Vår kylskåpsdörr har fått en skada och jag behöver råd om det finns ngt som jag kan göra för att laga den. Kylskåpet är ett Cylinda (vitt) högskåp köpt runt 2011.

Skadan sitter i nedre kanten vid nedre gångjärnet där materialet i dörren har gått sönder och gångjärnet grävt sig upp i dörren. Det har resulterat i att dörren sjunkit ner nån cm och därför inte sluter tätt längst ner.

Jag har provat att fylla i med lite större brickor i det uppkomna hålet i dörren men det verkar inte hjälpa. Dörren sjunker ner i alla fall så jag antar att brickorna trycks in i dörren ytterligare. Jag har inte plockat loss dörren igen efter att jag la dit brickorna så jag vet inte exakt hur det ser ut nu.

En dörr kostar närmare 3000kr så jag vill göra ytterligare försök att laga dörren. Annars får jag väl köpa en helt ny kyl.

Min tanke är om det finns ngt bra material jag kan fylla i det uppkomna hålet, trycka dit plastbiten som gångjärnstappen ska sitta i och som sen stelnar/härdar och blir ordentligt hårt. Ev. lägga en bricka ytterst som tar upp nötningen mot gångjärnet när dörren öppnas och stängs.

Idéer på lämpligt ifyllnadsmaterial?
 
fyll med glasfiberspackel och klipp till en bit snygg rostfri plåt som limmas på undersidan. Plåten gör att du sprider ut lasten lite.
 
Glasfiberspackel låter bra...finns på Biltema för 120 spänn burken verkar det som

Jag skulle gärna vilja ha en stål- eller plastplugg att trycka ner i spacklet där gångjärnstappen kan gå i. Nu satt det en ganska tunn plastplugg som jag misstänker är ganska trasig som nog bör ersättas av ngt stadigare.

En plugg ca 20mm lång med ett ca 8mm hål.
 
kan du få ner spacklet ganska djupt så går det alldeles utmärkt att borra i glasfiberspackel. Det ska helst vara det som är lite trådigt, typ Plastic Paddings gröna. Finns enklare sånt spackel också men det är inte lika bra.
 
Kolla först med ditt försäkringsbolag. Det kanske inte lönar sig att mickla själv.
 
Jaha..skulle det alltså gå att få ut ngt på hemförsäkringen?

Inget i kylskåpet har förstörts...det håller kylan fortfarande.
 
Lazzeman skrev:
Glasfiberspackel låter bra...finns på Biltema för 120 spänn burken verkar det som

Jag skulle gärna vilja ha en stål- eller plastplugg att trycka ner i spacklet där gångjärnstappen kan gå i. Nu satt det en ganska tunn plastplugg som jag misstänker är ganska trasig som nog bör ersättas av ngt stadigare.

En plugg ca 20mm lång med ett ca 8mm hål.
Som plugg borde det fungera bra med just en plugg.
Alltså en sådan som man använder för att fästa en skruv i tex en betongvägg.
 
Bild på skadan?
 
Så här såg det ut innan jag la i stora brickor med den vita pluggen i brickhålet.

Efter det har ju dörren sjunkit ner ytterligare men jag har inte plockat loss dörren.
Jag natar att den stora brickan tryckts upp ytterligare.


20151231_123713-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Hade precis liknande problem med min dörr.
Du måste ha en större bricka som går ut över metallbläcket.
Jag tog IKEA Lillången dörrkrok. kapade ner den så att den blev som ett L, borrade ett hål för tappen men såg till att den gick ut ca 5cm över metallbläcket.
På tappen på kylskåpet får du lägga ett par brickor så dörren kommer upp ca 5mm.
Lycka till
 
Jag antar att du använde skruvarna i det befintliga metallblecket för att fästa din modifierade dörrkrok?

Skruvade du fast den i plåten till vänster i bild (röd pil)?


bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tog en sån här som hade lämnat ifrån nån IKEA möbel eller liknande.
24556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lyfte på dörren så att det blev ett litet mellanrum mellan tappen och själva dörren. Sen sköt jag in ena ändan av nyckeln emellan och lät resten av nyckeln gå längs dörrens undersida som avlastning. I andra ändan skruvade jag fast nyckeln i dörren med hjälp av en plåtskruv och en bricka. Kostade ingenting och har hållit i två år hittills.
 
Vi har nog inte exakt samma dörrmodell.
På min finns inte det metallbläck du har, antingen får du ta bort det. Om det har ngn funktion så metallkroken hamnar mellan dörren och bläcket.
Jag skruvade inte fast den alls utan uppviket på L-et hamnade precis utanför om du förstår vad jag menar.
 
Jag hade nog försökt laga det genom att fylla ut med Araldit eller något annat 2 komponentslim.
kanske lagt en större bricka i innan runt hålet.
Är metallbrickan man ser på bilden något som hör till dörren eller är den satt dit efteråt?
 
Redigerat:
Metallbrickan som sitter med två skruv är originalmonterat. Ska försöka kolla vad funktionen är med de två läpparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.