Nu hoppas jag att vi kan få hjälp här på något sätt, eller om någon kan staka ut vägen åt vart vi kan vända oss?

2013 så tog vi in offerter för bergvärme från flera olika företag och vi valde till slut en som var lokal, och återfanns i de 2 städer som ligger närmast oss. När allt var klart så visar de sig att:

* Installatören "glömt" försäkringspapprena hos oss
* Pumpen är inte inställd efter vårt hus
* Onlinemodulen drogs med buggar och vi fick vänta en evighet innan Thermia löst det

Då Thermias ÅF inte har kunnat levererat det vi kommit överens om, och de fortsatte kräva oss på pengar så hävde vi köpet skriftligt enligt konstens alla regler. Helt plötsligt så kom onlinemodulen till oss och installerades, men ännu så var pumpen oförsäkrad trots att det gått en massa månader.

Efter drygt 1 år så märker vi att delar inuti pumpen börjat rosta, samt att isoleringsmaterial lossnat, vi hör då av oss till ÅF runt detta, men denne vägrar åtgärda bristerna. Vid samtal med Thermia ett par månader senare runt detta om att deras ÅF inte vill åtgärda detta samt att vi ber att få byta ÅF så har det nu gått sen september 2015 utan respons från Thermia! Jag som kund har varit på dem åtskilliga gånger sen september om att deras regionsansvarige ska ringa upp mig som kund så att vi kan reda ut och få problemen åtgärdade, och även få pumpen försäkrad som den fortfarande INTE är.

Så, vad kan vi göra då Thermia själva vägrar åtgärda detta? Vi har betalat över 120.000:- för en pump som rostade sönder innan 1 år hade gått, och de vägrar åtgärda problemen.
 
Det mest allvarliga i ditt fall torde vara att de inte fixat trygghetsförsäkringen vilket är en del av köpet. Om det nu 1 år senare inte går att lösa försäkringen tycker jag att du skall kräva en utfästelse från Thermia att de står för alla fel som kan uppstå under motsvarande tid ( 6 år ? ) Men eftersom de verkar vägra att svara så bör du nog dra detta med en lokal konsumentvägledare och därefter ev ta beslut om att driva det till ARN (Som nuförtiden även tar sig an fall med värmepumpar). ARN's beslut är dock bara en rekommendation så det är ingen garanti för framgång.

Däremot så är Thermia och deras partners medlemmar i SKVP http://skvp.se/om-oss/etiska-regler-o-namnd läs mer där och kontakta SKVP och dra ditt case med dem. Det kan kosta att driva ditt case där, men Thermia och deras partners har som medlemmar en skyldighet att följa nämndens beslut, vilken med 100% säkerhet borde vara till din fördel.

OBS! Det är Thermias partner som du har avtal med och inte Thermia, men det torde ligga i Thermias intresse att hjälpa till med en lösning.

Tycker man ser mer och mer om detta med "Certifierade ÅF" som skiter i kunderna så i slutänden faller väl IVT's och Thermias koncept med sina "Certifierade ÅF" , det är ju trots allt Thermia / IVT som marknadsför sina koncept.

Läs sista meningen http://www.thermia.se/aterforsaljare/om-thermias-aterforsaljare.asp skriver man så så får man väl hjälpa kunder i "nöd"

Lite korrosion får de flesta värmepumparna eftersom det bildas kondens runt kalla rör och det är svårt att skydda sig 100% mot det. Där är dock sällan det går så långt att det korroderar sönder, utan mest ytligt.
 
Redigerat:
hur har pumpen rostat sönder?

och injusteringen tar nog flera veckor så det måste man lägga lite tid på själv, den är nog bara grovinställd gissar jag
 
  • Gilla
Nero212
  • Laddar…
Jag är lite förvånad, vi har en Thermia luftvatten VP vid fritidshuset och en Thermia bergvärme här i Stockholm. Luft/vatten pumpen har vi haft en hel del strul med. Visst hade det varit bättre om den fungerat perfekt från dag 1, men Thermia har varit väldigt bra att ha med att göra ang. problemen. Och den fungerar nu bra.

Bergvärmen bara går och går. Jag blir lite osäker på vilken justering det är du syftar på, men det mest uppenbara är ju injustering av vilken värmekurva som behövs för huset. Och en får man nog finlira med själv. Det är inget som görs i en handvändning. I övrigt så kan man behöva justera värmesystemet i sin helhet i huset. Strypa vissa rum osv. Det ingår normalt inte i priset vid köp av en VP, även om installatörsföretagen är rätt otydliga i den frågan.

Blir också lite fundersam över vad som rostar.
 
D
Förstår inte riktigt vad du menar med att du vill byta ÅF. ÅF lär ju vara den som du har anlitat och det faktum att du anlitat den firman kan du ju inte bara "byta" sådär. Det är ju även de som är din motpart i den här affären (och i förlängningen Thermia), men du kan ju inte helt utan vidare "byta" och säga att det är en annan firma som har tjänat pengar på dig och som skall åtgärda de återstående problemen. Däremot kan du ju tala med Thermia om det är möjligt att någon annan firma representerar dem gentemot dig i de delar där Thermia står för åtgärderna.

Vet inte specifikt om Thermia, men för övrigt så låter ju inte dina problem så jätteallvarliga, i alla fall inte om det finns lite god vilja hos Thermia. Försäkringspapper borde väl inte vara så svårt att ta direkt med Thermia? Försäkringen lär väl inte vara som viktigast nu i början när pumpen änå har garanti och för övrigt borde det ju inte vara så svårt att tala Thermia till rätta om en skada väl inträffar?

Värmepump som inte är optimerad för fastigheten hör nog närmast till standard. Träffar ju på hur många värmepumpsanvändare som helst som har fått sina pumpar installerade och sedan vill konfiguera/optimera dem, så det verkar inte vara så många installatörer som lägger ner tid på att verkligen ta reda på hur pumpen konfigureras på bästa sätt för fastigheten, utan i bästa fall så kör de med några för orten anpassade inställningar.

Att KB-pumpen har lite ytrost är nog också att betrakta som ett tämligen lite problem. Det blir lätt kondens på denna och det leder till rost då den är gjord av gjutjärn. KB-pumpen på min IVT Focus värmepump från ca 1990 var också rejält rostig när den togs ur drift 15 år senare. Såg i princip ut som en rostklump, men den tuffade och gick ända till slutet ändå. Tror nog KB-pumpen snarare rasar av interna fel innan det rostar hål på den.
 
Redigerat av moderator:
WP_20141105_11_47_38_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är tagen 20141105, drygt 1 år efter att den kopplades in.

Anledningen till att vi vill byta ÅF är för att nuvarande inte på något sätt visar intresse på att åtgärda de brister som finns, de ha brustit i att lämna in uppgifter till Thermia rörande vår värmepump samt att vår pump fortfarande är oförsäkrad.

Det är detta som jag har bett om sen september 2015 att regionsansvarige ska återkomma till mig så att jag får berätta hur deras ÅF hanterat detta och se till så att en annan ÅF kan ta över och åtgärda brister som uppkommer.
 
D
Om det är pumpen på bilden du menar har rostat (skruvarna?) så lär inte det vara något unikt för din värmepump. Här har du bilder från 3 andra köldbärarpumpar...

index.php

index.php

index.php

Som sagt kan du ju inte "byta" ÅF. Du har köpt pump och installation av en firma och det ansvaret kan du inte helt plötsligt lägga över på en annan firma.
 
Redigerat av moderator:
C
Om du nu erbjudit din ÅF möjligheten att åtgärda felen och de avböjt den möjligheten kan du ju förvisso anlita en annan firma för åtgärderna och kräva säljaren på den kostnaden. Men det är ju inget som Thermia har något att göra med. Den fajten får du ju i så fall stå för själv, tyvärr. Man kan väl misstänkta att säljaren knappast är beredd att ersätta en sådan kostnad frivilligt. Men om det skulle vara katastrof och säljaren gör sig oanträffbar så har du ju inget val.

P.s. du skriver att du hävde köpet - hur gick det med det? Tog du tillbaka detta?
 
Redigerat:
cpalm skrev:
P.s. du skriver att du hävde köpet - hur gick det med det? Tog du tillbaka detta?
Vi drog tillbaka det efter att de installerat online-modulen samt ställt in pumpen. Men idag ångrar vi att vi drog tillbaka det hela!

Men nu har jag lite mera information om vart vi ska vända oss.
 
Uppdatering runt detta!

Drog iväg ett mail till Thermia den 23 februari, valde att skicka med både mottagningsbekräftelse samt läsekvitto. Vet att de tagit emot mailet, men har ännu inte fått något läsekvitto från Thermia!

Sen september 2015 så har Thermia inte på nå sätt tagit sitt ansvar mot mig som kund, och de visar bara på att deras Thermia Trygg är ren och skär BS. http://www.thermia.se/produkter/thermia-trygg.asp

Återstår att se om ARN ger oss rätt nu bara, för pumpen vår har varit oförsäkrad i 28 månader nu! :x
 
In my humble opinion, så känns nåt j.....t fel när en pump ser ut så där efter 3år! Antingen är inte pumpen avsedd att sitta i den miljön, eller så är nåt annat fel (tex isolering) eftersom det uppstår så mycket kondens.
 
  • Gilla
Victoory
  • Laddar…
Det är kondens som gör att pumpen rostat på det viset. Nu jobbar jag inte med thermia men den pumpen vi installerar har en frigolitbox runt själva pumphuset för att förhindra detta.
 
Lantbrukarparet,

När jag läst det ni skriver får jag en kuslig känsla att mycket av det skulle jag kunnat ha skrivit...:x Vi har nämligen i stort samma erfarenheter. Vår återförsäljare ställde pumpen på plats och gick vidare i livet. Ingen injustering, ingen återkoppling, ingen försäkring, vi fick inte ens pärmen "Min värmepump" som Thermia är så stolta över. Vi har ingen aning om ifall några av våra radiatorer är strypta, det kollades aldrig. Radiatorn i ett av badrummen har jag dock hittat var helt stängd, så den är nu öppnad. Vi har problem att få upp temperaturen i två av källarrummen. Inget av detta kollade ÅF upp utan när pengarna var betalda var vi helt ointressanta. Thermia Online var ett skämt med mycket begränsad nytta och extremt mycket buggar, så det lämnade vi tillbaka men fick betala för installationen ändå.

Bilderna på er brinepump kunde lika gärna vara på vår, även om vår såg lite värre ut efter ett år. Har ni tittat hur rensventilen ser ut under sin frigolitlåda?

Min upplevelse är att Thermias vackra ord är luft, Thermia Trygg är bara marknadsföring och systemet med auktoriserade ÅF ett verktyg för att slippa ta ansvar. Thermia hänvisar till ÅF och ÅF hänvisar till Thermia.

Det ska dock sägas att vår pump generar värme och varmvatten och när växelventilen gick sönder så fixade Thermia (via en annan ÅF) detta utan att knorra. De gånger jag ringt direkt till Thermia så har de ändå varit hyfsat hjälpsamma och det visade sig att regionsansvarige bor bara någon kilometer ifrån oss, och han har varit här och kollat på vissa delar som vi haft synpunkter på. Dock tyckte inte han att dessa saker var något fel och vad kan vi som lekmän säga då? Han ordnade också så att vår ÅF fixade pärmen, denna levererades i vår brevlåda någon vecka senare...en dag då vi var hemma. Kunde han inte ens ringa på och ställa frågan om pumpen funkade?
 
lat skrev:
In my humble opinion, så känns nåt j.....t fel när en pump ser ut så där efter 3år! Antingen är inte pumpen avsedd att sitta i den miljön, eller så är nåt annat fel (tex isolering) eftersom det uppstår så mycket kondens.
Precis så resonerar jag också...men flera jag varit i kontakt med (bland annat på värmepumpsforumet) säger att det ska vara så. För mig känns det helt sjukt...snart kommer rostvatten börja rinna ut på golvet i pannrummet.
 
Stämmer att den vart oförsäkrad i 28 mån från Theminas sida. Det står att det är 36 mån garanti så försäkringen har inte gått in än. Dessutom täcks den av hemförsäkringen och det bör inte vara något åldersavdrag redan.

Som de andra skriver så måste ni fortsätta strida mot den ni köpt pumpen av och det är ÅF, inte Thermina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.