Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag skulle vilja veta vad det är för område
 
M
Jag tror med all säkerhet att kommunen har tagit med både straffavgifter, böter och annat i sin budget för bygget. Man tänker helt enkelt "skit i vilket, vi kör!" och det är inte första gången man beter sig så sedan flyktingkrisen startade.

Den här byggnaden SKA kommunen ha upp och det är nog inte mycket snack om saken, kosta vad det kosta vill.
 
  • Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Förr eller senare skulle kommunen bygga nånting där. Det kunde lika bra blivit en simhall. Man kan inte förvänta sig att utsikten över ängmarken kvarstår evigt !
Förläggningen kommer inte att samma funktion som nu efter några år. Der kanske blir en skola av den när flykting strömen har avtagit.
Det är i kulturbygd och kommunen har tidigare uttryckt att marken aldrig kommer att bebyggas.
 
Matstj skrev:
Självfallet är det inget positivt med en flykting förläggning 20 m från sitt hus. Det skulle varit samma sak om kommunen byggde en moske eller kyrka eller diskotek. Men nånstans måste de bygga och någon blir drabbad. Om inte den här TS då skulle det varit annan TS som var drabbad. Har man otur då har man det. Det är bara att ta ett djupt andetag och smälta det. Kanske åka förbi systemet för att skynda på procesen.
Vi hade accepterat den ursprungliga planen med byggnaderna 35 meter från huset, då låg de inte rakt parallellt med vardagsrummet, balkong och altan. På villkoret att kommunen byggde ett insynsskydd. Det tycker vi hade varit en kompromiss, men nu när kommunen flyttat byggnaden pga en dagvattenledning (som går under flera andra byggnader för övrigt) så känns det bara som ett övergrepp från kommunens sida. Och inget har vi att säga till om. När de slutför markarbetena innan vi ens fått lämna in yttrandet så vet man ju hur lite våra önskemål spelar in :(
 
avocadoo skrev:
Vi hade accepterat den ursprungliga planen med byggnaderna 35 meter från huset, då låg de inte rakt parallellt med vardagsrummet, balkong och altan. På villkoret att kommunen byggde ett insynsskydd. Det tycker vi hade varit en kompromiss, men nu när kommunen flyttat byggnaden pga en dagvattenledning (som går under flera andra byggnader för övrigt) så känns det bara som ett övergrepp från kommunens sida. Och inget har vi att säga till om. När de slutför markarbetena innan vi ens fått lämna in yttrandet så vet man ju hur lite våra önskemål spelar in :(
Det är väldigt tråkigt att kommunen inte är tillmötesgående. Vad ska man göra åt det ?! De har ju övertaget.
Jag har sprungit efter bygglov för mitt sista projekt i 42 månader, betalat bank ränta under tiden, plus advolat kostnader.
Tillsist fick fick jag bara en lärdom: bråka inte med kommunen.
 
Anna_H skrev:
Man bör kanske ha i åtanke att det här med flyktingförläggningar förhoppningsvis är tillfälliga grejer som försvinner om några år. Att det ska vara färdigbyggt redan i mars antyder ju att det är tillfälliga baracker som ska ställas dit och inte något permanent. Det förklarar isåfall troligen varför de kunnat bortse från det här med kulturområde.
Ofta rivs baracker efter några år ja men inte alltid. I Området jag bor byggdes det ett tillfälligt dagis med baracker för många (typ 10) år sen, efter de flyttat dagisverksamheten satte de på ett sadeltak på barackerna som då blev permanenta och ny rymmer gymnasieverksamhet istället och detta fastän det för hela området finns en klausul i planbestämmelserna om att anpassa husen till den befintlig (gammaldags) bebyggelse men det var inte så viktigt när kommunen själva bygger..
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag förstår att värdet sänks etc, det beror inte enbart på ändamål utan såklart byggnaden i sig. Vad som är humant ställningstagande till flyktingar etc, är oväsentligt i detta forumet så glöm de kommentarerna. Vad jag däremot undrar, och kan vara en viktig del i frågan gällande bygglovet, VEM är det som bygger/vill bygga byggnaden?
 
Voh skrev:
Jag förstår att värdet sänks etc, det beror inte enbart på ändamål utan såklart byggnaden i sig. Vad som är humant ställningstagande till flyktingar etc, är oväsentligt i detta forumet så glöm de kommentarerna. Vad jag däremot undrar, och kan vara en viktig del i frågan gällande bygglovet, VEM är det som bygger/vill bygga byggnaden?
Ja det är ju kommunen...
 
I den "lilla idyll" som jag har förmånen att bo i, har vi fått in en "massa" ensamkommande ungdomar. Grannarna har diverse åsikter om det, orsaken är att en familj upplåter en fastighet för att låta dessa ungdomar ha någonstans att bosätta sig, helt enkelt lite tak över huvudet och en dräglig tillvaro.
Jag har fått frågan fler än en gång om vad jag tycker om att det kommit en "massa" flyktingar till våran by! Jag har ännu inte svarat på frågan, ser inget skäl till det, helt enkelt. Resultatet av det hela blev att de flesta tror att jag är emot dessa "massa" ensamkommande ungdomar. Vi har en fastighet som ökat rejält i värde, enkom att dessa stockholmare tycker att området är attraktivt, det tackar jag för, stockholmarna, alltså! Men dessa "massa" flyktingar som kommer hit och invaderar området, vad har jag att säga om dem?
Stöveltrampare hade jag gott om i släkten så risken att jag ogillade upplägget att ta hit dessa ungdomar från andra länder var uppenbar, trodde de flesta som känner mig. Faktum är att de inte känner mig alls, de som trodde att jag var emot att få hit asylsökande ungdomar som troligtvis har det svårare än någon av er ens kan kunna föreställa sig!
Självklart skall de vara välkomna här i "byn" enligt mig, vi har även tagit oss an asylsökanden här hos oss, även ordnat boenden åt andra samt även arbete. Jag blir inte det minsta förvånad att vissa på forumet reagerar negativt på vad TS skrivit, men finns det ingen förståelse för vad det hela handlar om?
1. Kommunen har gjort fel, det är ett faktum!
2. TS´s släktingar vill faktiskt inte ha ett asylboende i närheten, det får man faktiskt acceptera. Jag hade rört upp himmel och jord för att förhindra det, och då är jag så långt från rasistisk som man i detta fall kan bli!
3. Det finns inget facit om fastigheten förlorar i värde, det kan man bara veta i efterhand!

Dåligt av kommunen att göra på detta vis, asylboenden behövs men det är bra om kommunen följer de regler som de själva ställer! Dags att införa prygel på kommunala tjänstemän så de vet vad de får göra och inte!
Klart att ni skall driva frågan vidare, men på de premisser att kommunen gjort fel!

"för asylsökande, ogillar tjänstemän som gör som de vill"
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
avocadoo skrev:
Ja det är ju kommunen...
Misstänkte det.
Självklart lyder även de under sina regler men regler brukar antingen kunna tänjas på eller lämnas öppna för tolkningar. När det är de själva som avgör tolkningarna så har man nog inte mycket att sätta emot.

Jag är inte en av de här på forumet som kan mycket om dessa regler men rent generellt, det låter inte ljust när de har sin egen boll...
 
Att denna tråd inte spårat ur fullständigt är ett mirakel!!'
 
  • Gilla
Martin E och 7 till
  • Laddar…
harry73
avocadoo skrev:
Har ringt kommunens bygglovsenhet idag och de har inte fått in några nya uppgifter ang. att boendet flyttats. Hon mailade den senaste ritningen och det är den gamla som skickades ut tillsammans med grannyttrandet.
Men enligt kvinnan på bygglov så var det inte säkert att de behövde ens skicka in nya ritningar till bygglovsenheten om de bara gjort en "mindre ändring" som hon ansåg att en förflyttning på 15 meter var...
Om det handlar om vallentuna kommun kan detta artikel vara intressant.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhet...sangen-stoppas/aRKoje!tfr2om8wkMVOZ4iI073LNw/
 
harry73 skrev:
Om det handlar om vallentuna kommun kan detta artikel vara intressant.
[länk]
En skillnad här är att detta boendet byggs på kommunal mark och ska drivas av kommunen. Boendet i fågelsången i Vallentuna byggdes av en privat entreprenör och inte på "beställning" av kommunen såsom jag har förstått (?).
 
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Att denna tråd inte spårat ur fullständigt är ett mirakel!!'
Tja, det rensas friskt. Mitt enda inlägg hittills rök. :)
Inte mig emot, det var ändå offtopic. ;)
 
Inom 20 meter är det gott om marginal för 4,5 + 4,5 m till tomgräns och gränsen för när grannen har något att säga bortsett från att planen ska följas. 90 % av trådarna på det här forumet är glada att de kan smälla upp något utan att grannen får gnälla, så motsatt så bör man ofta trycka på att grannen kan göra likadant och det orimliga i kataloghus med fönster partier som ger milsvid (in)sikt eller att överhuvudtaget bygga på de tomter kommuner och byggföretag styckar av idag....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.