Status
Tråden går ej att kommentera.
Glöm inte statistiken för den enormt stora risken för brand.

Vidta åtgärder "kanske kameror" så du skyddar dig.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
avocadoo skrev:
Bygglov sa att det är helt upp till utföraren om man vill ta risken att börja med markarbetena innan bygglovet gått igenom. Och eftersom det är politikerna i samhällsbyggnadsnämnden som tagit beslutet om vart de ska söka om bygglov OCH det är de som bestämmer om bygglovet ska beviljas så tycker de nog att det är en risk som är värd att ta...
Vet inte om det finns några speciella regler för ett sådant här byggande. Men normalt sett så får du inte påbörja ett bygge förrän du får starttilstånd från kommunen. Och det skall föregås av ett beviljat bygglov. Beslutet att bevilja bygglovet (och även starttilstånd) är ett beslut som kan överklagas. I det läget så kan man på "egen risk" påbörja bygge, även om bygglovet ännu inte vunnit laga kraft.

Men att påbörja innan det ens finns ett beslut är inte tillåtet.

Just markarbeten kan diskuteras om de är "byggnadsarbete". Man får ju gräva på sin tomt utan bygglov. Men om grävandet är en del av ett bygglovspliktigt bygge så får man inte gräva utan starttillstånd. Bla. så är det iom tillståndet, som det är fastställt hur kontrollplanen skall se ut, vilka kontroller skall göras. Ex. innehåller kontrollplanen uppgifter om hur läget för huset skall mätas in.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Man bör kanske ha i åtanke att det här med flyktingförläggningar förhoppningsvis är tillfälliga grejer som försvinner om några år. Att det ska vara färdigbyggt redan i mars antyder ju att det är tillfälliga baracker som ska ställas dit och inte något permanent. Det förklarar isåfall troligen varför de kunnat bortse från det här med kulturområde.

Det kan kanske vara värt att kolla upp detta? Även om jag förstår det trista med den förstörda utsikten, så är det kanske onödigt att bråka allt för mycket om det är något som försvinner inom 2-3 år. Istället kanske lite eftergivenhet kan ge möjlighet att få bygga den där friggan, som en del av ett insynsskydd?
 
Förr eller senare skulle kommunen bygga nånting där. Det kunde lika bra blivit en simhall. Man kan inte förvänta sig att utsikten över ängmarken kvarstår evigt !
Förläggningen kommer inte att samma funktion som nu efter några år. Der kanske blir en skola av den när flykting strömen har avtagit.
 
  • Gilla
Adam F och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt läge. Det är som tidigare har skrivit att ta det sakligt. Som det ser ut i Sverige nu så är detta byggnader som kommer byggas fort och överklaga gör väl egentligen varken till eller från.

Tråkigt för din släkting som får ett hus med ett betydligt sämre värde.
 
Anna_H skrev:
Man bör kanske ha i åtanke att det här med flyktingförläggningar förhoppningsvis är tillfälliga grejer som försvinner om några år. Att det ska vara färdigbyggt redan i mars antyder ju att det är tillfälliga baracker som ska ställas dit och inte något permanent. Det förklarar isåfall troligen varför de kunnat bortse från det här med kulturområde.

Det kan kanske vara värt att kolla upp detta? Även om jag förstår det trista med den förstörda utsikten, så är det kanske onödigt att bråka allt för mycket om det är något som försvinner inom 2-3 år. Istället kanske lite eftergivenhet kan ge möjlighet att få bygga den där friggan, som en del av ett insynsskydd?
Man får betänka att ett tillfälligt bygglov gäller i 5 år, därefter kan det förlängas i ytterligare 5 år.
Om det sedan finns önskemål om att förlänga ytterligare måste man söka om permanent bygglov.

Om detta är lokala bestämmelser i "min" kommun eller gäller hela landet vill jag låta vara osagt men att byggnaden försvinner efter 2-3 år är nog bara en from förhoppning som aldrig kommer att hända. :(
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Dumheter att inte en sådan här byggnad skulle värderas mindre...jag personligen hade inte köpt huset, inte ens om jag fick det för halva priset!
 
  • Gilla
matsgran och 11 till
  • Laddar…
ToRy skrev:
Eftersom maskburken redan öppnats av Lutte....
Att en flyktingförläggning inte är synonymt med våld, brott och allmän ödeläggelse må vara sant men om man inte inser att riskerna för det är skyhögt större än om en lågstadieskola skulle byggts på samma plats och att värdet självklart påverkas negativt då är man inte bara blind utan även vilseledd.
Ja, det här med att med ironi spela djävulens advokat det är svårt i skrift... ;)

Jag kan inte tolka Luttes inlägg annat än att oavsett sanningshalten i sådana argument så kommer de inte att "bita" (kanske snarare tvärtom) utan de kommer att lämnas utan någon som helst åtgärd.

Det är alltså andra argument som måste till. Om man kan visa att annan byggnation tidigare förhindrats pga markens kulturvärde så har vi ju en princip om likabehandling man kan hävda. Men som hempularen säger så kan ett problem där vara att den nya byggnaden anses ha ett så mycket större värde (för samhället) än vad de tidigare ansökta byggnaderna har haft, så det behöver inte vara ett vattentätt argument, långtifrån.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för dagvattenledning man plötsligt hittar? Låter mycket märkligt att detta bygglovsförfarande, skulle följt gällande regelverk om man "hittar" en dagvattenledning på en fastighet som är obebyggd när man börjar gräva.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Excel skrev:
Håller med Marlen

Vi håller alla känsliga politiska ståndpunkter utanför byggahus.se. Byggahus.se är mitt vattenhål där jag dagligen hämtar inspiration och ger mig energi.:) Förstör inte detta forum

Hade byggnaden på grannfastigheten gällt uppbyggnad av: svinfarm, rymdbas, landningsbana, skola, psykmottagning, brandstation, parkeringshus etc. hade detta inte inneburit ett problem överhuvudtaget.

I Sverige (än så länge) kan vi överhuvudtaget inte ha en vettig diskussion som inbegriper flyktingar utan att anklagelser haglar åt alla håll och kanter. Det finns säkert andra forum som passar bättre för detta ändamål.


Lås eller radera tråden:thumbdown:
fast för TS verkar ju läget snarare än användningen vara problemet och då tycker jag hen har rätt få saklig infomation om sina möjligheter. Så att låsa tråden är synd men tycker nog man ska ha hårdare moderering av tråden, allt som inte hänvisar till bygglovsförfarandet utan till användningen bör tas bort. Just då det är politiskt och alla ska känna sig välkomna på byggshus. Skulle TS ta upp användningen som orsak, Lås direkt! min åsikt.

till ts vill jag säga:
tro inte blint på vad handläggaren säger, i telefon, muntligt, kan de påstå lite vad som helst som de inte har stöd i lagstiftningen för. Då kan de bortse från både lagen om offentlig förvaltning och bygglagsstiftning (jag som själv arbetade på myndighet och kan lagen om off. förvaltning häpnade flera gånger), att få det sagda skriftligt på mail däremot hände aldrig. Det här att de påbörjat arbetet innsn bygglov är en dådan sak.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Excel skrev:
Hade byggnaden på grannfastigheten gällt uppbyggnad av: svinfarm, rymdbas, landningsbana ... hade detta inte inneburit ett problem överhuvudtaget.
Öhh, jag kan lova dig att vi hade haft en ännu vidlyftigare diskussion om det rört sig om något av ovanstående...

Du har aldrig varit i ett grisstall va? Eller ens en svinstia? ;) Finns inte en chans att någon får anlägga svinstall några meter från mitt hus, jag välter bara jag tänker på lukten... :)

Och då har jag inget emot grisar får jag väl skynda mig att påpeka innan jag anklagas för att ha förutfattade meningar, det är trevliga djur.

Samma gäller rymdbas och landningsbana (fast då är det kanske inte främst lukten som man tänker på). Och då är jag ganska stor både flyg och rymd-nörd.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Excel skrev:
Hade byggnaden på grannfastigheten gällt uppbyggnad av: svinfarm, rymdbas, landningsbana, skola, psykmottagning, brandstation, parkeringshus etc. hade detta inte inneburit ett problem överhuvudtaget.
Tycker du verkligen att detta är sant? Jag skulle bli väldigt bekymrad om något av ovanstående skulle byggas 20m från mitt hus.

Jag inser att det är något jag kan få räkna med men jag tror ärligt talat att de flesta skulle tycka att det är ett gigantiskt stort problem och man skulle vara mycket mån om att allt går rätt till och att ens intressen som fastighetsägare och medborgare tillvaratas.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
S
Roligt att läsa alla naiva förhoppningar om att det inte minskar i värde när det byggs asylboende intill.

Jag skulle aldrig köpa ett hus som jag vet har ett asylboende intill, inte heller de personer jag diskuterat detta med. Det måste inte bli problem givetvis men risken är påtagligt högre. om jag visste att ett hus är byggt med tryckt syll utan syllpapp så undviker jag det också, det måste inte bli problem, men risken är högre än genomsnittet.
 
  • Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Självfallet är det inget positivt med en flykting förläggning 20 m från sitt hus. Det skulle varit samma sak om kommunen byggde en moske eller kyrka eller diskotek. Men nånstans måste de bygga och någon blir drabbad. Om inte den här TS då skulle det varit annan TS som var drabbad. Har man otur då har man det. Det är bara att ta ett djupt andetag och smälta det. Kanske åka förbi systemet för att skynda på procesen.
 
Ett tidsbegränsat bygglov kan förlängas ytterligare två gånger, därefter krävs permanent bygglov eller att byggnaderna rives. Dvs i detta fallet kan barackerna stå kvar i minst 15 år om det tidsbegränsade bygglovet på 5 år går igenom.

Anlita en advokat med gott anseende och skriv sakligt. Kanske det går att förhala så det blir ointressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.