Jag håller med, är skillnaderna inte större än så, låt firman sälja. Även om det kan addera sig med sådana extrabelopp för varje pryl.

Det finns en poäng med att inte köpa själv om prisskillnaden är måttlig. OM det blir något strul senare så riskerar man att garantifrågan hamnar mellan stolarna. Hantverkaren vill givetvis inte stå för garanti på en blandare han inte sålt, men monterat. En nätbutik som sålt den kan i bästa fall stå för utbyte av varan, men kommer att försöka slippa stå för monteringskostnaden (även om de är skyldiga till det). Köper du både material och arbete från firman så blir ansvaret enklare.

Men som sagt risken för garantistrul bör ju inte kosta 20 000 att slippa. Då är det billigare att skippa garantin och hoppas att inget behöver reklammeras.
 
Har gjort allt själv i mitt badrum, 9 kvm. Det har nog materialmässigt kostat runt 45kkr i materialkostnad. Om inte lite till? arbetet har tagit 7 veckor utspritt på 3 månader. Ja du.. Det är nog relativt prisvärt. Kan väl tycka att du kan få ner materialkostnaden iaf.

Jag har gjort om torpargrunden och stadgat upp när jag rev badrummet och dessutom lagat en fuktskada, isolerat om bjälklag o.s.v. i min materialkostnad. Har dessutom klinker och kakel.
 
jaob skrev:
Har gjort allt själv i mitt badrum, 9 kvm. Det har nog materialmässigt kostat runt 45kkr i materialkostnad. Om inte lite till? arbetet har tagit 7 veckor utspritt på 3 månader. Ja du.. Det är nog relativt prisvärt. Kan väl tycka att du kan få ner materialkostnaden iaf.

Jag har gjort om torpargrunden och stadgat upp när jag rev badrummet och dessutom lagat en fuktskada, isolerat om bjälklag o.s.v. i min materialkostnad. Har dessutom klinker och kakel.
Istället för att berätta vad jag har gett och gjort i mitt badrum så kan jag råda dej till följande:
Är det en "seriös" firma? Har du sett eller känner du någon som har anlitat dom tidigare?
Badrum är ju lite känsligt område och det finns många klåpare därute. Många seriösa också.
Var noga med att få med i avtalet om det blir förseningar och om det blir något fel hur det skall avhjälpas på bästa sätt.
Vi beställde kranarna från Rinkaby rör för halva priset av vad hantverkaren ville ha. Men han hade inget emot att montera dom. Var en duschblandare/badkar, tvättställ och kökskran och sparade ca 7000:-.
Prata med dom om du tycker det är dyrt. Du kanske kan riva själv eller köra undan skräpet och städa. Känns lite onödigt att betala hantverkare att städa.
Men smidigast är ju att inte lyfta ett finger och dom gör allt. Men ta in fler offerter och jämför.
 
Med tanke på rubriken "Löjligt dyr offert för 3,1kvm badrum" hade jag förväntat mig att se ett pris på närmare 100.000 kr, det hade varit löjligt dyrt...

Jag tycker att priset är högst normalt, jämfört med Stockholmspriser t.o.m. på billigare sidan...

Ett litet tips på vägen är att se till att få minst två uttag i badrummet!
Ett för t.ex. laddning av eltandborste, rakapparat, etc. och ett på bekvämt avstånd för hårfön. Ännu hellre, montera ett uttag inne i låda i kommod så fönen kan ligga inkopplad!
 
Ser bra ut, kör hårt!
 
Som någon skrev tidigare... Att själv ta hand om avfallet är ett bra sätt att sänka kostnaderna. Företagare måste betala för att slänga skräp (varesig om de åker själva eller via bigbag/kontainer), men i de flesta kommuner är det gratis för privatpersoner att slänga skräp.

Där kan du spara många 1000 lappar
 
Är det gips går det som deponi. I våran kommun kostar det 100 för bil och släp. Oavsett hur mycket du har på släpet. Så länge det är draget med personbil
 
Ett problem som inte nämnts är ju våtrumsintyget. Skall du sälja i närtid, dvs innan badrummet är så gammalt att det är avskrivet, blir det svårare om du gjort jobbet själv.

Men som flera påtalat tjänar du stora pengar på att göra rivningen själv och slänga själv. Sedan kan du ju se om du kan få eljobbet gjort billigare av någon annan.
 
K
Har själv anlitat en firma som tog hand om rubbet.
Som vissa skriver så skulle jag låta dem köpa in allt i så stor utsträckning som möjligt.
Det enda jag tycker man själv kan fixa och som jag köpte in var blandarna.
Jag köpte blandare till tvätthon, en för tvättstället och en kombinerad dusch(handtag och tak) och badkarsblandare.
Det är rätt så enkelt att välja ut dessa själv. Jag hade till och med bättre koll än vad säljaren hade på vilken artikel jag skulle ha. ( Dusch och badkarsblandaren var den knepiga )
Tror jag sparade mellan 500-1500 kr styck på dessa saker.
Köpte även en handdukstork på K-rauta för 2500 kr då firman enbart hade "exklusiva" för 5000-10000 kr.

Du kan ju vara så fräck att du först låter dem själva välja ut rätt saker.
Och när du då förhoppningsvis fått rätt artikelnummer så kan du jämföra mot andra sidor.

Men kom ihåg att dubbelkolla förpackningarna så allt helt och finns med i förpackningen.
Jag råkade ut för en trasig bottenventil när vvs-killen skulle montera den. ( Var dock rätt så säker på att den var hel innan när jag kände och klämde på den. Han var dock snäll och köpte ut en ny åt mig som jag slapp betala för. Så var nog han som hade sönder den :p )
 
Redigerat:
hempularen skrev:
OM du köper det via firman som "tillval" så kan det visa sig bli väldigt höga priser, VVS firmor lägger ofta på 500 - 1000% på material.
500-1000% ?
 
K
Polos skrev:
500-1000% ?
Haha kr ska det vara :D
Så mycket påslag tror jag inte någon har.
 
Jag vet att 1000% påslag är inte ovanligt på vissa produkter om man utgår från vad de får betala efter sina rabatter hos grossisten.
Sedan har de givetvis "bara" 10% påslag utifrån grossistens officiella prislista.
 
noone70 skrev:
Jag vet att 1000% påslag är inte ovanligt på vissa produkter om man utgår från vad de får betala efter sina rabatter hos grossisten.
Sedan har de givetvis "bara" 10% påslag utifrån grossistens officiella prislista.
Så är det. När jag jobbade på NCC hade vi ca 90 % rabatt på listpris på VVS.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
noone70 skrev:
Jag vet att 1000% påslag är inte ovanligt på vissa produkter om man utgår från vad de får betala efter sina rabatter hos grossisten.
Sedan har de givetvis "bara" 10% påslag utifrån grossistens officiella prislista.
Och den prislistan ligger då ofta 5 - 600% över vad du själv kan köpa exakt samma produkt för. Så påslag på uppmot 1000% är inget ovanligt, framförallt på VVS och elmaterial som köps via hantverkarfirmor.

Det är nog iofs ingen som lägger på 1000% på ex. en duschhörna. Men köper du via en VVS hantverkarfirma så får man räkna med priser som ligger 100 - 200% över vad du själv kan köpa för, när det gäller dyra saker som duschdörrar, badkar osv. På lite billigare saker som blandare förekommer uppmot 500% jämfört med vad du kan köpa för. Och då skall man komma ihåg att även byggmarknaden där du själv handlar tjänar pengar när de säljer samma vara med 40 - 50% rabatt till hantverkaren.
 
Tycker det verkar rimligt. Har själv genomfört en liknande renovering

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.