K
Det låter väldigt konstigt att ni får bygga två plan med den höjden samtidigt som ni inte får bygga mer än 180 m2 brutto.

MEN, kommunen har alltid rätt, försök att ställa in er istället för att ställa till bråk och undersök vad ni kan bygga och gör klart vad ni vill bygga.

Att få bygglov för något som är detaljplansvidrigt är inte omöjligt men kräver visst lirkande. Att detaljplanen är väldigt gammal är till er fördel. Att flera av grannvillorna är större är också bra.


Söker ni bygglov för en utbyggnad som inte följer detaljplan kommer det att göras ett grannhörande och lovet kommer att diskuteras byggnadsnämnden. Har ni gjort ett bra intryck hos kommunens handläggare och inte har några olösta konflikter med någon granne lär ni få bygglov för utbyggnad inom rimliga gränser (vilket en höjning av delar av befintligt hus absolut är).

Släpp uttrycken netto och brutto så att ni inte rör till det :)
 
Tack för tips! (y)

Vi får hoppas att handläggaren inte blir grinig för att jag ifrågasätter.
 
Säg byggyta och boyta istället. Står det 20% skulle jag tro att det är byggyta. Arean på tomten brukar inte kopplas mot något annat än byggyta. Sedan brukar planen begränsa antal våningar.
 
  • Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Här är detaljplanens exakta lydelser:

1) "På tomt som omfattar med F betecknat område får huvudbyggnad uppföras med en primär bruksarea av högst 180 kvadratmeter. Därutöver får fristående garage- eller gårdsbyggnad uppföras med en sekundär bruksarea av högst 40 kvadratmeter. Dock skall minst fyra femtedelar av tomten lämnas obebyggd. Garage- eller gårdsbyggnad får uppföras 1 meter från gräns till granntomt. "

2) "På med romersk siffra betecknat område får byggnad uppföras med högst det antal våningar som siffran anger." (Två (II) i vårt fall)

3) "På med n betecknat område får vind icke inredas utöver angivet våningsantal."

4) "På med II betecknat område får byggnad icke uppföras till större höjd än 7,3 meter. Förråd och garage får icke uppföras till högre än 2,7 meter."
 
Sorry men handläggaren har rätt. NI får bygga ut med max 12m2 enligt DP och ni kan bygga på höjden eller på marken. Dock så har ni även "Attefalls" tillägget som inte skall vara några problem att få igenom så det borde kunna gå få till 12+15m2 och med lite god vilja från kommunen ca 10% extra, så totalt boyta borde ni kunna med lite god förhandling och bra argument pressa upp utbyggnaden till ca 30m2 boyta.
 
Tänk också på att båda villkoren måste vara uppfyllda. Dvs man kan inte bygga 1-plan som är 156m2 boyta med 1m tjocka väggar för då faller det på att 80% av tomten får inte vara bebyggd och det är byggytan. Sticker taket ut mer än 50 cm från vägg så räknas hela taket som byggyta, annars är det ev panel, men inte lock som räknas som byggyta.
 
Robert-san01 skrev:
Sorry men handläggaren har rätt. NI får bygga ut med max 12m2 enligt DP och ni kan bygga på höjden eller på marken. Dock så har ni även "Attefalls" tillägget som inte skall vara några problem att få igenom så det borde kunna gå få till 12+15m2 och med lite god vilja från kommunen ca 10% extra, så totalt boyta borde ni kunna med lite god förhandling och bra argument pressa upp utbyggnaden till ca 30m2 boyta.

Motivera!
Bruksarean är ju inte knuten till ett våningsplan. Jag har jobbat med juridiska texter i 15 år och ser inte hur man kan läsa bestämmelserna som att bruttoarean begränsas till ett våningsplan eller att bebyggelsegraden (20%) gäller oavsett antal våningsplan :x
 
Räcker det med att jag hänvisar till SIS (Svensk standard)?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Area_och_volym_för_husbyggnader

Boytan är ytan innanför ytterväggarna och den får i ditt fall vara max 20% av tomtarean. Sedan får inte heller byggytan inte vara större än det för att kravet på ledig yta skall vara uppfyllt. Så du kan även läsa det som att du får bygga ett hus som täcker 156m2 av tomten och om väggarna tar bort 10m2 så du får 146m2 boyta på markplanet kan du bygga på med en våning som ger 10m2 boyta. Du får inte heller bygga 2 ytterligare våningar med 5m2 boyta på var våning.
 
Nej, boytan är inte begränsad till 20%. Byggarean är begränsad (får max 'bebyggas' - skall tolkas som byggnadsarea om inget annat anges).
 
Redigerat:
"Till skillnad från andra areamått har antalet våningar ingen betydelse."
 
Dp anger max 180m2 bruks. Då har ni 36m2 kvar och max 12m2 på marken om ni nu har byggt 144 då By är max 20% och 156m2 samt min 24 på våning 2. Oavsett bruks så får inte By överstiga 20% av tomten enligt Dp.
 
Robert-san01 skrev:
Dp anger max 180m2 bruks. Då har ni 36m2 kvar och max 12m2 på marken om ni nu har byggt 144 då By är max 20% och 156m2 samt min 24 på våning 2. Oavsett bruks så får inte By överstiga 20% av tomten enligt Dp.
Just precis. Som jag påstått hela tiden. Jag tolkade ditt förra inlägg som att du hävdade att DP anger max 20% av tomtens yta i boyta vilket ju inte är korrekt. Det var det jag invände mot.
 
K
Hela tråden har ju i princip spårat ur eftersom LillaSandra på hela första sidan bråkade om bruttoarean! Bruksarea är samma som nettoarea och innefattar boyta och ev biyta i huvudbyggnaden. Betänk att du alltid kan få till en liten avvikande på upp till 10%. Men som jag skrev tidigare så bör ni rita ett förslag ni är nöjda med och försöka få det godkänt som ett helt avvikande förslag.

Edit: Bråka inte med kommunen, lirka och försök stryka handläggaren medhårs. Ofta är där flera handläggare, prata med en av de andra!
 
Redigerat:
  • Gilla
Åttioettan och 1 till
  • Laddar…
LillaSandra skrev:
Just precis. Som jag påstått hela tiden. Jag tolkade ditt förra inlägg som att du hävdade att DP anger max 20% av tomtens yta i boyta vilket ju inte är korrekt. Det var det jag invände mot.
Glöm inte att kolla om Dp har några begränsningar på taklutningar mm.
 
Kallebo skrev:
Hela tråden har ju i princip spårat ur eftersom LillaSandra på hela första sidan bråkade om bruttoarean! Bruksarea är samma som nettoarea och innefattar boyta och ev biyta i huvudbyggnaden. Betänk att du alltid kan få till en liten avvikande på upp till 10%. Men som jag skrev tidigare så bör ni rita ett förslag ni är nöjda med och försöka få det godkänt som ett helt avvikande förslag.

Edit: Bråka inte med kommunen, lirka och försök stryka handläggaren medhårs. Ofta är där flera handläggare, prata med en av de andra!
Som sagt, man ska inte skriva när man inte sovit ordentligt! ;) Jag tar på mig misstaget att skriva fel från början.

Försöker stryka medhårs från och med nu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.