fast jag förstår inte riktigt ändå. Du skriver ekgolv och sen skiffer till hallen och det är där det saknas ? Då handlar det ju bara om att det saknas skiffer till hallen eller?
Då ställer man sig ju frågan varför det saknas material till enbart ett rum eller täcker hallen upp större delen av huset?
Personligen skulle jag ju inte ens börja lägga ett golv förrän man mätt och checkat att man har materialet.
 
Men det har ju ändå levererats så mycket som det avtalats om, dvs vad TS har beställt och betalat för. Jag har svårt att se att säljaren kan vara ansvarig för att golvet inte räcker. Han har gjort dig en tjänst när han räknat ut hur mycket golv du behöver köpa, men uppenbarligen har det inte gått så bra. Han borde kanske tagit i rejält när han sålt till någon som inte fått en beräkning av fackman som sett det på plats.
Baserat på ritningen, är det tydligt där att golvet inte skulle räcka? Finns det minsta avvikelse mellan ritning och verklighet är det ju en tänkbar öppning för säljaren om det skulle tas till rätten.
 
Är golvytan 70m2 och säljaren levererat 70m2 så har säljaren händerna fria juridiskt.
Ts har vad jag förstått lagt in golvet själv och inte anlitat hantverkare? Om ts själv har kunskapen att lägga golvet blir det nog svårt att i rätten hävda att han inte har kunskapen att avgöra att det går åt spill när man lägger golv. Är golvytan större än den mängd som levererats, dvs säljaren har räknat fel, så kan ts ha ett case.
 
Och hur ser avtalet ut som du tecknat med din leverantör.


Ofta kan det finnas lite friskrivningar såsom "Spill räknas ej med" eller liknande.
 
P-plats skrev:
Just så här jag resonerat och som glad amatör så kan jag inte värdera hur mycket golv som går åt för ett visst spill kommer ju alltid förekomma.
Det måste ju vara ännu svårare för en leverantör att veta hur mycket spill en "glad amatör" kommer att producera
Det finns ju duktiga hemmapulare som får minimalt med spill lika väl som riktiga klantiga som gör massor av felsågningar och producerar massor av spill.

Så att använda argumentet att du är en amatör och inte själv vet något känns ju lite långsökt. Om du kan lägga golvet kan du nog räkna ut längd x bredd och själv göra en uppskattning på ytan du skall lägga och då också kunna fundera om det är rimligt det du fått levererat.
 
Måste börja med att skriva att både handlaren och tillverkaren än så länge varit hjälpsamma.
Har idag letat upp ritningen och kontrollmätt och efter lite funderande så tror jag att jag kommit på varför det blivit fel.
Hallen består av två delar, 10,4 + 2,1m2 och jag skulle gissa att handlaren missat att räkna med dom sista 2,1m2.
Det saknas ju ca 1,5m2 + ev. lite marginal.
Kan även tillägga att jag inte vid leveransen fick någon följesedel och fakturan kom först ett antal veckor efter leverans så det var inte helt lätt att kontrollera.
Självklart kunde jag skött det bättre själv och det kommer säkert lösa sig.
 
  • Gilla
bearmaniac och 1 till
  • Laddar…
O
Alla kan vi göra misstag! Tycker det låter som att handlaren försöker sköta det här så bra det går! Han tar sitt ansvar!
Då går det säkert att komma fram till en lösning så att alla blir nöjda!
Trots allt, man kan inte trolla... Tillverkas inte golvet längre så blir det svårt!
 
Mina åtgärdsförslag.

* Kontakta Pergo och se om det finns något kvar.
* Kräv att återförsäljaren kontaktar Pergo och hör om det finns något kvar.
* Lägg ut efterlysningar på Facebook, blocket och citiboard.
* Kräv att återförsäljaren kontaktar de som köpt golvet och hör efter om de har några rester kvar. Det kanske ligger några paket i lite olika källare och förråd.
 
O
pelpet skrev:
Mina åtgärdsförslag.

* Kontakta Pergo och se om det finns något kvar.
* Kräv att återförsäljaren kontaktar Pergo och hör om det finns något kvar.
* Lägg ut efterlysningar på Facebook, blocket och citiboard.
* Kräv att återförsäljaren kontaktar de som köpt golvet och hör efter om de har några rester kvar. Det kanske ligger några paket i lite olika källare och förråd.
Vad blir skillnaden om han kräver att åf kontaktar tillverkaren jämfört med den kontakt han redan har med tillverkaren?
Bra idé att göra en efterlysning på nätet! Men du glömde den viktigaste kanalen... Bygga hus :D

Oavsett vem som gjort fel, så är det bästa att föra diskussionen på ett lugnt å trevligt sätt... Det vinner TS på i längden! Det sista han vill just nu är att bli osams med ÅF eller tillverkare.
 
Alla är som jag skrivit hjälpsamma och det ligger många efterlysningar och köpesannonser ute...
Det har dock gått så lång tid så det börjar kännas som en lösning är allt längre bort.
 
D
Tänkte fråga om vad du tänker göra nu?

Om jag förstår rätt så är hallen ca 12,5 m2. Jag hade nog i alla fall funderat på att bytta ut hela hallen om man hittar ett nytt golv man vill ha alternativ om man kan använda list och ha två olika golv som påminner om varandra.

Hade jag bytt ut hela hallgolvet antingen höra om det går lämna tillbaka, returnera eller fått det återköpt då även om det blivit lagt att vems ansvaret är inte är helt klar känns ju lite som alla har lite ansvaret i det. Alternativt vad det nya golvet ska kosta om man antingen får det till kraftig rabatt eller inköpspriset.

Vet inte om det är till nån hjälp. Förstår frustrationen och det är för jäkligt när sånt här händer.
 
Jag har ändå svårt att tro att återförsäljaren skall tilldömas ansvar för att han gjort en felaktig beräkning. Det han säljer är själva golvet.
Att beräkna hur mycket golv som åtgår måste ändå ligga på beställarens ansvar. Försäljaren har hjälpt till att göra beräkningen, men jag kan inte se att det är en del av det som avtalats för leverans, om det inte finns en väldigt tydlig beställning "Leverera golv som räcker enligt bifogad ritning" som bekräftats av försäljaren.

Om man tänker sig att försäljaren tagit i överkant och det blivit över ett paket golv, skulle han då tvingas ta tillbaka ett paket utgånget golv nu?
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Återförsäljaren är den professionella parten och har dessutom åtagit sig att beräkna hur mycket material som går åt till den angivna ytan. Det är ÅF som innan beställning bör kolla upp med leverantörerna om produktens livslängd. Det är ÅF som innan kundens beställning bör ha en dialog med kunden om dennes erfarenhet av att lägga golv, vilken säkerhetsmarginal på materialet som kunden vill ha o.s.v. Ansvaret ligger inte på en förväntat okunnig konsument.

Ungefär så tror jag på goda grunder att en domstol skulle se på saken och därför anse att ÅF är ansvarig för felet. Svårigheten ligger snarast i att bedöma vad påföljden ska bli, eftersom den inte får vara oskälig.

Rimligt, enligt mig, är att ÅF får stå för merkostnaden att lägga ett annat golv i hela eller delar av hallen. Att det inte blir estetiskt lika bra som TS ville ha kommer inte väga alltför tungt. Effekt före estetik brukar vara domstolarnas paroll.
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Men hade inte ÅF leverart enligt ritning?
ÅF kan knappast belastas att golvet utgång, ingen leverantör säger att detta golv kommer utgå om 6 månader, man får tyvärr räkna med att produkter försvinner ibland ganska fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.