Hej alla,

Finns det någon här som skulle kunna hjälpa oss att tänka nyktert på vår stundande köksrenovering?

Befintligt kök är 15 år gammalt och har genomgått lite sporadiska renoveringsryck under de senaste tre åren - vilket tyvärr idag innebär en salig blandning av vitvaror av olika ålder, blottade ventilationsrör och köksstommar/luckor från tre olika perioder.

Problemet för oss är att vi vill ändra befintlig planering, då den inte fungerat så bra för oss, men eftersom vi haft så lång tid på oss har vi hunnit att tänka ut SÅ många olika alternativ att vi inte längre själva vet vilket vi gillar mest eller som är bäst.

Köket är ungefär 24 kvm och behöver inrymma en matplats för 5 personer, men med möjlighet att förlänga den för fler. Problem har varit de 3 dörrarna/dörrhålen och de 3 fönstren inte lämnar mycket yta över att bygga sitt kök mot. Vi har varit inne på att sätta igen något dörrhål och/eller byta plats på en dörr och ett fönster, men som sagt, många, många alternativ och få beslut :confused:

Jag bifogar ett par bilder på den lösning som vi tror är den bästa, men vi skulle som sagt uppskatta input från er som inte är så emotionellt involverade i detta projekt långdragna projekt.
Alla detaljer är inte helt rätt, men verktyget är lite som det är, så man får vara nöjd med nära nog.

Tacksam för all återkoppling!

top view.JPG
side view.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan

För att ge bra råd här behöver vi se planlösningen för hela huset, gärna med väderstreck och var väg, garageuppfart och entréer finns.
 
Lite knapert med förvaring om ni är en familj, fler väggskåp vid spisen?
 
Hej,

Vad kul med lite tankar så snabbt :)

Jonathan79: Vi tänkte att vi börjar utan överskåp, och om de behövs så kan vi sätta dit dem senare.
I hörnet skall det byggas ett hörnskafferi som blir större än vad Ikeas moduler kunde mäkta med - det kommer svälja en hel del också.

Thomasx: Jag bifogar en planlösning för husets bottenvåning.
Tyvärr utan vädersträck, men entrén är i söder.

Mest använda dörr är därmed också den in i köket från entré sett, så den vill vi inte blockera.

Dörren på samma vägg, fast mot norr används mer sällan.
Vi har satt igen den tillfälligt under ett par månader, men vi saknade möjligheten att gå runt, runt, runt i huset samt ljuset som mellan vardagsrum och kök som annars blockeras där.



IMG_2284.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så bra, blir det ett walk-in-skafferi tom? :) Då kanske det räcker med förvaring. Bra ide att testa innan ni skruvar upp fler väggskåp då det är snyggt att ha en fri väggyta vid spisfläkt som ni ritat.
 
Tänk på att skafferiet bör vara på norrvägg eller inne i huset (då med bra ventilation) jag uppfattar det som att det nu är inritat i sydöst, det varmaste hörnet.
 
Någon som slås av något som mer som verkar vara ett uppenbart feltänk?

Själv funderar jag på om avståndet mellan spis och utdragen stol (1m) kommer vara tillräckligt stor?
Samt om arbetsytorna är tillräckliga?


Jonathan79: Nä, det blir (tyvärr) inte så stort, men det kommer förhoppningsvis att rymma mycket av det som idag ligger i lådor och skåp spritt över köket. Primärt köksmaskiner och torrskafferi, tänker jag.


Anna_H: Det blir inget kallskafferi (går inte riktigt eftersom det ligger golvvärme i hela köket redan innan). Försökte dock få till det i nordlig riktning ändå, men tyvärr gick det inte eftersom utrymmet i det hörnet är så begränsat (om man inte sätter igen dörren, som länge var planen att göra).
 
Utrymmet mitt i, är det badrum eller ett förråd? Om det är ett förråd kunde man bygga om litegrann där nånstans och få till ett rejält skafferi mitt i, med dörr mot köket.

Jag funderar på om det oavsett den möjligheten inte vore bättre att ha grunda högskåp typ vitriner där du ritat spis och ha en rejäl halvö ut från väggen mellan fönstret och fönsterdörrarna. Stor ljus matplats i hörnet vid fönstren istället för skafferiet.
 
Går det hade jag verkligen satt igen dörren där mellan de två köksbänkarna. Då kan ni förlänga och få ett vinkelkök och få arbetsyta mellan vask och spis. Den ytan är så skön att ha när man lagar mat och stökar
 
Hemmakatten
Jag hade inte satt igen någon dörr alls. Det första en arkitekt lär sig är att det är viktigt att kunna gå runt i huset. Atmosfären kommer att bli lidande om ni sätter igen någon dörr.

Jag tycker planlösningen ser bra ut. Inte optimalt att ha spis och diskho på olika ställen, men det är en vanesak. Lite överskåp hade jag personligen ritat in, men det beror ju lite på hur mycket prylar man har.
 
Hej igen,

Tack för alla nytillkomna tankar.

Anna_H: Vi tänker ganska lika märker jag.
Utrymmet mitt i är vårt badrum.

Vi har under våra år av smygrenoverande lekt en hel del med placering och även försökt oss på den placering du tänkte på. Fördelen med att ha många lösa stommar att möblera runt med ;-)
Tyvärr är vårt kök lite för "kort" för att det ska fungera med en köksö. Sätter man en köksö mellan dörr och fönster blir det inte tillräckligt med plats över till matplatsen som vi upplever det :-/
Ett alternativ är ju att kombinera köksön med sittplatser, men vi har inte riktigt fått till det heller så att det känns bra.

Vi hade ett mindre runt bord ett tag, och då fungerade det mycket bättre med en köksö och matplatsen vid fönstren i söder.

Luscious: Vi satte igen hörnet i en tidigare möblering och hade så under några månader. Vi gillade arbetsytan, men inte känslan av att vara "fast". Saknade ljuset och flödet mellan rummen. Trots att vi faktiskt kunde nytta såväl kök som genomgångsrum mer effektivt egentligen.
Dock är det inte aktuellt att sätta igen dörren trots det.

Hemmakatten: Nej, vi vill behålla genomgångsrummet. Däremot funderade vi på att växla plats mellan fönster och pardörr på ytterväggen. Och på så sätt kunna bygga hörnkök. Men det blev svårt att få till det med utgången till uteplatsen mitt i matplatsen typ...
När det kommer till avstånd mellan spisen och vatten, så har vi satt en liten utslagsho på samma sektion samt en större ho för disken i den andra sektionen.
Förhoppningsvis klarar vi oss utan öppna hyllor, men vi tänker att det är lätt att komplettera med dessa om det visar sig att så inte var fallet. :)
 
Jag föreslår en bardisk (en ö från vägg och ut i köket) mellan fönster o dörrarna, där matbordet står nu. Ev kan ett vitrinskåp ställas på bänkskivan mot väggen (mkt förvaring), gör sittplatser vid bardisken skippa skafferiet och ställ matbordet längst ned i rummet. Med ett skafferi ensamt i hörnet måste ni gå genom hela köket samt att det ser lite malplacerat ut, som att det inte hör ihop m resten. Bardisken skapar bra förvaring. Bra att ni har en liten ho vid spisen.
 
En kökssoffa istället för stolar på ena sidan bordet löser utrymmesproblemet! Den står mot väggen så då räcker det med ca 70 cm från bord till vägg. (var ner och kontrollmätte i vårt kök)
 
Jag hade kört en lång bänk med både vask och häll på väggen där vasken är nu. Sen högskåpen och kyl/frys där ni har hällen nu mellan dörrarna.

Min erfarenhet är att den huvudsakliga arbetsytan i ett kök, vare sig man vill det eller inte, är ytan mellan häll och ho så den vill man ha rejäl. Mitt förslag är därför att flytta hon till vänster och sätta hällen där ett av högskåpen står nu, då kan man titta ut genom fönstret när man hackar och förbereder maten.
 
Redigerat:
Jag skulle hålla med er Jäderberg och Anna_H (och gör det också i teorin) MEN vi har redan testat att möblera på detta sätt och det fungerade inte för oss :-/
Matplatsen blev för trång och för att sätta sig i kökssoffan (som vi också har) så var man tvungen att klättra in.
Funkade ganska bra för de mellanstora barnen, men inte för de små eller de vuxna...
Köksön använde vi tyvärr också mest till att lägga post, barnteckningar och återvinning på, alltså en yta som vi inte förtjänar att ha ;-)

Gnagare: Du föreslår nästan exakt samma planering som köket hade från början ;-)
Problemet blir att vi vill ha en 90 cm häll och då får inte häll, ho och arbetsyta plats på något vettigt sätt på väggen längre :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.