Fortissima skrev:
Glömde att tillägga - alla maskiner kan nog funka bra om man vårdar dem lite. Min mamma har en gulbrun Hugin från 1974 som fortfarande fungerar utan anmärkning till samma användningsområden som de jag beskrev ovan...
Jo, tack. Min kadmiumorange/bajsbruna Bosch från 75 var inköpt, hemburen, direkt instoppad i ett skåp och gavs till oss i arv förrförra året. Oanvänd och ouppackad! :D
Den hade gärna fått stå framme hela tiden om den inte hade varit så förbaskad totalful i färgerna. Den används dock jämt, så det är ett jäkla konkande. :)
 
Den stora frågan ät egentligen vad du skall använda den till?

Bakar du mest kakor och liknade så hade jag valt Kitchen Aid. Tycker dessutom att den är riktigt snygg vilket bidrar till att den förmodligen kommer att användas mer.

Skall du dock bli/är en surdegsnörd och bakar råglimpor i parti och minut. Då hade jag valt en ankarsrum eller Kenwood major titan.

Vad det gäller passering, korvstoppning och köttkvarn kan jag dock bara uttala mig om ankarsrum/Electrolux. Men tycker att den fungerar riktigt bra.

Tycker att kvalitén är riktigt bra på alla tre maskinerna om dom sköts väl.

Har letat efter något billigare alternativ men tyvärr inte hittat något riktigt bra ännu. Men det kanske finns där ute.....
 
Johan Gunverth skrev:
Den hade gärna fått stå framme hela tiden om den inte hade varit så förbaskad totalful i färgerna. Den används dock jämt, så det är ett jäkla konkande. :)
Gå till en billackeringsfirma och få den ommålad i "British Racing green" med cremevita stripes så kommer den pryda sin plats! ;)

(Obs, andra färger kan gå bra också..)
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
En vanlig kitchen aid är en utmärkt och rejäl elvisp!

Att jämföra en Kitchen Aid Artisan med en Kenwood Major, är som att jämföra en personbil, med en Scania...

På engelska pratar man om "hand mixer" = vanlig elvisp, och "stand mixer" = elvisp monterad på stativ. En kitchen aid artisan är en "stand mixer". Ingen av dessa maskiner är avsedda för seriös degknådning. De är avsedda för att vispa grädde, sockerkakssmet, maräng osv. = lättare desserter/kakor, och för detta, fungerar de alldeles utmärkt. Även om jag personligen anser att +4000kr är löjligt dyrt för en elvisp.

Skall du ha en maskin för regelbundna bröd och bullbak så bör den ha runt 1200 Watts effekt, gärna mer... Electrolux/Ankarsrum Assistent är väldigt vanlig i Sverige, för att den är (var?) svensk. Den är är visserligen fullt duglig, men Kenwoods planetariska blandningen fungerar bättre, än Assistentens roterande bunke. Jag håller Kenwoods maskiner för att vara "referensen" som alla andra stävar efter strävar efter, utan att nå ända fram.

Här har du en rejäl arbetshäst för dig som bakar ofta, mycket och länge: http://www.kenwoodworld.com/uk/All-...ef-and-major/KM023-Titanium-Major-0WKM023021/

Och Kenwood har förresten också en "stand mixer":
http://www.kenwoodworld.com/uk/All-Products/kMix-by-Kenwood/kMix-Kitchen-machines-/
 
Redigerat:
Vi valde en Kenwood Major isf Ankarsrums assistent delvis pga den roterande skålen. Jag blev lite nojig och funderade på vad som kunde hända om barnens händer kom imellan skålen och fästet...

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jag skulle utan tvekan köpa en begagnad maskin på tradera. Nypriset på riktiga maskiner är väldigt högt men i gengäld håller de länge. Själv har jag en elektrolux och är mycket nöjd.
 
Jag "växte upp" med en Kenwood, vi körde allt möjligt i den på 70-talet, kommer tex ihåg hela helger med äppelmosproduktion, där Kenwooden fick gå från morgon till kväll, med mig matandes äpplen. Den har min syrra idag, funkar lika bra som då.
Hugin är (var) för övrigt samma maskin, bara re-brandad. Man kan hitta dom billigt ibland, men färgerna kan ju vara rent galna... :)

Köpte en elektrolux själv, eftersom syrran har trotjänaren, men jag kom aldrig överens med den, tyckte Kenwooden var bättre på att knåda, så jag gav bort den efter en vecka.

Nu ska jag ha Kenwood med K-spade igen, inget snack om saken. Tyvärr verkar den passertillsats som jag matade äpplen i ha utgått.. Hmm...
 
Skulle absolut rekommendera en assistent från Ankarsrum. En svensktillverkad trotjänare som är näst intill outslitlig. Den roterande kitteln gör maskinen väldigt stark (jämför med en cementblandare) och rullen/kroken knådar degen riktigt bra.

Skulle aldrig baka bröd med en KitchenAid eftersom de är alldeles för veka. Vispa en smet till en sockerkaka funkar det riktigt bra till, men inte mer.

Kenwood funkar bra men nackdelen är att de låter som en skördetröska och känns plastiga. Jag tror helt enkelt inte att de håller särskilt länge om man kör hårt med dem.
 
vilda västern skrev:
Skulle absolut rekommendera en assistent från Ankarsrum. En svensktillverkad trotjänare som är näst intill outslitlig. Den roterande kitteln gör maskinen väldigt stark (jämför med en cementblandare) och rullen/kroken knådar degen riktigt bra.

Skulle aldrig baka bröd med en KitchenAid eftersom de är alldeles för veka. Vispa en smet till en sockerkaka funkar det riktigt bra till, men inte mer.

Kenwood funkar bra men nackdelen är att de låter som en skördetröska och känns plastiga. Jag tror helt enkelt inte att de håller särskilt länge om man kör hårt med dem.
Kan hålla med om allt utom två saker som jag inte tycker stämmer:
1. Ankarsum: "och rullen/kroken knådar degen riktigt bra." Stämmer ej!
2. Kenwood: "känns plastig." Stämmer ej!
 
Bara fliker in att jag tror att kitchen aid säljs i lite olika varianter/motorstyrkor för bröd eller sockerkaksdeg.
Själv har jag en ankarsrum. :)
 
sblixten skrev:
Kan hålla med om allt utom två saker som jag inte tycker stämmer:
1. Ankarsum: "och rullen/kroken knådar degen riktigt bra." Stämmer ej!
2. Kenwood: "känns plastig." Stämmer ej!
Det låter inte som du använt en Ankarsrum/Assistent eller att du inte fått till tekniken om du påstår att de inte knådar degen bra. Rullen funkar klockrent till små degar och om jag bakar större satser använder jag kroken. Smidigt och ger väldigt bra resultat.
 
Deg på en liter vätska funkar bra i min Electrolux assistent, skulle degen klättra så låser man rullen en bit in tills det lugnat ner sig.

Har aldrig använt kroken.

För övrigt är kvarn- och passertillsatsen lätt det grymmaste tillbehöret tycker jag. Har även pastatillbehöret till den vilket är ett kul nöje när man har barn! :)
 
vilda västern skrev:
Det låter inte som du använt en Ankarsrum/Assistent eller att du inte fått till tekniken om du påstår att de inte knådar degen bra. Rullen funkar klockrent till små degar och om jag bakar större satser använder jag kroken. Smidigt och ger väldigt bra resultat.
Jag är av uppfattningen att den teknik som används för att knåda degen i denna maskin aldrig kan bli "riktigt bra".
Sen går det att lösa genom att knåda den längre tid och vad gäller hållbarhet så är det en bra konstruktion.
Finns en anledning att alla proffsmaskiner har oscillerande rörelse.
 
Jag gillar RAW food och gör mycket gröna smoothies. Använder mycket hårda ingredienser såsom råa rödbetor, morötter och grönkål så det behövs en mycket bra blender. De tre bästa på marknaden är definitivt Vitamix, Blendtec och Optimum.

De tre är likvärdiga prestandamässigt men de två första är hutlöst dyra. Jag köpte en Optimum 9400 då denna är minst lika bra, eller bättre än, Vitamix 5200, men till ett mycket bättre pris. Denna köpte jag av Froothie och jag är nu inne på att även köpa en Slow Juicer.
 
fast man kan nog sammanfatta mycket med att kitchenaid är maskiner för de som vill visa upp vad de har. Det är möjligen så att de i grunden är bra maskiner men kök idag är ju inte som det var förr direkt. Idag ska ju allt matcha och vara snyggt dessutom. Användar grejen är nog inte riktigt prio ett alla gånger.
Har personligen iallafall två i bekantskapskretsen som har en kitchen aid assistent men ingen av dem har någonsin använt den............Sen har de ju bytt kök två tre gånger på tio år också...............och det har de troligen inte gjort för att det var utslitet heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.