivningen stigit med hela 40% över utgångspriset(läste att stiger det mer än 10-15% så är det rejält lockpris)
I våran värld, ifall vi hade fått sätta ett utgångspris så hade vi i dagsläget haft en procent på ca 7% över utgångspriset

Så vi tänker skita i att mäta mot det satta utgångspriset och mäter mot vårat satta utgångspris...men frågan är, är det värt att köpa ett renoveringsobjekt på 1,5 milj för att sedan behöva renovera för ca 800' (totalt förhoppningsvis under alla år utav renoveringar) i en mellanstor stad i Småland?

Vi kommer ha en liten buffert kvar efter att betalat lagfart, pantbrev, 15% kontantinsats, 22% på vinst utav nuvarande boende och så mäklare på vårat nuvarande boende. Det känns läskigt att bli så sårbar rent ekonomiskt även ifall det ser rätt okej ut?
 
Jag tror ni räknar alltför lågt... Vi köpte ett hus byggt -77 och har betat av hela er lista och utöver det lagt Nivellgolv i hela nedre våningen...
Jag har gjort i princip allt jobb inomhus själv. Tak och fönster (PVC) har vi haft firma till.
Ni har vi iofs valt lite dyrare material för golv, Travertine plattor nere och ek-stavparkett uppe och inte snålat på vitvaror och badrum heller men vi ligger runt 2 miljoner i renoveringskostnader.
Det inkluderar då bergvärme och pool så ta bort runt 500.000 kr för det...
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.