Hum, kanske skulle köpa ett gäng ReCyko för ungarnas alla radiostyrda bilar och ett gäng Eneloop för lite annat smått och gott då?
 
mexitegel skrev:
Tack för svar :)

Ja, jag har några IKEA också men tycker att de varit ojämna i kvaliteten. De äldsta är nog 5-6 år och tuffar fortfarande på bra men flera av de jag köpte för några år sedan tar inte laddning längre :(. Kanske hade jag bar otur, men det är en del av orsaken att jag nu vill ha ett problemfritt uppladdningsbart liv :)
Ja, och det är där en riktig laddare kommer in i bilden, jag vet många, inklusive mig själv, som som blivit besvikna på kombinationen med ikeas batterier och laddare.
Om man inte konditionen på sina batterier så är det odugligt med laddbara tycker jag, det sämsta batteriet sätter nivån även för dom andra.
Med en riktig laddare så kan man ha koll på hur batterierna mår och göra sig av med dom som är kass, ikeas batterier duger gott för mig.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Just det, det är viktigt att ha en laddare som laddar varje batteri för sig, annars blir det ojämnt laddat, speciellt med billiga batterier. Jag köpte ett paket med ReCyko och laddare för inga pengar för många år sedan. Fungerar fortfarande bra, dock använer jag dem enbart för blixten
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ok, då ska jag börja med att köpa laddaren du länkade. Kanske finns det hopp om några av kinabatterierna trots allt :).
 
Conrad har också rätt snodiga små laddare med separata kanaler och delta-v koll, kapacitetskontroll, urladdning etc. Har kört den i typ 3 år nu med eneloop, ikea mfl utan problem. Den heter voltcraft b-500 men det finns andra lite exklusivare där också om man vill ha fler finesser.
 
Ja, antingen den eller den där maha som ju verkade mäta hur mycket laddning batterierna tagit. Snäppet dyrare dock.
 
Vill man ha koll på prestandan på batterierna är det väl fortfarande MAHA9000 (Powerex) som gäller. Fast det kräver att man är sjukligt intresserad av sina batterier för att orka hålla på och numrera och para ihop efter hur många mAh dom rymmer "egentligen" och inte var som står på batteriet. För mig gick det intresset över efter en vecka konstant laddande... (finns en bra svensk guide på nätet).

Oh då jag inte ens orkar ändra hur Maha'n ska ladda beroende på om det är AA eller AAA använder jag i princip endast en sån GP-laddare som länkades till ovan.

Kör både Ikea och vita Eneloopbatterier och tycker båda funkar bra. Fast Ikea's är väl den äldre typen NiMh tror jag.
 
Det blir oftare och oftare jag tycker att det var bättre förr :D Det fanns i princip bara en sorts batterier i affären, skulle man ha en glödlampa så var det enkelt att köpa, den fungerade även med dimmer och så kostade den inte en förmögenhet.

Är det ett tecken på att man börjar bli gammal? :D
 
B-500 kollar också kapaciteten på batterierna om man är intresserad. Har inte kört det valet så ofta, bara för att tex kolla vad ikeabatterierna ger för mah. Bra också om man misstänker att något batteri börjar krokna. Laddaren kör då fullt i batteriet och laddar kontrollerat ur det, mäter mah, och laddar upp igen så tiden är rätt lång för det programmet. Man behöver inte ändra något för AA vs AAA-laddning på min?

Ikeas tvåfärgade batterier är gen 2 de helgröna är gen 1. Nackdelen med ikeas batterier både 1&2 gen är att de är trögare att ladda än eneloop upplever jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag kör med Maha 9000 och Eneloop, och det fungerar bra. Men det var kanske inte det frågan gällde?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Frågan gällde egentligen vad man ska satsa på som fungerar i längden :)
 
Kör med en MH-C9000 funkar kanon i kombo med Ikeas batterier. Kör med 0,4A laddström och 0,2A urladdning. Vad jag förstått är det viktigt med att inte ha för hög laddström då det skadar batterierna (vilket de flesta laddare av enklare sort har för att spara tid).
Jag håller koll på vilken kapacitet de laddats till och ligger de för långt ifrån exvis 800 mAh för AAA så kör jag batteriet i något av de andra programmen (Refresh and Analyze) för att se om det kan få liv i batteriet igen. Annars åker det i insamlingen. Så slipper man hålla reda på och leta batterier med samma laddning.

Köpte den här med ett antal eneloop batterier samtidigt, har inte märkt någon större skillnad mot Ikea batterierna, men gissningsvis märker man det över tid kanske. Med småbarn så har man insett att man plötsligt är storkonsument av batterier, så då är det kanon med laddningsbara batterier. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Praktiskt enkla tips där Shakula (y)

Det lutar åt samma setup som du har :)
 
Shakula skrev:
Kör med en MH-C9000 funkar kanon i kombo med Ikeas batterier. Kör med 0,4A laddström och 0,2A urladdning. Vad jag förstått är det viktigt med att inte ha för hög laddström då det skadar batterierna (vilket de flesta laddare av enklare sort har för att spara tid).
Jag håller koll på vilken kapacitet de laddats till och ligger de för långt ifrån exvis 800 mAh för AAA så kör jag batteriet i något av de andra programmen (Refresh and Analyze) för att se om det kan få liv i batteriet igen. Annars åker det i insamlingen. Så slipper man hålla reda på och leta batterier med samma laddning.

Köpte den här med ett antal eneloop batterier samtidigt, har inte märkt någon större skillnad mot Ikea batterierna, men gissningsvis märker man det över tid kanske. Med småbarn så har man insett att man plötsligt är storkonsument av batterier, så då är det kanon med laddningsbara batterier. :)
Kanske ska damma av den gamla Powerexen igen. Kör du samma laddström för AA och AAA? Har problem med att AAA-baterier har dålig livslängd (pajjar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.