Voh skrev:
50-60% av framtida marknadsvärde? Fantastiskt, om ni inte förbisett något... Får man möjligtvis se kalkylen?
Visserligen rejält off topic, men det är nog inte så svårt att kalkylera.
Räkna 2% prisökning per år (Riksbankens inflationsmål) så är det inte så svårt att räkna ut när "marknadsvärdet" fördubblats.
Och när framtiden inträffar är ju inte bestämt än... :cool:

(Med mina usla mattekunskaper blir det ca 35 år)
 
Voh skrev:
50-60% av framtida marknadsvärde? Fantastiskt, om ni inte förbisett något... Får man möjligtvis se kalkylen?
Hej! Jag håller lite på kalkylen fortfarande, skall ta i helgen och knåpa lite på den, dom största momenten är kalkylerade ganska bra, använt flera olika källor för att kolla vad som är vettigt, BidCon ger mig en summa på ca 1,7 miljoner för huset.

Fick tillbaks en offert nu i veckan på hela plattan (ink uterum) och det skulle gå på ca 110,000 kr (kantelement, cellplast, armering) vilket kändes riktigt bra!

Vet inte om du läst min andra tråd men jag skall göra mycket själv, är tanken iaf. Schackt, grund, VA, stomme, invändigt..... kommer ta hjälp vid tak och våtutrymmen (ingen erfarenhet där) gräver jordvärme själv, fixar ventilation själv.....är KA så slipper den kostnaden...

så hoppas kunna spara in lite pengar på det :)
 
Hur är ritningen utifrån väderstreck? Alltså åt vilka håll går väderstrecken?

Jag kan i stor mån även hålla med kow faktiskt att det känns som onödigt stora utrymmen. Genom att ändra lite i ritningen och ändra storlekarna på vissa av rummen så tror jag ni kunnat skapa ett hus som känns minst lika rymligt men är avsevärt mycket mindre. Tänkt även på att all den ytan ska värmas upp :)

De största frågetecknen rör la egentligen kök/v-rum. Med ett kök+matplats på 48kvm, behövs verkligen ett vardagsrum på 56kvm då? Med tanke på hur stor plats det finns med matsalsbord i matsalsdelen vid köket så känns det nästan lite onödigt med ett till i rummet bredvid som dessutom är i anslutning utan väggar?
 
Jag funderar lite på entre, panna, kontor. Inget fönster till kontoret.
Om ni minskar entren så väggen utanför matplatsen rätas ut så kan ni kanske klämma in lite solljus till kontoret. På köpet får ni en rejäl skyddad yta utanför entrén, med tak förslagsvis.
Dörren till pannrummet är väl utifrån?
 
Jarlsgård skrev:
Hur är ritningen utifrån väderstreck? Alltså åt vilka håll går väderstrecken?

Jag kan i stor mån även hålla med kow faktiskt att det känns som onödigt stora utrymmen. Genom att ändra lite i ritningen och ändra storlekarna på vissa av rummen så tror jag ni kunnat skapa ett hus som känns minst lika rymligt men är avsevärt mycket mindre. Tänkt även på att all den ytan ska värmas upp :)

De största frågetecknen rör la egentligen kök/v-rum. Med ett kök+matplats på 48kvm, behövs verkligen ett vardagsrum på 56kvm då? Med tanke på hur stor plats det finns med matsalsbord i matsalsdelen vid köket så känns det nästan lite onödigt med ett till i rummet bredvid som dessutom är i anslutning utan väggar?
Hejsan! Tack för inputen! Den bifogade bilden visar att uterummet är mot söder, entre norr, barnavdelning öster och vardagsrum väster!

Ja, blir en del att värma upp, hoppas att det blir en låg driftkostnad med jordvärme och FTX, även planerat att dra en jordvärmeväxlare.

Har du några idéer om hur vi kan ändra? Håller med dig att det kanske är onödigt stort, bredda entrén kanske?

MVH
 
Mellanbarn skrev:
Jag funderar lite på entre, panna, kontor. Inget fönster till kontoret.
Om ni minskar entren så väggen utanför matplatsen rätas ut så kan ni kanske klämma in lite solljus till kontoret. På köpet får ni en rejäl skyddad yta utanför entrén, med tak förslagsvis.
Dörren till pannrummet är väl utifrån?
Hej, uppskattar dina funderingar! Faktiskt inte tänkt på fönstret :rolleyes: men bra att det togs upp, får fundera lite på det, ett fönster är ett måste.......

Dörren till pannrummet öppnas från tvättstugan!

MVH
 
Har gjort en snabb ändring på en tidigare skiss, för att bli av med korridoren utan att minska rummens storlek (dock husets något). Klädkammaren hamnar närmare tvätten och man får möjlighet till framtida bastu.
planlösning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mer energiekonomi skaffar man i detta hus enklast genom att slå ut ytan på 1,5 eller 2 plan. Testa att lyfta upp "ungdomsflygeln" på en andravåning. Du kommer att bli överraskad av hur många nya möjligheter detta dessutom öppnar rent arkitektoniskt.

Ytterligare en allmän synpunkt är att byggplatsen ger huset ett väldigt utsatt läge. Jag skulle satsa lite eftertanke på att skaffa en eller annan vindskyddad vrå. Kanske man kan uppnå det mellan huvudbyggnad och fristående garage. Kanske man kan flytta kökssektionen längre "söderut" på ritningen, så att baksidans vinkel hävdas djupare.
 
lnu skrev:
Har gjort en snabb ändring på en tidigare skiss, för att bli av med korridoren utan att minska rummens storlek (dock husets något). Klädkammaren hamnar närmare tvätten och man får möjlighet till framtida bastu.
[bild]
Hejsan, gillade konceptet att ta bort korridoren, gjorde en skiss i skecthup, men barnens vardagsrum blir alldeles för stort, några idéer på hur/vad man kan göra där?

MVH Skärmavbild 2016-01-30 kl. 14.18.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
billy_baver skrev:
Mer energiekonomi skaffar man i detta hus enklast genom att slå ut ytan på 1,5 eller 2 plan. Testa att lyfta upp "ungdomsflygeln" på en andravåning. Du kommer att bli överraskad av hur många nya möjligheter detta dessutom öppnar rent arkitektoniskt.

Ytterligare en allmän synpunkt är att byggplatsen ger huset ett väldigt utsatt läge. Jag skulle satsa lite eftertanke på att skaffa en eller annan vindskyddad vrå. Kanske man kan uppnå det mellan huvudbyggnad och fristående garage. Kanske man kan flytta kökssektionen längre "söderut" på ritningen, så att baksidans vinkel hävdas djupare.
Hej!

fler än ett plan är uteslutet för vår del, min sambo har gjort ryggoperationer så därför är det endast 1 plan som vi tittar på.

Vi har tänkt lite på vinden, och därför tror vi att det blir en bra inhägnad med uterummet som skydd samt den andra sidan, så att det är lä i mitten av huset.

Mvh
 
Här kommer en ny version, denna känns bättre :) Skärmavbild 2016-01-30 kl. 14.51.51.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är tanken med uterummet? Ska ni använda det tex till att vinterförvara växter som kräver ljus men frostfritt vintertid förstår jag det men är tanken att hålla rumstemperatur där året om tycker jag att det är bättre att ha rejält med glaspartier i vardagsrummet i stället (kanske ett skjutparti för att verkligen koppla ihop trädgården med vardagsrummet sommartid).

Bara sett till kvadratmeter är badrummen gigantiska! Man får plats med ett riktigt stort badrum på ca 6 m2. Vad ska ni ha där inne?

Är entrén till vänster och matplatsen till höger? Jag skulle ha entrén indragen snarare än matplatsen. Så kan man ha fönster över hörn vid matplatsen och få lite mer burspråk/glasverandakänsla där man sitter och äter (även med ett modernt formspråk om det är det ni är ute efter vilket det känns som?)

Om ni har ett enplanshus skulle jag också försöka få till så många utgångar till trädgården som möjligt! Tänk lite fritidshus. Jag hade själv sett till att ha utgångar från i stort sett alla rum eller minst kök, vardagsrum, master bedroom, tvätt och barnens vardagsrum (det kan ju vara en dörr som är låst tills vidare om barnen fortfarande är små och man inte vill att de ska kunna smita ut själva).
 
Hej!

Uterummet är tänkt att använda året runt, väggarna kommer att vara 350 mm Thermomur, samt att det kommer att dras golvvärme där också!

Ja, angående badrummen, vi har funderat och vart hos vänner och bekanta och stegat för att se hur stort det blir, kan väl hålla med om att det blir stort, som det är nu så är inte alla mått "låsta" utan under byggtiden så kan man se och uppfatta storlekarna lite bättre. Men 6 m2 kanske räcker gott och väl?

Jag skall lägga upp en ny ritning ikväll, en reviderad! (angående matplats och entré)

Diskussionen angående dörrar har varit på tavlan, men det kanske inte är en dum idé att ha en dörr från master bedroom, tål att tänkas på!

Tack så jättemycket för feedbacken, uppskattas! Skall skicka in mina sketchup ritningar till arkitekt snart så man får en arkitekts input också!
 
Skärmavbild 2016-02-15 kl. 19.50.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2016-02-15 kl. 19.52.36.png

Reviderad ritning! Åsikter? Entrén är breddad, spegelvänt hus.

Bifogade även lite mått!
 
Redigerat:
Några ytterligare kommentarer på senaste versionen.

Eftersom vardagsrummet i mitt tycke redan är gigantiskt har jag lite svårt att förstå vad skillnaden är på vardagsrum och uterum om detta ska användas året om? Jag hade själv skippat uterummet och glasat upp vardagsrummet rejält med fönster och skjutpartier. Kanske hela vardagsrummets västfasad? Eller över nordvästra hörnet? Och/eller in mot den skyddade "innergården" i mitten. Har ni funderat på vad ni ska ha för möblering i vardagsrummet? Jag tror att det kan hjälpa er lite med skalan generellt om du börjar rita in möbler i rätt skala i ritningarna, även köksskåp, wc, badkar etc. i badrum o.s.v. Jag misstänker att man då eventuellt ser att vissa ytor är väldigt stora. Ni har ju t.ex. en separat matsal så då antar jag att ni inte tänker ha ett stort matbord i vardagsrummet? Det finns extremt mycket plats för soffgrupper eller liknande i vardagsrummet i så fall.

Hur tänker ni förresten kring trädgården med uteplatser o.s.v.? Uteplats i väster med utgång från vardagsrummet? Om ni har uteplats i väster kan ni ha ett stort skjutparti så att man sommartid kan öppna upp stor del av vardagsrumsväggen mot uteplatsen. Fönster ner till golv även där man t.ex. har en rabatt eller annan växtlighet kan också vara väldigt fint, d.v.s. att man kan se blommor och andra växter inifrån.

Vilken väg kommer man till entrén? Tänk på fönstersättning i master bedroom i relation till uppfart eller liknande (så att man inte ser rakt in). Åt vilken håll finns fin utsikt och åt vilket håll finns ev. utsikt man inte vill se ut mot?

Jag skulle fortfarande se till att ha en dörr till tvättstugan så att man enkelt kommer ut för att hänga tvätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.