Ok, nu behöver jag er hjälp. Jag har kollat med en annan tillverkare, modell småskalig som kan göra sektioner som är 2,1m, alltså fyra sektioner per långsida. Efter diskussion med denna så spikar han panelen direkt på stommen (gör man så?). Denna är betydligt billigare än Lundqvist och jag slipper spika på panelen själv. Jag är dock lite skeptiskt eftersom det är en lite firma och jag fick en konstig magkänsla

Om jag ändå måste spika på panelen själv, är det inte lika bra att bygga ett lösvirkes? Jag menar, hur svårt kan det vara :x? Dessutom blev jag sjukt sugen på att bygga lösvirkes. Som jag går och står nu så har jag bara ett hum om hur jag skall göra, så räkna med en hel del dumma frågor. :) Så här tänker jag mig:

- Väggarna tillverkas liggande direkt på plattan i 145x145 (syll, stolpar, hammarband och bärlina samt bärlina för fönster och dörr). Syllisolering sätts innan väggen reses.
- När väggarna är färdiga reses dessa och strävas, för att sedan måttas in perfekt. Sedan förankras väggarna med någon typ av skruv i plattan (vilken?).
- På med takstolarna. Hur fäster man dessa?
- På med råspont och papp.
- Spika panel på väggarna. Vad har man mellan stomme och ytterpanel?

Jag kan tillägga att det enda jag gjort i snickeriväg är två trädäck, men va sjutton, någon gång skall man väl göra en byggnad också :)

/lödarn
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Kommer gå skitbra!! Kör på.

Väggarna fäster du med expanderspik eller betongskruv.
Takstol fäster du med bmf-beslag. Glöm inte att sträva stolarna.
Mellan stomme/fasad finns några varianter att välja på men minst vindpapp och ströläkt för att skapa luftspalt bakom panelen.
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Bygga är skoj.

Jag brukar korsmäta in mina sektioner så att de är helt raka efter att jag har byggt dem liggande och innan jag reser dem.
Asfaboard är finfint att klä stommen med utvändigt. sen kan du tex använda 45X45 som spikläkt. Sätter du panel utanpå den med 60 mm spik så når den inte fram till asfaboarden.

Jag rekommenderar alltid att man gör en isolerad platta samt bygger väggarna med en luftspalt mellan panelen och ett vindstoppande lager (Tex då asfaboard eller olika former av dukar).
Vill man in framtiden isolera så kan man nu göra det enkelt
 
Tack för alla tips! Jag håller på att räkna vad stommen kommer kosta. Det kommer säkert fler frågor :)
 
Jag sitter och skissar lite på väggblocken. Hur långt överhäng brukar man räkna på? 1cm? Plattan är 4,8x8,4m, innebär det då att långväggarna blir 8,42 meter långa och kortväggarna 4,8-(0,135x2)? Jag utgår från en 145 stomme.

Vilken längd på spikpluggen skall man använda, räcker 80mm? För att fästa syllen alltså.

/lödarn
 
  • Gilla
pojje
  • Laddar…
Köpte byggsats och fick med ritningar till grund osv.. Vi har 5 cm överhäng. (dvs varje sida på grunden är 10cm kortare än väggarna).

Nu är jag ingen snickare, men 80mm känns lite.. Syllen är väl ändå 5cm tjock (2 tum)?. Vi fick med 115mm expanderbult att fästa syllen med.
 
Ja, du har nog rätt, känns lite klent med 80mm. Var det lätt att sätta ihop byggsatsen? Vilken leverantör?
 
lödarn skrev:
Ja, du har nog rätt, känns lite klent med 80mm. Var det lätt att sätta ihop byggsatsen? Vilken leverantör?
Har skrivit kortfattat om monteringen i nån annan tråd. Men nä, det var inte direkt svårt. Gick ganska snabbt också. Köpte från Arlanda Snickerifabrik.

länk 1

länk 2
 
Redigerat:
Nu har jag fått bra pris på en stomresning av en lokal byggfirma. Skiljer inte så mycket jämfört med en byggsats så jag tänkte ta det. Det som jag måste göra själv är lägga taket, byggfirman reser takstolarna. Därför min fråga:

Visst gör man så här: skruva först fast råsponten (ex råspontluckor), lägg sedan på takpappen, lägg därefter på takplåten direkt på pappen (klickfalsat, dvs bandplåt)

Det känns ju som något man borde klara av att göra själv.

/lödarn
 
lödarn skrev:
Nu har jag fått bra pris på en stomresning av en lokal byggfirma. Skiljer inte så mycket jämfört med en byggsats så jag tänkte ta det. Det som jag måste göra själv är lägga taket, byggfirman reser takstolarna. Därför min fråga:

Visst gör man så här: skruva först fast råsponten (ex råspontluckor), lägg sedan på takpappen, lägg därefter på takplåten direkt på pappen (klickfalsat, dvs bandplåt)

Det känns ju som något man borde klara av att göra själv.

/lödarn
Behövs inte strö och bärläkt? Sitter själv och skissar på ett lösvires garage. Klurar på taket, trp20 plåt.
 
Nu läste jag monteringsanvisningen till taket. Man lägger råspont, tjärpapp ch sedan plåten.

Ny fråga, klarar sig taket ett tag om man väntar med att lägga på plåten och bara lägger tjärpapp?
 
Beror på vad du menar med ett tag men ja
 
Jag går i samma tankar men huset är ca 1 år bort så jag har lite tid på mig att fundera.
En sak jag tänkte på var ett brandlarm som är förbundet med brandlarm inne i huset, således skulle man kunna rädda garage/hus/bil om man har tur att vara snabb.
Vad kostade grunden för dig?
Jag fick en prisuppskattning på 60' för en 32kvm grund om jag gör den samtidigt som huset.
 
#27 Ja, ett par månader. Säg att jag reser stommen i mars + råspont och takpapp, och lägger plåten i slutet av april eller maj. Vad tror du om det?

#28 Jag tog det på löpande och notan landade på 95,5' inkl moms. Jag tyckte det var dyrt men de har gjort ett bra jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.