Detta är ett hus från innan 1910, så det är självdrag. När det blåser sjunker temperaturen med några grader så allt tyder på att luften rör sig.

Huset är tilläggsisolerat utvändigt, läckaget är uppåt via oinredd vind.
Sov 1 har plast i taket.
Sovrum2 har vindduk i innertak,
Hall/trapp har masonit uppåt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parti i hall/trappa 2vån.
Som ni ser inte riktigt färdigrenoverat här. 2 radiatorer under/bredvid
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sov2 med problemfönster till vänster.
Ingen värme men som beskrivet ovan, avfuktare osv. Ingen dålig lukt i rummet
 
Det kasnke blåser rätt mycket i väggarna och det ger kall klimat vid fönsterna. Men det är mystisk att du får kondens just på de fönster som är utbytta år 2009 och inte på de andra. De du har element under ska klara sig bättre i alla fall. Är det så ?
 
Utsida är ca 95cm isolering och vindduk, fönstren skummade. De med element är bättre ja men rinner där med
 
Jag tror inte att fönster leverantören kommer att hjälpa dig i det här fallet efter 6-7 år trots garantin. Det gäller att bevisa funktion/konstruktionsfel. Men det är inget som tyder på det heller.
Förmodligen självdrag ventilationen i kombination med känsliga fönter är orsaken till problematiken.
Bättre luft cirkulation och friskluft kan vara botemedlet. En mekanisk ventilation med tillluft till alla sovrum och vardagsrum eller FTX, beroende av budjet och lust.
Gamla hus med självdrag får oftast kondens problem speciellt om man inte eldar.
Jag tror det är bättre att börja från den ändan än att börja byta fönster.
Det kanske finns andra i forumet som har annan ide.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Om det det blir mer vinter i år så skall jag testa mer frånluft. Jag har på andra våning (samma plan) även ett extra kök, testar att köra fläkten konstant.

Ni vet inte vart man kan vända sig för att få svar angående värmeförlust, komma i kontakt med besiktningsman med rätt kunskaper. Jag har inte siffran på U-värdet på hela fönstret, men kassetten står ju stämplad U-1.0 vilket betyder förlust genom glas.

När fönstren köptes så blev jag upplyst om att dessa två-glas hade bättre U-värde än deras tre-glas.
var i kontakt med en av deras nära konkurrenter igår, de klarar inte att uppfylla ett så bra värde på denna uppbyggnad.
 
Jag är extremt skeptisk till att konstruktionen du nämnde ovan har 1,0 i U-värde. Det är ett 2-glasfönster med koppling i stål och utan gas i mellan. Det riktiga U-värdet ligger snarare runt 2,0.

Problemet du upplever är en kombination av två saker. Nummer ett är att fönstret blir för kallt på insidan. Detta kan bero på ett flertal saker.

1. Fönstret är för dåligt isolerat d.v.s. U-värdet är för högt eller felbyggt på annat sätt.

2. Det läcker kall luft runt fönstret p.g.a. att drevningen inte är tät på insidan.

3. P.g.a. husets väggars U-värde och bristen på uppvärmning i direkt anslutning blir huset helt enkelt väldigt kallt just vid fönstret. Dock borde detta minska värmeflödet genom rutan då temperaturdifferansen blir mindre.

Det andra problemet är helt enkelt att det finns fuktig luft i inomhusluften, som inte ventilerat bort runt fönstren. Du nämner att du har låg RF inne nu, vilket du bör ha med de utetemperaturerna. Du har ett självdragssystem som borde ge bra luftväxling vintertid med så stor temperaturdifferens. Dock behöver inte detta betyda att du har bra luftväxling just vid fönstren.

Det verkar vara ett faktum att fönstren du köpt vid ett visst tillfälle enbart är de som har problem. Konstruktionen trodde jag var samma? Om den är samma borde inte problemet vara på enbart ett fåtal fönstret. Är det så att du tidigare köpt 3 glas och sedan köpt 2 glas som säljaren hävdade har samma U-värde har du helt enkelt blivit rejält lurad.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår svårigheten att bedöma ur en partisk presenterad vinkel, Anticimex verkar kunna hjälpa till att bedöma sånt här.

1, enl bild skall vara U-1.0, fönstret är skummat utvändigt vid alu profil och drevat med mineralull inåt bakom smyg.

2, minnet säger att det skall vara ok(fel kan ske.

3, om jag simulerar en värmekälla, tex riktar kupéfläkt/byggfläkt mot fönstret borde det helt försvinna om läckaget inte är för kraftigt.

3.b svårt att veta, kanske kan mäta?

3,c fönstren år 2009 var med stålskena, de senare tex höger i bild år 2011-2013(lila rum)nu är det komposit och gas, samt 3glas U-0.7 inga problem.
Jag har i huset de nyare fönstret på flera platser utan värme under och smyg ca 21cm djup. Inga problem.

När jag renoverar tänker jag långsiktigt 50år, dvs tänker inte billigt utan lägger gärna mer pengar...

Det som irriterar mig är att företaget svarar att fönstren helt enkelt inte klarar att prestera bättre, och är ovilliga att vara vidare behjälpliga. Som egenföretagare hade jag lätt erbjudit viss hjälp, tex stå för byte eller reducerat pris på material el dyl.
Företaget omsätter över 100milj.
 
Det är nu rätt tydligt för mig att de har sålt dig en sämre produkt och märkt den med något den inte presterar. Era nyare fönster kan säkert ha ett U-värde på 0,7 om det är 3-glas och de är gasfyllda. Ett 2-glas fönster utan gas har inte 1,0 i U-värde. Snarare någonstans mellan 2-3.
 
Johanl80 skrev:
[bild]

Jag förstår svårigheten att bedöma ur en partisk presenterad vinkel, Anticimex verkar kunna hjälpa till att bedöma sånt här.

1, enl bild skall vara U-1.0, fönstret är skummat utvändigt vid alu profil och drevat med mineralull inåt bakom smyg.

2, minnet säger att det skall vara ok(fel kan ske.

3, om jag simulerar en värmekälla, tex riktar kupéfläkt/byggfläkt mot fönstret borde det helt försvinna om läckaget inte är för kraftigt.

3.b svårt att veta, kanske kan mäta?

3,c fönstren år 2009 var med stålskena, de senare tex höger i bild år 2011-2013(lila rum)nu är det komposit och gas, samt 3glas U-0.7 inga problem.
Jag har i huset de nyare fönstret på flera platser utan värme under och smyg ca 21cm djup. Inga problem.

När jag renoverar tänker jag långsiktigt 50år, dvs tänker inte billigt utan lägger gärna mer pengar...

Det som irriterar mig är att företaget svarar att fönstren helt enkelt inte klarar att prestera bättre, och är ovilliga att vara vidare behjälpliga. Som egenföretagare hade jag lätt erbjudit viss hjälp, tex stå för byte eller reducerat pris på material el dyl.
Företaget omsätter över 100milj.
Är fönstret märt med energi klass ? Jag ser ingen bild på själva märkningen. Som falkn säger, det låter märkligt att en 2 glas fönster ska ha ett sånt lågt u-värde !
I så fall det måste vara energi klass A.
Stämmer inte specifikationen med den faktiska prestanta då har du nåt att gå på.
 
U-värde = 1,0 avser väl själva glaset? Inte hela fönstret antar jag.
 
Tack alla. Skall kika på listan ikväll.

Fått svar av lev. ( Jag är nyfiken på var du läst texten U-1.0? Enligt vad jag kan läsa i listan jag har ska u värdet på glaset vara 1,17, och på hela produkten ca 1,4-1,5.)

Har vidare ställt frågor på värmeförlusterna, 19.8grader på innervägg, 16 mitt på fönster, 9.1 underkant fönster.
 
Glaskasetten KAN ha U-värde 1.0. Men i kombination med ramen är det troligtvis betydligt sämre. Eftersom du upplever låg temperatur i underkant är det ju något som är fel. Hur är det i överkant på glaset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.