Har i veckan haft en mycket intressant mailkonversation med en bygglovshandläggare i vår kommun och till min fasa upptäckt att hen inte har koll på vad bruttoarea och 'maximal bebyggelse på tomt' betyder. Jag har dubbel- och trippelkollat med Länsstyrelsen och Boverket att jag verkligen uppfattat dessa termer rätt och det har jag enligt dem. Men handläggaren 'har tolkat' dessa annorlunda. Hen tolkar i princip dessa två begrepp som typ samma sak fast halvt det ena och halvt det andra.

Detaljplanen föreskriver att max 20% av tomten får bebyggas samt att maximal bruttoarea är 180kvm oavsett tomtstorlek. Handläggaren har valt att tolka detta som att max 180kvm får bebyggas dock får vår tomt endast bebyggas med 156kvm då vår tomt är lite mindre - det roliga (eller inte) är att hen kommenterar att vi har 12kvm tillgodo att bygga på tomten trots att huset (enplans) har en bruttoarea på 144kvm nu och då rimligtvis (min mening) borde tangera den maximalt tillåtna byggytan redan. Hen blandar verkligen friskt bland begreppen.

Så handläggaren anser att vi får bygga till endast 12kvm medan vi menar att vi inte får bygga ut alls men bör få bygga till 36kvm på höjden (2-plans är tillåtet).

Hur hanterar man detta?

Sen är frågan hur man ska tolka " I bruttoarean inräknas exempelvis inte öppningar i bjälklaget" - betyder det att man räknar bort trappans yta?
 
Uppfattar jag det rätt att ni håller er under den maximala ytan av tomten som får bebyggas och ni ska bygga ett enplanshus på 144 kvm och det är godkänt? Varför är det intressant i så fall hur mycket ni har tillgodo och om det är ett enplanshus är det väl inte ett alternativ att bygga en våning till. Om jag tolkar det du skriver så håller ni er inom detaljplanen.
 
Det är alltså ett befintligt hus som vi vill göra större
 
På höjden eller på bredden?
 
På höjden är tanken då det inte är mycket tomt kvar
 
Ja, då borde ni rimligen få bygga på höjden så länge ni håller er inom 180 kvm.
 
mr_bygg skrev:
Ja, då borde ni rimligen få bygga på höjden så länge ni håller er inom 180 kvm.
Säg det till bygglovshandläggaren! :p
 
Trapphålet räknas i brutto men har man ett trapphål större än 30% av trappens projektion ingår bara trappens projektion i brutto.

Om det står 20% får bebyggas och Max 180 brutto så har ni rätt. Det är inte särskilt komplicerat att hänvisa till begreppens betydelse.

Står det däremot att brutto är Max 20% så har hon rätt men om det är formulerat som du skriver så gäller:
Byggnadsarean max 20%
Bruttoarean max 180 kvm

Ang. Trapphålet så kan man alltid räkna undervåningen och nästan alltid hela övervåningen som om det inte vore en trapp.
 
Det står max 20% av tomtens yta får bebyggas och i ett annat stycke att maximal bruttoarea är 180kvm.

Men det känns ju rätt oroväckande när den som ska hantera ens bygglov har en annan tolkning.
 
  • Gilla
Dave0
  • Laddar…
Men begreppet "bruttoarea", hur exakt defenieras det?

där det står: 20% av tomtens yta får bebyggas, så är det solklart att det skall tolkas som att 20% får täckas av en byggnad.

Men begreppet "bruttoarea" har jag lite sämre koll på. Betyder det möjligen area på de båda våningarna alltså ungefär som boarea, fast inräknat diverse ytor som inte ingår i boarea?. För i så fall få du ju inte bygga på en våning som ger mer än max 180kvm yta totalt på de två våningarna.
 
I princip är bruttoarea = boyta + biyta. Googla på det så hittar du den fullständiga definitionen

Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är just att hen blandar ihop begreppen samt inte har koll på skillnaden mellan byggyta och boyta då hen anser att man får bebygga tomten med 20% boyta (vilket alla gånger innebär >20% i byggyta). Hade hen haft koll på det hade jag nog inte dubbelkollat det här med bruttoarea lika noggrant utan trott att handläggaren haft rätt
 
K
Har du verkligen dubbelkollat? En enkel googling ger mängder av källor på:

Bruttoarea (BTA)
Bruttoarea är de mätvärda utrymmena av våningsplanen. Bruttoarea begränsas av ytterväggens utsida och ingen hänsyn tas till smärre profileringar och lister.

Alltså kan ni inreda vinden med ca 36 m2 brutto, vilket borde bli ca 25 m2 boarea, såvida du inte tänkt fel när du uppgav 144 m2 bruttoarea?

Du måste tänkt på nettoarean den följer din definition. Tänk på affären som är billigare därför att deras priser är satta efter rabattavdrag!
 
Redigerat:
Kallebo, helt rätt. Man ska inte skriva när man inte sovit ordentligt ;) dock kvarstår poängen. Bruttoarea är inte det samma som byggyta. Byggyta är (om jag tolkat det rätt) lika med storleken på plattan/grunden. Byggyta räknar inte på höjden. Bruttoarea däremot räknar alla våningsplan.
 
LillaSandra skrev:
Kallebo, helt rätt. Man ska inte skriva när man inte sovit ordentligt ;) dock kvarstår poängen. Bruttoarea är inte det samma som byggyta. Byggyta är (om jag tolkat det rätt) lika med storleken på plattan/grunden. Byggyta räknar inte på höjden. Bruttoarea däremot räknar alla våningsplan.
Byggarea är väl trots allt lite mer än bara plattan/grunden på marken enl svensk standard så ingår nog lite mer.

"Enligt svensk standard ingår area som en byggnad upptar på marken, inklusive utkragar byggnadsdelar som väsentligt påverkar användbarheten av underliggande mark (taksprång, balkong, burspråk, skärmtak etc.)

Exempel på byggnadsdelar som räknas in i BYA:
byggnadsdel på mark
carport
utkragande byggnadsdel, till exempel balkong, vars lägsta punkt är lägre än 3,00 m över mark och dess horisontella djup (exklusive hängrännor, räcken etc), ligger mer än 1,50 m utanför underliggande fasadliv.

Exempel på byggnadsdelar som inte räknas in i BYA:
skärmtak över entré
yttertrappa
terass eller altan som inte är underbyggd
(Svensk standard SS 21054:2009)"

Men detta påverkar sannolikt inte ditt exempel.
 
Oceanis, korrekt. Jag försökte mig inte på en komplett definition av byggyta utan ville peka på att det inte är detsamma som bruttoarea. Och som du påpekar så är det ju (ännu) mer som räknas in i byggyta dock bara i ett plan, hänsyn tas inte till höjden. Därav att jag gissar att vi med en nettoarea på 144kvm redan har en byggyta som tangerar eller överskrider max byggyta enligt detaljplan. Då har vi inte ens räknat med den friliggande carporten med förråd (oklart om den ska räknas med enligt detaljplan, 40kvm komplementsbyggnader är tillåtna).

Vi får bygga 2 plan, max 7.3m i höjd. Så det borde ju, med begränsad avvikelse inräknad, finnas utrymme att bygga lite på höjden.

Kanske ska nämna att 5 av 6 grannhus har en nettoarea >200kvm (200-250kvm). Byggda omkring samma år, samma detaljplan. Inga särskilda fastighetsplaner finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.