amatörsmurf skrev:
Blev less på min lilla Sjöbergsbänk och byggde en ny. Bänken är gjord i björk 0,6x2 meter och bänkskivans tjocklek är 85 mm. Jag skickade efter skruvstyckena från Dieter Schmid Fine Tools i Berlin som hade extremt bra service. Paketet på 33 kg kom till mellersta norrland på bara 6 dagar. Jag gillar verkligen snabbjusteringen på framtången, den är mycket smidig att använda. [bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Grymt snygg!
När kommer byggtråden? :)
 
  • Gilla
Alex Höglund och 5 till
  • Laddar…
@amatörsmurf; supersnygg bänk. Din framtång ser nästan identisk ut med min, kan du koppla i och ur quick releasefunktionen? Jag kan det inte på min och stör mig nåt enormt på den ibland.
 
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Tack så mycket! Jag kan göra en byggtråd. Har själv haft mycket nöje av att följa andras trådar.
Mitt skruvstycke är ett Woodworking Vise Type 52 1/2 och min quick release fungerar felfritt. Tråkigt att din krånglar och kan förstå att det stör. Det är nog läge att reklamera.
 
Nä min krånglar inte, den är designad så. Det finns 2 typer av quick release spänntänger, på min kan jag inte välja att köra den som en vanlig spänntång, och det är det jag stör mig på. Det finns dock modeller med en spak där man kan aktivera eller avaktivera quick releasen, det var det jag frågade om:)
 
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Aha. Nej jag har ingen sådan spak utan den "kopplas ur" när jag vrider moturs. Antagligen samma modell som du. Än så länge är jag bara så glad över det nya att jag inte funderat över det eller saknat möjlighet att koppla i och ur. :)
 
Under ett lager mögel fanns en rätt fin patina. Har hämtat brädor i en kompis hästhage som jag återanvänder.

IMG_20160126_154731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 3 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag har nyligen börjat snickra lite, och det andra projektet (det första var en golvbokhylla) blev ett TV-ställ, då jag inte hittade något passande att köpa. Gjort i massivt trä, målat med linoljefärg. Kommer att fästa sladdarna på baksidan av stativet för en renare look.

TVstand.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
amatörsmurf och 3 till
  • Laddar…
Riktigt smart hallbänk!
 
  • Gilla
Darius80
  • Laddar…
Byggt för ett tag sedan men nu är det uppe och fotograferbart och jag är och hälsar på där det sitter; badrumsskåp jag byggt på beställning åt en kompis. Vitmålad furu, inga konstigheter i övrigt men det var på håret att få ihop luckan viktmässigt i förhållande till klaffhållarnas maxvikt (mastodontspegeln väger en del) och samtidigt få luckan formstabil. Mått på skåpet ca 160*55*15

(Man får inte kolla i folks badrumsskåp men vi gör ett undantag)

DSC_0246.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jacobsnickrar och 9 till
  • Laddar…
20150726_134403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150814_181259_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två 50x450-500 ekplank blev till ett vardagsrumsbord.
Använde överhandsfräs för att fräsa ned glasskivan i mitten.


Lackad och slipad ett par vänder med polyueretanlack.
 
  • Gilla
Theodor Hellberg och 14 till
  • Laddar…
Vart tog chipsen vägen????
 
salkin85 skrev:
[bild]
[bild]

Två 50x450-500 ekplank blev till ett vardagsrumsbord.
Använde överhandsfräs för att fräsa ned glasskivan i mitten.


Lackad och slipad ett par vänder med polyueretanlack.


Snyggt !

Kan man få ett kort som visar benen och undersidan:)

Jag har själv kollat på Greg Klassen's bord och funderat http://gregklassen.com/collection/river/
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mitt absolut första fin snickare som jag har gjort. Gick på 300kr, ska slipa av den i morgon. Å behandla den med något, vet inte riktigt vad ännu.
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
I vissa fall är det enklare att färdigslipa innan hoplimning (typ det mesta som inte ska gå kant i kant).

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för kilformade saker som sticker upp i luften...?
 
Ola C skrev:
I vissa fall är det enklare att färdigslipa innan hoplimning (typ det mesta som inte ska gå kant i kant).

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för kilformade saker som sticker upp i luften...?

Jag tog med den til jobbet, för att slipa av den, lite lättare med maskin, å riktigt utsug:)

När jag gjorde tapparna å så blev dom inte helt raka, på alla ställen så, hålet så då blev det lite stort mellan rum, då vissa var tjockare längst ner å vissa tvärt om.

Är inte så grym på att göra, skulle vilja ha tag på en fräs:)
Så som kilarna är inslagna för att få det tätat och starkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.