Hej,
Öppnade en kopplingsdosa för att kolla kvaliteten på kablarna, inget vidare visade det sig eftersom huset är från 1955. Då såg jag att jorden går i fläta, jordbiledare om jag fattat det rätt. Har den nån annan funktion än vanlig jordledare (grön/gul)? Eller är det bara gammal standard? Det finns ju att köpa kabel med sån idag, men då finns grön/gul också med. Om man byter ska man använda flätan eller grön/gul jord?
På bilden så är det en trappströmbrytare till vänster, tejpade kabeln är egentligen grön/gul men används som fas. Till höger är lampan. 20160203_142834[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är sedan mycket länge EJ tillåtet att använda biledaren som jord utan den gul/gröna ska i dag vara jord biledaren kan man koppla tillsammans med jorden eller separat och då ansluten till jord i ena eller bägge ända av kabeln. Och det är och har aldrig varit tillåtet att använda gul/grön till nått annat än just jord, oavsett ev tejpning eller annan märkning.
 
  • Haha
andreascarlsson
  • Laddar…
tommib
Det var förut (många år sedan) tillåtet att använda biledaren som jord men inte nu längre. Det har aldrig varit tillåtet att använda G/G till något annat än skyddsjord. Installationen är således felaktig. Korrekt vore att byta till en fyrledare eller en 3X1,5 (dvs utan gul/grön) ut till strömbrytaren. I nya installationer eller utökningar av gamla ska givetvis gul/grön användas som jord, biledaren är absolut förbjuden att använda till det (och du kommer också få många åsikter om hur den ska anslutas).

I din installation gäller det dessutom att vara extra mycket på sin vakt då du uppenbarligen har röd som tändtråd. Det var förut en vanlig färg för skyddsjord men kan som du ser också användas till annat. Dödsolyckor har inträffat pga att man förutsatt att röd är jord.

Förutsätt aldrig något! Kontrollmät alltid!


Edit: Äsch.... tvåa på den....
 
  • Gilla
Nelgmo och 3 till
  • Laddar…
Men ÄR det så att biledaren används som jord här? Om detta är en ojordad installation så har vi biledaren i kablarna som ansluts till varandra. Frågan är om biledaren någonstans är kopplad till ex. jord i ett vägguttag.

Men som sagt den felaktiga användningen av gröngul är ett grovt fel.

I övrigt tycker jag inte att trådarna på bilden ser så dåliga ut.
 
Stort tack för era svar.
Då byter jag ut inkommande till Biltemas: 35023 ABELAREA: 5G1,5 MM². UTV. Ø: 11,5 MM samt en 3x1,5 till strömbrytaren. Kanske lika bra att dra nytt till lampan också.
 
men en fråga i samma ämne då. Jag är ingen elektriker även om jag såklart som många andra ser mig som en sån ibland men om man använder sådan kabel som det är biledare på och normal gulgrön. Vad är praxis att man gör med biledaren? Om man inte får använda den som jord, vad är den då till för?
 
  • Gilla
pebe292 och 1 till
  • Laddar…
När jag började pilla på dem så trillade höljet av, torrt som fnöske. Så det var dags, konstigt nog är inte skalen lika dåliga överallt.
 
Den används som elektrisk skärm, leder bort störningar. Även om det debatteras huruvida den är skyddsjord så ger den samma funktion för isolationsfel i själva kabeln.

Antag att du råkar skära igenom kabeln med skottkärreflaket, när du tar in något tungt i källaren.

Flaket som skär in i kabeln har då med skapligt stor sannolikhet kontakt med skärmen och biledaren innan den når in till fasledaren. Och även om biledaren då är för klen, för att anses kunna leda bort kortslutningsströmmen ordentligt, så är den väldigt mycket bättre än inget alls.
 
hempularen skrev:
Den används som elektrisk skärm, leder bort störningar. Även om det debatteras huruvida den är skyddsjord så ger den samma funktion för isolationsfel i själva kabeln.

Antag att du råkar skära igenom kabeln med skottkärreflaket, när du tar in något tungt i källaren.

Flaket som skär in i kabeln har då med skapligt stor sannolikhet kontakt med skärmen och biledaren innan den når in till fasledaren. Och även om biledaren då är för klen, för att anses kunna leda bort kortslutningsströmmen ordentligt, så är den väldigt mycket bättre än inget alls.
jo det är jag helt med på och det är ju så jag tänker själv men en del skriver ju mer eller mindre att den inte ska anslutas till jord och då faller ju den tanken? Ska den fungera som skärm så lär den ju också anslutas antar jag?
 
Den bör anslutas till jord men beroende på vad man vill uppnå ansluts den olika. Vill man ha skydd mot fält/störningar ansluts den enbart i ena änden och kopplas vidare till nästa kabel utan att i den ansluningspunkten kopplas till jord. Vill man öka säkerheten i fall av den typ som hempularen skriver om ska den helst anslutas till jord i bägge ändar.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
tommib skrev:
I din installation gäller det dessutom att vara extra mycket på sin vakt då du uppenbarligen har röd som tändtråd. Det var förut en vanlig färg för skyddsjord men kan som du ser också användas till annat. Dödsolyckor har inträffat pga att man förutsatt att röd är jord.

Förutsätt aldrig något! Kontrollmät alltid!
Speciellt lurigt då en röd tändtråd ligger ihop med en tejpad felanvänd gulgrön. Som gjort för förvecklingar!
 
tommib
Apropå om biledaren används som jord kan man nog förutsätta att det är så. Annars är dosan konstigt vald och på den tiden det där är gjort snålade man nog så mycket som möjligt. Jag gissar att detta är en tvättstuga eller liknande eftersom dosan är utförd med förskruvningar och inte bara är en enkel porslinskulodosa.

Håller helt med Fotografen om att det blir extra lurigt av att röd och gulgrön, om än tejpad, ligger ihop. Hur mycket jobb är det att byta hela alltet TS? Det känns som att det är läge om isoleringen är fnösktorr och ramlar av när man petar på den...

Om du bara ska byta kabeln till strömbrytaren är det nog enklare att få tag på en 4G1,5 än 3X1,5, det är vad jag förstår numera en rätt udda kabel (och sannolikt anledningen till att man kört med tejpad gulgrön även om den kabeln som sitter också är lite till åren iom svart,blå och gulgrön). Det är också läge att vara försiktig med de där skruvklämmorna eller vad man ska kalla dem. Jag har lyckats knäcka några genom att gänga på hatten aldrig så lite snett....
 
Jodå, det kommer att åtgärdas, när jag köpt kabel. Jag ska byta allt till och från den här dosan, självklart dosan också. Men i dosan före, kopplar jag väl ihop gul/grön jord med befintlig fläta? Hur gör jag annars? Vill ju inte behöva dra om all el i källaren och den risken finns om jag börjar dra för mycket i det.

Edit
Tommib: såg ditt svar nu efter jag postat detta.
Den sitter på övre delen av trapphuset till källaren, styr bara lampan i trapp och källare. Jag har dragit bort kabeln ner till första dosan efter proppskåpet, i den dosan ser det ok ut. Så jag tänkte dra en 5X1,5 ekk upp till dosan i trappan, ny 4X1,5 till strömställaren och hoppar kabeln bort till lampan eftersom den känns ok.
 
Redigerat:
tommib
pebe292 skrev:
Jodå, det kommer att åtgärdas, när jag köpt kabel. Jag ska byta allt till och från den här dosan, självklart dosan också. Men i dosan före, kopplar jag väl ihop gul/grön jord med befintlig fläta? Hur gör jag annars? Vill ju inte behöva dra om all el i källaren och den risken finns om jag börjar dra för mycket i det.

Edit
Tommib: såg ditt svar nu efter jag postat detta.
Den sitter på övre delen av trapphuset till källaren, styr bara lampan i trapp och källare. Jag har dragit bort kabeln ner till första dosan efter proppskåpet, i den dosan ser det ok ut. Så jag tänkte dra en 5X1,5 ekk upp till dosan i trappan, ny 4X1,5 till strömställaren och hoppar kabeln bort till lampan eftersom den känns ok.
Nja.... elektrikern kanske gör det :)
Det är omöjligt att svara på hur det borde göras utan att se mer av anläggningen.

Tänk också på att 4X1,5 inte är samma som 4G1,5. X i mitten markerar att kabeln inte har gulgrön ledare medan G säger att den har det. Så du ska alltså ha en 5G1,5 och en 4G1,5.
 
  • Gilla
dbdb
  • Laddar…
om han nu bara ska till en strömbrytare från kopplingsdosan behöver han inte gulgrön
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.