T
Hej! Jag har beställt ett tvåbilsgarage från arlanda snickeri på dryga 50kvm och håller nu på och funderar på monteringen av det...

Jag har fått offert på att sätta upp det för dryga 30000 och då är bara väggar och papp på tak uppe så att det hålls skyddat från regn, resten tänkte jag göra själv.

Dock känns 30000 mycket för att sätta upp väggar, takstolar och papp så jag funderar på att antingen ta in fler offerter (kan man få det billigare?) alternativt försöka sätta upp det helt själv.
Jag har hört att man kan betala kranbilen som kommer med garaget lite extra för att få den och stanna kvar och hjälpa till, men hur mycket jobb blir det? Behöver man vara fler än två personer + kranbilen för att få upp väggar och takstolar och hur lång tid kan det ta att få upp det hyffsat "väderskyddat"?

Råd uppskattas, även från er som satt upp garage från andra leverantörer!
 
Jag byggde ett garage från dem i slutet av 2013. Jag betalade för att kranbilen skulle stanna kvar och hjälpa till att lyfta väggsektioner samt takstolar på plats. Jag vet inte om de alltid anlitar samma chaufför men han som körde åt oss hade i alla fall varit med vid flertalet monteringar och han var till stor hjälp.
Han visste hur saker skulle monteras så vi slapp kolla beskrivningen hela tiden och han kom med lite smarta tips t.ex när vi skulle justera ena väggen (9,5 meter lång = tungt) för att allt skulle bli rätvinkligt så visste han att man lättar väggen mitt på lite lätt med en kofot sen var det hur lätt som helst att justera.

Fritt från minnet vill jag minnas att takstolarna och gavlarna var på plats efter 2,5h, då var vi 3 pers förutom kranföraren. Sen åkte han och även en av medhjälparna. Takstolarna justerades i rätt position och arbetet med taket påbörjades. Dag 2 var vi 3 pers igen, på kvällen var takpappen och ströläkten på plats.

Det räcker absolut med 2 pers för att få upp allt, men går såklart snabbare om man är fler.
 
T
Stort tack för svaret eidlert!
 
Utgår ifrån att 30 000 är ink moms. Det är inte ett överpris men är säkerligen inte det lägsta heller.
Räkna 3 gubbar på 20 timmar, det är 500 kr timmen per gubbe.
Men enligt mig så går det inte åt 3 gubbar för att resa stomme och täcka tak, har monterat x-antal och då är vi 2 pers. På 7 dagar så är ALLT klart på 2 gubbar, så 30 000 för 2,5 dags jobb på 2 man. Njaa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.