Tjoho !

Vår IVT 495 Twin har jag haft strul med den ända sen dom monterade den. Vi har nybyggt hus, och sist så har dom varit och bytt cirkulationspumpen då det var något strul, framledningstempen var 16 grader och bärvärdet 32 grader.

Nu är det så att efter det han varit och installerat ny cirkulationspump så har Kompressor+Energitillskottet 9kw stått och lyst i 3 dygn nu.

Jag har följande inställningar .. och det är fortfarande kallt inne sen en tid .. ca 17 grader.

Editerad 14/2 kl 20.00

GT1 - Framledningstemp 34,7 (33,7)
GT2 - Utetemp -2,5 grader
GT3:1 - Tappvärmen 48.9 grader
GT3:2 - Varmvatten 46,4 grader
GT3:3 - 39,8 grader
GT4:4 - Köldbärare 0,0 grader
GT6 - Kompressor 72,9 grader

Kurva 3,0
Finjustering värme = 4,5 grader

Nått annat jag observerat är att rören på golvvärmefördelaren är rätt mörka men inte returledningarna .. dom är ljusa som dom var från början.

Vad har ni för inställningar, kurvor etc .. ?


Tillägg till mitt fel som jag hade på pumpen, det är fixat nu .. det var överhettningsskyddet som hade löst ut. Inte ett meddelande i Larm menyn och inte ens en pigg som hoppar ut i hålet undertill .. Sanslöst dåligt.
 
Moze! Du måste nog ta dit din tekniker och få allt till rätta för detta kan inte stämma! Vart tar dina 9Kw/h vägen?
Jag vet inte hur stort ditt hus är men mitt är på 135kvm invändigt, plattan 147. Mina siffror är lite annorlunda. Mestadels går den endast på vp med ett fåtal timmar med energitillskott i dessa dagstempraturer. Ibland står den dessutom i viloläge, dvs endast fläkten på.För närvarande visar min panna följande:

GT1 - Framledningstemp 28,8 (28,4)
GT2 - Utetemp 0.2 grader
GT3:1 - Tappvärmen 51.1 grader  
GT3:2 - Varmvatten 50,8 grader
GT3:3 - 47,3 grader
GT6 - Kompressor 74,3 grader

Vald värmekurva 2,5
 
Eldaren :

Ja något känns illa med pumpen, jag börjar så smått tröttna på den kan jag säga.

Precis, varför står den och går på Kompr+Eltillskott (9kw) i 4 dygn .. jag får nog ta och ringa teknikern på stubben !!
 
Ni som har IVT 495 Twin´s .. vad har ni för värden ?

Vore kul å jämföra lite ...
 
Ska kolla mina (jag har inte dessa i huvudet av någon konstig anledning!?).Jag har dock varit inne i menyerna och ändrat bl.a. paralellförskjutit värme kurvan för att få mer värme.Men som sagt jag återkommer med värden.

Kalsipper
 
Bra tråd :)
Måste hem o kolla vad våran står på...
 
Här är mina värden :

GT1 38,2 grader
GT2 -2,5
GT3:1 50,8
GT3:2 46,3
GT3:3 39,5
GT4 2.7
GT6 77,8 (varierar mellan 40-100 grader)

Min värme kurva var 4.5 men eftersom jag gått in i menyn och "knäckt" kurvan på flera ställen så spelar den inte någon roll (Jag har t.ex. värme i hela bottenvån på sommaren så temperaturen i golvet går alldrig under 28 grader).Då jag har radiatorer på övre plan så får jag ju också ha en högre temperatur på värmesystemet.

Fasen M@ze, det där med att den ej larmar vid överhettning låter inte bra.Visserligen är det något som inte bör hända vid vanlig drift men det spelar ingen roll. Jag vill ha larm när något hänt som ej skall hända >:(
Detta får jag kolla upp....

Mvh

Kalsipper
 
Ska troligtsvis köpa en IVT 495 när vi bygger hus , men det låter ju inte så jätte bra att den strular fast du kanske fått ett måndags ex.

Nån här som haft pumpen i 1 år eller så. Skulle vara kul att höra vad den dragit i ström. Dom på IVT säger att det brukar ligga runt 10.000khw fast det är väl med husel oxå då.
 
Heheh hur kan IVT säga det utan att ta reda på storlek på hus ? 10.000 kwh lär nog INTE räcka inkl hushålls el ..

Kalsipper : Nej håller med, helt värdelöst att man har en Larm meny som inte visar larm på att överhettningsskyddet löst ut. Iaf så gjorde inte min det, men jag verkar ju ha en jävla massa skumma fel, vad vet jag.

En annan grejj jag börjar undra är : GT4 indikerar 0.0 grader och det gör den jämt tycker jag, verkar ju inte alls stämma, det kan ju inte vara sant att det är 0 grader hela tiden från borrhålet.
 
Min pump har ju faktiskt inte krånglat någonting (ännu?) under de 1.5 åren den varit i drift så än så länge är jag nöjd. Vad gäller förbrukning så ligger jag på 9500kWt per år för vatten och värme i ett nytt sluttningshus på 200kvm plus uppvärmt garage (10-15 grader).Jag har en mätare i elskåpet som mäter pumpens förbrukning och hittills är väl värdena OK (fast 10000kWt med husel är långt borta...).Jag har för mej att kalkylen från IVT var på 6800kWt för pumpen så det finns ju lite att hämta in ;)(hur det nu skall gå till ???)

Kalsipper (Kanske är dags att byta nick,kan ju inte gå om kring och heta underbraller hela livet.. ;))
 
Inga problem med 495 här inte, min har iofs bara varit i drift i 15 månader ännu.
Uppvärmd yta är 175 m2 (enplan med ryggåstak om det nu kan ha nån betydelse för förbrukningen), jag har under det senaste året förbrukat 11200 kWh inkl hushållsel, dvs ca 6000-7000 kWh torde ha gått till uppvärmning & varmvatten.
GT4 varierar nu mellan 1,3-3,0 grader vid 3-4 minus ute.
 
Har själv en 490 dvs utan borrhål men i övrigt liknande.
Har aldrig sett GT6 över 70 grader...
I förra veckan märkte jag att manometern vid golvet (tryck i värmeslingan) sjunkit från inställda 1 bar till 0,2 bar. Så jag vred på ratten för påfyllning tills trycket var 1 bar. Då blev isoleringen blöt och en oljig vätska droppade ur isoleringen samtidiht som trycket sjönk. Då ringde jag reparatörn!

Han har nu konstaterat att den yttre manteln rostat sönder och börjat läcka ut värmevattnet...den oljiga vätskan var alltså glykolblandat vatten som gått runt i värmesystemet och blivit svart och äcklig.

Rep kommer med en ny VP på fredag, garanti trots tre år gammal. En kan ju hoppas att denna sköter sig :p

Tidigare har jag skrivit om de dåliga temperatursonderna hos IVT. Det sitter tre stycken innanför isoleringen. Mina visade för låga värden, och elpatronen gick nästan för jämnan.

Är ert varmvatten verkligen bara c:a 50 grader?
 
Mitt varmvatten är 52 grader som högst när det går ut ur pumpen.Det går sedan in i en vvb som spetsar till 60 grader.

Kalsipper
 
Roligt att läsa att det finns dom som tycker att pumpen funkar. Jag kommer att värma ett 140kvm hus med ryggåstak
och hoppas att jag kan hamna runt 10.000kwh. Det verkar ju går för en del personer :)

Vad tycker ni om min offert från IVT då. 64.500kr för allt installerat, får dock gräva ner slangen själv.

Andreas
 
Hej!

Mina värden per idag är för vår IVT 490;
GT1 - 29,4 (30,9)
GT2 - -1,8
GT3:1 - 48,4
GT3:2 - 53
GT3:3 - 41,5
GT6- 67,8

Vald värmekurva 3,0.

Jag tycker att vi förbrukat väldigt mkt energi sedan vi flyttade in 1 maj 2004, närmare bestämt 17010 kWh :surprised: inkl. hushållsel. Då är det 3 månader kvar för att bli ett helt år.
Vårt hus är ett enplans på 200 kvm inkl. uppvärmt garage.

Är det någon som har något tips på hur man kan få ner förbrukningen eller hur man kan trimma pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.