Dags att summera alla kostnader:

Bygganmälan : 3204kr
Markarbeten (avlopp, rör, plint, grus mm) 31798kr
Byggmaterial (virke, vvs, färg mm) 147000kr
Vitvaror, kök, trappa, värmepump mm 38000kr
Extern hjälp, (Elektriker, rörmokare, matläggare) 9200kr
Eget materiel jag fått/hade sedan tidigare ca 15000k.

Så totalkostnad för hela bygget: Ca 244.000kr

Lägg till:
Ljudanläggning 9800kr
Möbler ca 20000kr

Så totalt ink ALLT Ca 274.000kr

Min gissning när jag började om kostnader på ca 150.000kr stämde alltså inte riktigt :D.
Men så blev huset bättre än vad jag vågade drömma om. Då har ni en liten fingervisning om vad det kan kosta!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Det som återstår att göra är ett stänkskydd ovanför köksbänken och spisen. Vi funderar på att skaffa en glasskiva till det.
Det som inte ännu är inköpt är också spis och markis till uteplatsen.
 
hej.
ser att ni lagt golvvärme i huset. hur värmer ni det? är det från huvudbyggnadens panna? samt hur djupt la ni
varmvattensmatningen tlll attefallshuset? körde ni med nåt kulvert och vad kostade den per meter längd?

tack
 
Rörkulvert på ca 70cm djup. Ansluten till värmen i huset. Minns inte meterprisert exakt men ca 650kr/m tror jag att det kostade med ett quattro rör. Dvs 2st rör för värme plus två för varmvatten (dessa används inte nu då vi har en relativt liten gammal pellets panna. Kör en 50l varmvatten bredare i attefallshuset ) Ville dock förbereda med varmvatten rör för framtiden när vi byter värmekälla. Den vattenburna värmen går för fullt och värmer riktigt bra.
 
  • Gilla
Värmarn
  • Laddar…
20160118_141548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grabben ville ha Bob Marley bakom stänkskyddet som är vanligt glas 1400x600x6 med slipad kant. Kostnad 720kr hos glasmästaren.
 
  • Gilla
Fredde163 och 5 till
  • Laddar…
Tummen upp till ditt bygge! Tack för fina bilder och både lärorik och trevlig läsning!
 
  • Gilla
vivi_gbg och 1 till
  • Laddar…
MickeK skrev:
[bild]
Köksventilstionen från insidan. Dubbelgips mot brännbara spångolvet på loftet. Hoppas att lösningen godkänns 😉
Hade sotaren på det årliga besöket förra veckan. Jag berättade om min lösning med imkanalen till köksfläkten och han sa direkt att det var med beröm godkänd. Bättre än många nybyggen han besiktat. Jag skulle när jag ville ta den i bruk, kontakta sotaren, pröjsa 900kr, visa mina bilder på lösningen och skulle jag få ett intyg på godkännandet.
 
Hej
Kul att följa din tråd! Jag har fått många tips och ideer av den. Men blir det inte fuktigt under huset? har du någon fuktmätare där? Vad har du för dimensioner på reglarna till loftgolvet och hur lång är den fria längden på reglarna? Blir det någon svikt?
 
  • Gilla
MickeK
  • Laddar…
Tack för att du uppskattar tråden. Om det blir fuktigt under har jag inte hunnit konstatera än men mina markförhållanden är goda så jag tror inte det kommer bli några problem. Jag ska i sommar skruva loss några trallbrädor och krypa ner och kolla i allafall. Jag har 145mm på loftgolvet och de bärs i huvudsak upp av toalettväggen så den fria längden är bara 225cm. De yttersta två loftbjälkarna är har inget stöd med de sitter på bara 30c/c och har kottlingar emellan och det är helt stumt. Höjden på loftet är ju bara 140cm på den högstaounkten och 100cm på den lägsta så man går ju ihopkrupen när man rör sig på loftet och den låga höjden gör ju att man ogärna står och hoppar där uppe.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Har också följt din tråd med stort intresse. Tack för att du delat med dig av dina erfarenheter! Tänker själv bygga något liknande (när jag får tummen ur). Planerar att göra som du gjort med grunden, dvs försänka den för att utnyttja den maximala takhöjden. Precis som du tänker jag bygga på plintar. Platta på mark fungerar inte för min del. Är dock orolig för fuktproblem som skulle kunna uppstå. Marken är visserligen väldränerad eftersom det är en sluttning, men jag misstänker att det är en annan typ av fukt som kan bli det stora problemet. På sommaren när det är varmt har luften hög relativ fuktighet. När luften tillåts cirkulera under huset, där temperaturen är betydligt lägre, kommer vattnet i luften att kondenseras mot den kalla omgivningen. Alltså samma problem som med utomhusventilerade krypgrunder. Funderar på att i stort sett eliminera det öppna utrymmet under huset mellan grund och golvbjälklag. Tänker mig ett lager kapilärbrytande bergkross och sedan cellplast. Är dock osäker på om vilken ånggenomsläpplighet materialet bör ha. Alltså det skikt som ligger direkt an mot golvbjälklaget. Man borde kanske använda material typ Isodrän istället. Är ingen expert på området men har tyvärr negativ erfarenhet av fukt och är kanske lite paranoid på den här punkten. Skulle vara intressant att få lite synpunkter på detta.
 
Så jäkla kul att få läst tråden, grymt bra jobbat!
 
  • Gilla
MickeK
  • Laddar…
Jättebra tråd. Tack för att du delar med dig.
 
  • Gilla
MickeK
  • Laddar…
Hej
En bild från december 2012 visar duschen med lagd våtrumsmatta och en spacklad vägg. Vad har du för material (spån, gips etc.) i väggen? Är golvet flytspacklat? I så fall, gjorde LD Golv det också?
 
olotor skrev:
Hej
En bild från december 2012 visar duschen med lagd våtrumsmatta och en spacklad vägg. Vad har du för material (spån, gips etc.) i väggen? Är golvet flytspacklat? I så fall, gjorde LD Golv det också?
Dec 2015 menar du nog :). OSB skiva bakom plus våtrumsgips (trots att det inte är krav längre) på väggarna. På golvet flytspacklade (+armerade) jag själv på golvspånet med vattenburenvärme. Slipade av lätt så det var slätt och fint. LD Golv behövde bara limma dit mattan. Tog väl max 1,5 timme för golvläggaren.
 
Tack. Rätt, 2015 ska det vara. vad spacklade du väggens ojdämnheter med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.