oceanis skrev:
Det är väl trots allt så att TS och leverantören har fört någon form av diskussion om köp av golv som är avsett för en viss yta enligt en ritning. Men att det nu saknas en viss mängd för att någon har bedömt fel och att det pga lång tid mellan köp och läggning har uppstått ett problem med att kunna leverera mer av samma vara.

Min fråga var och är naturligtvis, om det skall läggas leverantören helt till last att rådande situation har uppstått. Vad är då rimligt att en leverantör ska lägga på i överleverans, som naturligtvis skall betalas av kunden, utan att för den delen bli anklagad för att göra fel åt andra hållet när kunden står med flera m2 som inte gick åt.
För mig är det ganska enkelt. Har återförsäljaren tagit på sig att räkna ut mängden golv som krävs och misslyckats så bör de rimligtvis utan att krångla ta på sig ansvaret oavsett om det gått några månader. Kan man eller vill man inte räkna åt kunden så ska man inte heller göra det. Gör man det så tar man ansvar för eventuella misstag, svårare än så är det väl inte.

Diskussionen om hur mycket extra som ska läggas på blir ju i det här fallet överflödig när det, om jag förstått det rätt, inte ens räcker utan spill utan att det handlar om en ren miss eller felräkning. Om vi ska diskutera hur mycket det är rimligt att lägga på för att täcka spill så är jag helt övertygad om att det finns en bra tumregel och håller sig återförsäljaren till den så har de sitt på det torra.
 
mr_bygg skrev:
För mig är det ganska enkelt. Har återförsäljaren tagit på sig att räkna ut mängden golv som krävs och misslyckats så bör de rimligtvis utan att krångla ta på sig ansvaret oavsett om det gått några månader. Kan man eller vill man inte räkna åt kunden så ska man inte heller göra det. Gör man det så tar man ansvar för eventuella misstag, svårare än så är det väl inte.

Diskussionen om hur mycket extra som ska läggas på blir ju i det här fallet överflödig när det, om jag förstått det rätt, inte ens räcker utan spill utan att det handlar om en ren miss eller felräkning. Om vi ska diskutera hur mycket det är rimligt att lägga på för att täcka spill så är jag helt övertygad om att det finns en bra tumregel och håller sig återförsäljaren till den så har de sitt på det torra.
Men det är ju fantastiskt att det finns tumregler som stipulerar hur mycket som ska läggas till för att inte en kund ska kunna stå där och kräva pengar tillbaka på den kvadratmeter som blev för mycket.

Kan du inte då berätta om dessa tumregler som tar hänsyn till på vilket sätt olika människor anser att ett golv ska läggas och hur duktiga respektive amatörer som ska lägga golvet är.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
oceanis skrev:
Men det är ju fantastiskt att det finns tumregler som stipulerar hur mycket som ska läggas till för att inte en kund ska kunna stå där och kräva pengar tillbaka på den kvadratmeter som blev för mycket.

Kan du inte då berätta om dessa tumregler som tar hänsyn till på vilket sätt olika människor anser att ett golv ska läggas och hur duktiga respektive amatörer som ska lägga golvet är.
Jag förstår inte riktigt var du vill komma. I TS fall är det väl klart vad som är problemet när golvet helt enkelt inte räcker till så i det fallet behöver vi inte ens diskutera någon tumregel.

En återförsäljare som tar på sig ansvaret att beräkna hur mycket golv som går åt får rimligtvis stå för det, allt annat vore konstigt. En tumregel är väl ca 10% spill beroende på hur rummet ser ut men skulle det bli en tvist som i slutänden handlar om vem som har rätt så är det knappast särskilt svårt att avgöra det i efterhand.

Det vi diskuterar här är att återförsäljaren tagit på sig ansvaret för att beräkna hur mycket golv som TS ska köpa och genom det så har man tagit på sig ett ansvar. Kan man inte räkna så ska man inte göra det och det gäller oavsett om man tagit i för lite eller för mycket.
 
mr_bygg skrev:
Jag förstår inte riktigt var du vill komma. I TS fall är det väl klart vad som är problemet när golvet helt enkelt inte räcker till så i det fallet behöver vi inte ens diskutera någon tumregel.

En återförsäljare som tar på sig ansvaret att beräkna hur mycket golv som går åt får rimligtvis stå för det, allt annat vore konstigt. En tumregel är väl ca 10% spill beroende på hur rummet ser ut men skulle det bli en tvist som i slutänden handlar om vem som har rätt så är det knappast särskilt svårt att avgöra det i efterhand.

Det vi diskuterar här är att återförsäljaren tagit på sig ansvaret för att beräkna hur mycket golv som TS ska köpa och genom det så har man tagit på sig ett ansvar. Kan man inte räkna så ska man inte göra det och det gäller oavsett om man tagit i för lite eller för mycket.
Om du läst mina ursprungsinöägg hade du nog förstått, så svårt är det inte att förstå. Om man vill förstå, naturligtvis.

Så börja läs mina inlägg och använd dina små grå......

Kontentan är att jag anser att det finns ett visst delat ansvar i en upphandling som denna. Naturligtvis kan inte en handlare veta hur duktig en amatör är och då veta hur mycket spill som kan komma att gå åt. Likaså finns det ju någon form av ansvar att berätta om man ska lägga golvet med detsamma, om en månad eller ett år. För om det tar lång tid är det kanske rimligt att man ökar antal m2 i leveransen eftersom risken annars finns att komplettering inte kan ske om det inte skulle räcka.

Jag är övertygad att det skulle bli lika mycket gnäll om det blev en stor mängd över som köparen fått betala för och inte fick lämna tillbaka. Därför kanske man räknar lite snålt om man vet att det bara är att hämta en paket till. Men nu är det oturligt så att det gick lång tid innan golvet blev lagt och därför också har hunnit att utgå.

Hur länge tycker du man ska kunna vänta med att reklamera ett sådant här fel? en månad, ett år, två år eller vad...?

Så var jag vill komma är att det finns ett ansvar även hos en beställare att vara tydlig i sina beställningsförutsättningar och att man har något ansvar för sina egna handlingar också. Men vi är antagligen från olika generationer där du antagligen representerar en som tycker att alla fel görs av andra medan jag kommer från en som fått ta hand om mig själv, har lärt mig att räkna ut en yta och själv fatta mina beslut och ta ansvar dom......;)
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
oceanis skrev:
Om du läst mina ursprungsinöägg hade du nog förstått, så svårt är det inte att förstå. Om man vill förstå, naturligtvis.

Så börja läs mina inlägg och använd dina små grå......

Kontentan är att jag anser att det finns ett visst delat ansvar i en upphandling som denna. Naturligtvis kan inte en handlare veta hur duktig en amatör är och då veta hur mycket spill som kan komma att gå åt. Likaså finns det ju någon form av ansvar att berätta om man ska lägga golvet med detsamma, om en månad eller ett år. För om det tar lång tid är det kanske rimligt att man ökar antal m2 i leveransen eftersom risken annars finns att komplettering inte kan ske om det inte skulle räcka.

Jag är övertygad att det skulle bli lika mycket gnäll om det blev en stor mängd över som köparen fått betala för och inte fick lämna tillbaka. Därför kanske man räknar lite snålt om man vet att det bara är att hämta en paket till. Men nu är det oturligt så att det gick lång tid innan golvet blev lagt och därför också har hunnit att utgå.

Hur länge tycker du man ska kunna vänta med att reklamera ett sådant här fel? en månad, ett år, två år eller vad...?

Så var jag vill komma är att det finns ett ansvar även hos en beställare att vara tydlig i sina beställningsförutsättningar och att man har något ansvar för sina egna handlingar också. Men vi är antagligen från olika generationer där du antagligen representerar en som tycker att alla fel görs av andra medan jag kommer från en som fått ta hand om mig själv, har lärt mig att räkna ut en yta och själv fatta mina beslut och ta ansvar dom......;)
Du tilltalar folk som dom vore dumma i huvet eller efterblivna, vi förstår men har olika åsikter så är det bara.
 
oceanis skrev:
Om du läst mina ursprungsinöägg hade du nog förstått, så svårt är det inte att förstå. Om man vill förstå, naturligtvis.

Så börja läs mina inlägg och använd dina små grå......

Kontentan är att jag anser att det finns ett visst delat ansvar i en upphandling som denna. Naturligtvis kan inte en handlare veta hur duktig en amatör är och då veta hur mycket spill som kan komma att gå åt. Likaså finns det ju någon form av ansvar att berätta om man ska lägga golvet med detsamma, om en månad eller ett år. För om det tar lång tid är det kanske rimligt att man ökar antal m2 i leveransen eftersom risken annars finns att komplettering inte kan ske om det inte skulle räcka.

Jag är övertygad att det skulle bli lika mycket gnäll om det blev en stor mängd över som köparen fått betala för och inte fick lämna tillbaka. Därför kanske man räknar lite snålt om man vet att det bara är att hämta en paket till. Men nu är det oturligt så att det gick lång tid innan golvet blev lagt och därför också har hunnit att utgå.

Hur länge tycker du man ska kunna vänta med att reklamera ett sådant här fel? en månad, ett år, två år eller vad...?

Så var jag vill komma är att det finns ett ansvar även hos en beställare att vara tydlig i sina beställningsförutsättningar och att man har något ansvar för sina egna handlingar också. Men vi är antagligen från olika generationer där du antagligen representerar en som tycker att alla fel görs av andra medan jag kommer från en som fått ta hand om mig själv, har lärt mig att räkna ut en yta och själv fatta mina beslut och ta ansvar dom......;)
Jag förstår fortfarande inte din poäng mer än att du uppenbarligen tycker jag är dum i huvudet. Jag fattar fortfarande inte vad du menar med delat ansvar. Återförsäljaren har tagit på sig att beräkna hur mycket golv som behövs och gjort ett misstag. Kan man inte räkna så ska man inte räkna, svårare än så är det inte. Så du menar om TS berättat att golvet skulle läggas om några månader så skulle inte återförsäljaren räknat fel?

Har återförsäljaren tagit på sig ett ansvar så ser jag inte att det ska vara tidsbegränsat om inte nu återförsäljaren tydligt avgränsat det. Jag har ingen aning om vilken generation du representerar och hur du resonerar men för min del är det inte konstigare än att tar man hjälp av en fackman så ska man kunna lita på rådet och är det någon som borde ta ansvar så är det företaget som gjort misstaget.
 
Andy78 skrev:
Du tilltalar folk som dom vore dumma i huvet eller efterblivna, vi förstår men har olika åsikter så är det bara.
Absolut inte, det är nog du som i så fall är överkänslig.
Jag anser verkligen inte att någon är dum i huvudet eller efterbliven det får stå för dig om du har sådana åsikter. Jag har det inte i alla fall och har aldrig påstått något sådant.

Kan noga tycka ditt inlägg är i löjligaste laget men det är kanske ett sätt att uttrycka att man inte har något annat att tillföra debatten.
 
mr_bygg skrev:
Jag förstår fortfarande inte din poäng mer än att du uppenbarligen tycker jag är dum i huvudet. Jag fattar fortfarande inte vad du menar med delat ansvar. Återförsäljaren har tagit på sig att beräkna hur mycket golv som behövs och gjort ett misstag. Kan man inte räkna så ska man inte räkna, svårare än så är det inte. Så du menar om TS berättat att golvet skulle läggas om några månader så skulle inte återförsäljaren räknat fel?

Har återförsäljaren tagit på sig ett ansvar så ser jag inte att det ska vara tidsbegränsat om inte nu återförsäljaren tydligt avgränsat det. Jag har ingen aning om vilken generation du representerar och hur du resonerar men för min del är det inte konstigare än att tar man hjälp av en fackman så ska man kunna lita på rådet och är det någon som borde ta ansvar så är det företaget som gjort misstaget.
Jag har inte sagt eller skrivit att du är dum i huvudet det hittar du själv på !!!!!

Om du inte förstår så är det inte lönt att föra diskussionen vidare oss emellan. Om du tycker att det är ok att tex komma 10 år efter ett köp och säga att det blev fel så har vi nog så olika uppfattning att vi aldrig kan mötas i denna fråga. För det är ju vad du nu påstår när du skriver att det inte finns någon tidsbegränsning överhuvudtaget.
 
oceanis skrev:
Absolut inte, det är nog du som i så fall är överkänslig.
Jag anser verkligen inte att någon är dum i huvudet eller efterbliven det får stå för dig om du har sådana åsikter. Jag har det inte i alla fall och har aldrig påstått något sådant.

Kan noga tycka ditt inlägg är i löjligaste laget men det är kanske ett sätt att uttrycka att man inte har något annat att tillföra debatten.
Eller så kan du ju se själv vad skriver och hur du utrycker dig, kanske är det du som inte tillför något?
 
oceanis skrev:
Jag har inte sagt eller skrivit att du är dum i huvudet det hittar du själv på !!!!!

Om du inte förstår så är det inte lönt att föra diskussionen vidare oss emellan. Om du tycker att det är ok att tex komma 10 år efter ett köp och säga att det blev fel så har vi nog så olika uppfattning att vi aldrig kan mötas i denna fråga. För det är ju vad du nu påstår när du skriver att det inte finns någon tidsbegränsning överhuvudtaget.

Det är lätt att uppfatta skriven text på olika sätt och jag uppfattar "Så börja läs mina inlägg och använd dina små grå......" som att jag är aningen sinnessvag.

Du försöker vända bort diskussionen från vad det handlar om. Det enda jag påstått är att om man som återförsäljare lämnat en utfästelse så bör man vara bunden av det oavsett om det gått en månad eller ett år.

Om vi försöker göra det väldigt enkelt: TS har gått till en ÅF för golv och där fått erbjudandet att de ska räkna ut hur mycket golv som behövs. TS nappar på erbjudandet och köper golvet och det visar sig att ÅF klantat sig. Spelar det någon roll om det tar 1 dag, 100 dagar eller 200 dagar innan ÅF misstag upptäcks och tycker du att ÅF kan skita i kunden och det misstag som gjorts efter en viss tid? I så fall varför?
 
Tråden spårar ut a la Flashback.

Om vi nu utgår från att TS talar sanning så är det bara att läsa tråden från början. Alla frågor ni har är redan besvarade. ÅF har levererat för lite golv även om man la det utan spill. Eftersom ÅF har tagit på sig att räkna ut det så är ÅF ansvarig för vilken mängd som levereras
 
oceanis skrev:
Om du läst mina ursprungsinöägg hade du nog förstått, så svårt är det inte att förstå. Om man vill förstå, naturligtvis.

Så börja läs mina inlägg och använd dina små grå......

Kontentan är att jag anser att det finns ett visst delat ansvar i en upphandling som denna. Naturligtvis kan inte en handlare veta hur duktig en amatör är och då veta hur mycket spill som kan komma att gå åt. Likaså finns det ju någon form av ansvar att berätta om man ska lägga golvet med detsamma, om en månad eller ett år. För om det tar lång tid är det kanske rimligt att man ökar antal m2 i leveransen eftersom risken annars finns att komplettering inte kan ske om det inte skulle räcka.

Jag är övertygad att det skulle bli lika mycket gnäll om det blev en stor mängd över som köparen fått betala för och inte fick lämna tillbaka. Därför kanske man räknar lite snålt om man vet att det bara är att hämta en paket till. Men nu är det oturligt så att det gick lång tid innan golvet blev lagt och därför också har hunnit att utgå.

Hur länge tycker du man ska kunna vänta med att reklamera ett sådant här fel? en månad, ett år, två år eller vad...?

Så var jag vill komma är att det finns ett ansvar även hos en beställare att vara tydlig i sina beställningsförutsättningar och att man har något ansvar för sina egna handlingar också. Men vi är antagligen från olika generationer där du antagligen representerar en som tycker att alla fel görs av andra medan jag kommer från en som fått ta hand om mig själv, har lärt mig att räkna ut en yta och själv fatta mina beslut och ta ansvar dom......;)
Det spelar ju ingen roll vad vare sig Mr_bygg, du eller jag tycker eftersom KKL är tydlig i hur lång tid en konsument har på sig att reklamera fel.

Tillägg: Man kan ju tycka att även konsumenten har ett stort eget ansvar, men man bör vara medveten om att vare sig lagstiftaren eller domstolarna håller med en.
 
Redigerat:
Plåthuset skrev:
Det spelar ju ingen roll vad vare sig Mr_bygg, du eller jag tycker eftersom KKL är tydlig i hur lång tid en konsument har på sig att reklamera fel.

Tillägg: Man kan ju tycka att även konsumenten har ett stort eget ansvar, men man bör vara medveten om att vare sig lagstiftaren eller domstolarna håller med en.
Varför kan du inte då svara på frågan som egentligen var grunden till min frågeställning. Det är ju ett forum och att vi rör oss i gränstrakterna i frågeställningarna lär ju vara tillåtet.

Om en person kommer in med en ritning som har ett rektangulärt rum med låt oss ta ett ex 5x7 meter.
Hur mycket golv skall då handlaren ta betalt för och leverera för att leveransen skall anses rätt och riktig?

Är det exakt 35 m2 ? Eller förväntas det att handlaren skall leverera 36, 40 eller ännu fler m2?

Det beror ju naturligtvis på hu golvet ska läggas. Lägger man det fallande och börjar nästa rad plank med den avsågade biten får man minimalt med spill. Vill man ha någon form av symmetri i skarvarna så spelar det naturligtvis roll om man har plankets långsida mot långa väggen eller korta väggen och får antagligen då olika spill.

Om man skall vänta 3 år att lägga golvet kommer naturligtvis besluten om att ev. köpa lite mer för att säkerställa tillgången på behovet av extra material jämfört om man lägger det direkt när det finns som lagervara.

Detta är en relevant fråga, kanske inte direkt i TS fall, men för den typ av köp vi diskuterar i tråden.

Jag är helt övertygad om att det skulle blivit en annan tråd om det hade varit ett stort fel,åt andra hållet och en trådskapare då inte fick lämna tillbaka golv.

Så hur skall en riktig leverans se ut? Hur mycket extra skall en handlare lägga på för att ingen skall kunna klaga.

Kanske kan du utveckla lite hur lagen ser på det....det finns andra som kan utveckla de tumregler som enl vissa finns för hur man räknar ut hur mycket spill som skall läggas på.
Själv tror jag i min enfald att det beror på så många saker att det är svårt för en handlare att själv avgöra, det beror tex på vilka mönster ett golv har och hur noga personen är som ska ha och lägga golvet. Vi vet ju vilka diskussioner det ibland är när hantverkare inte har fogarna i kakel exakt centrerade och samma sak gäller ju för ett golv. Det kan läggas 100% perfekt och det kan läggas slarvigt med mer eller mindre spill. Och det kan knappast handlaren veta.

Så hur ser en riktig och enligt lagen perfekt leverans ut??
 
Jag har ju skrivit det flera gånger. Säljaren bör genom att ställa frågor ta reda på köparens förutsättningar i så stor utsträckning att bästa förutsättningar finns för att mängden ska vara lagom. Eftersom säljaren (men kanske inte konsumenten) är fullt medveten om att produkter snabbt kan försvinna från sortiment är "-När ska du lägga golvet?" en lämplig fråga att ställa för att säljaren ska kunna kalkylera sin egen risk. Ställer inte säljaren frågorna utsätter sig säljaren för en risk att det blir fel, ett fel som säljaren då blir ansvarig för.

Ställer säljaren frågorna men inte får några svar kan säljaren välja att inte utföra beräkningstjänsten. Att utföra tjänsten men försöka friskriva sig från eventuella fel är inget jag skulle rekommendera till en näringsidkare.
 
En liten lägesrapport är att jag idag lagt klart ekgolvet som täcker större delen av huset och där fick jag ca 4m2 över.
Kommer absolut inte klaga över detta utan lägga undan det ifall det behövs i framtiden... 👍
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.