D
Borde inte vara problem med silikat, aldrig hört något liknande, kan han ha missförstått dig?

Silikon kan väl mögla? Han kanske trodde du menade silikon eller nåt.
 
D
Kollade upp skillnad på silikat och silikon.

Det står såhär om silikon: "Till dessa (kedjor av kisel o syre) binds ibland olika slag av organiska rester,"

Det kan vara det han menade. Silikat ska vara helt oorganiskt, annars hade inte så många kört det som källarfärg.
 
D
Åk och fråga igen. Sorry för 3 inlägg. :p
 
D
Hur tjockt har du tänkt putsa? Ska du köra med putsribbor? Var köper du dom isåfall? :D
 
Klyver egna isåfall, har inte satt mig in det riktigt ännu, men runt 10mm ska jag nog putsa!

Lugnt med 3 inlägg, är bra att få lite diskussion i tråden :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Ser att du redan har tagit ner badrummet. Annars så tänkte jag tipsa om att se upp med asbest. De flesta tänker då eternitskivor men det fanns även i fix, fog, lim till plastmatta. Värt att googla lite innan man finfördelar vissa material.
Annars så kan jag rekommendera att hyra en maskin med parallella klingor och uttag för damsugare när du ska göra uttag för vp-rör. Värt varje krona. Någon här kan säkert upplysa oss om vad maskinen heter. Jag använde den på min betonghålsten utan problem. Lycka till.
 
Betongspårfräs, jula har en för 999. Annars går det nästan lika bra med vinkelslip om man har dammkåpa.
 
scim skrev:
Betongspårfräs, jula har en för 999. Annars går det nästan lika bra med vinkelslip om man har dammkåpa.
Jag använde julas till hela lägenheten. Flera hundra meter spår. Fungerade hur bra som helst.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
PASwe skrev:
Ser att du redan har tagit ner badrummet. Annars så tänkte jag tipsa om att se upp med asbest. De flesta tänker då eternitskivor men det fanns även i fix, fog, lim till plastmatta. Värt att googla lite innan man finfördelar vissa material.
Annars så kan jag rekommendera att hyra en maskin med parallella klingor och uttag för damsugare när du ska göra uttag för vp-rör. Värt varje krona. Någon här kan säkert upplysa oss om vad maskinen heter. Jag använde den på min betonghålsten utan problem. Lycka till.
Bra tips! Såg nu att badrummet var från -87, nån som vet hur det var med asbest då i lim osv?

Vi körde med andningsskydd hela tiden och hade stängt om oss när vi höll på. Även kläder osv ligger kvar där inne, så jag tror att jag kan vara lugn.
 
Jag tror att det förbjöds under mitten av 70-talet så du borde ha god marginal.
 
Nu händer det lite grejer igen. Projektet har legat på vila i början på året. Vi har även tagit ett nytt beslut. Badrummet som nu är rivet, som var tänkt att bli förråd, ska få bli tvättstuga med plats för ett rejält badkar. Badhörnan blir avgränsad av en vägg av nåt slag.

Nu i helgen hyrde jag en rejäl Hilti. Har bilat fram de gamla rören samt bilat upp för nya brunnar och avlopp från handfat.

Nästa steg är att lägga ner nya rör och gjuta.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på de gamla rören jag bilat fram. Blunda för min grendosa.
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
Hur lång tid tog det för dig med hiltin? :)
 
Ett par timmar bara! Var som att skära i smör med varm kniv :)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
simpa81 skrev:
Ett par timmar bara! Var som att skära i smör med varm kniv :)
Spårade du nåt först, eller var det "all in" med Hiltin? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.