Wendigo skrev:
Det borde nog bli över nollan på golvet även om det är kallt utomhus. Hur ser ventilationen ut?
Är som sagt inte riktigt klar med allt. Det är springor mellan brädorna i golvet, inte helt tätt ännu i genomföringen för skorstenen (har 9cm stenull och lindat aluminumplåt runt röret i väggen, men blev inte helt tätt) och har inga lister i taket så glipan mellan råsponten ventilerar, och glipa under dörren också...
Nu när jag skriver låter det ju som bastun inte kunde läcka mer om man sköt med kulspruta på den... Men har läst på lite mer sedan igår och tror jag helt enkelt eldade för lite. Läste man i princip ska mata kaminen full efter man tänt och vänta upp emot en timme innan man badar. Jag lade bara in 3-4 vedträn. Ska snickra en enkelt och temporär bänk med 110cm höjd och elda lite rejälare ikväll. Återkommer med rapport.
 
I min bastu brukar klinkergolvet vara kallt även efter ett par timmars eldande. Inte minusgrader, men kallt att kliva på. Det är nog bra att täta lite springor, men huvudsaken är nog som du säger att elda hårt och länge. Det går att bada bastu under en presenning, och tätare än så kan du helt säkert få din bastu.
 
  • Gilla
Nikenik
  • Laddar…
Har nu badat bastu "på riktigt". :)
Lade dryga timmen på att bygga en temporär bastulav av spillvirke jag hade hemma.
Tog ribbotten ifrån en IKEA-säng för sittdelen på laven och gjorde benen av några 2tum4. Börjar misstänka det är lite av en konspiration att folk tror man måste sitta på värmebehandlad asp eller importerat cederträ utan att bränna sig. Funkar alltså utmärkt med gran än så länge... Men kanske köper lite asp ifrån lokala sågverket sen när jag bestämt måtten.

Gjorde som jag läst på nätet och matade kaminen full med ved efter jag tänt. Efter 15min lade jag in två vedträn till och efter ytterligare 5min kunde jag basta. Då var stenarna uppe i 135grader. Sedan lade jag ifrån mig IR-termometern och kläderna.
Det blev varmt uppe vid taket men märkte att ångan försvann rätt snabbt efter jag hällt på. Blir förhoppningsvis bättre sen när jag tätat med lister i taket, nu ser jag ju rätt ut genom springan.
Märkte också att väggen bakom mig aldrig blev sådär brännhet den kan bli när man badar t.ex på badhuset. Var skönt att luta sig emot utan att behöva bränna sig.

När jag sköljde av mig passade jag på att mäta temperaturen på golvet. Det var runt 8grader på golvet nära kaminen och 4 plusgrader vid dörren där det senast varit isgata, det lät lite lustigt då det droppade och isen smälte ifrån golvet när jag satt uppe vid taket. :)
Det var också bara -7 ute idag. Kan säkert komma att ligga runt nollan vid bitande kyla.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
När får vi se bilder på skapelsen då? :)
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Kul att du kommit igång och badar.

Det går alldeles utmärkt att ha gran till lavar, det har jag i min bastu. Oftast sitter man på en handduk i alla fall. Det man inte vill ha är furu/tall som kådar av sig...
 
Kul att du rott i hamn detta projekt. Vill se bilder! :)
 
Här är två bilder. Är som sagt inte färdig än, men nu är det inte längre någon brådska då bastun fungerar iaf. :p
Ska måla utsidan i roslagsmahogny, men väntar till våren med det, har tjärat taket iaf så det borde hålla till sommaren iaf.

Insidan är långt ifrån klar, men är glad jag gjorde en temporär bänk med vad som fanns hemma, den temporära är nu 58cm djup, vilket känns för stort, plus det blir lite trångt att ta av sig kläderna inne i bastun, tror jag gör riktiga bänken sen 50cm djup. Ska nog också låta riktiga bänken börja där denna bänken är nu och gå ända in till kortväggen och göra någon sorts kombinerad trappa/stege/förvaring/upphängnings-grej direkt till vänster.
Bastuinne.jpg
Har inte kapat till skyddsplåten än, men när jag bastar och eldar på rejält blir väggen närmast kaminen inte ens 100grader varm.
Ångrar mig lite att jag inte köpte en kamin med glaslucka, men glaslucka kostade 700kr extra. =/
Funderar på att åka ner till glasmästaren och höra vad han skulle ta för en glaslucka.
 
  • bastu2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Heiditorp och 6 till
  • Laddar…
Nu när du nästan är klar: Vad hade du gjort annorlunda om du hade gjort om den?
Hur mycket har det kostat hitintills?
 
maah skrev:
Nu när du nästan är klar: Vad hade du gjort annorlunda om du hade gjort om den?
Hur mycket har det kostat hitintills?
Hade nog inte gjort något helt annorlunda. Det är fortfarande 50/50 om jag skulle haft dörren på långsidan, men nu hamnade dörren där den hamnade, annars fanns det risk jag aldrig skulle börjat bygga. Vissa saker hade varit smidigare med dörren på sidan, Men jag kunde bygga vagnen under tak men det var rätt långsmalt där, så då hade jag fått "vrida in mig" i vagnen varje gång. Och märkte första gången jag tände att värmen får glasögonen att ånga igen, så då behövdes det något att sätta fötterna på direkt utanför dörren istället för ett trappsteg som det blivit om jag satt dörren på sidan.
Flummade lite när jag gjorde regelverket så fick skruva dit några extra 2tum2 för att ha något att spika fast råsponten i på sidorväggarna. I datorn hänger ju allt uppe via antigravitation. :confused:

Jag hade såhär i efterhand nog kostat på mig den där dyra glasluckan på en Harvia M3, men den går ju köpa i efterhand. Och ångrar lite jag körde med spik och skruv rätt i råsponten på insidan och skulle köpt sådana där clips så spiken inte synts. Men visste att kostnaderna skulle skena iväg och ville bli av med lite av alla de halva skruv och spik-lådorna jag hade hemma. Hade ju en budget på 3000kr + kamin, som ju sprack.

Här är lite siffror:
Vagn 200kr
Harvia M1 2000kr
Regelverk 400kr
Råspont o Plywood 3000kr
rökrör 300kr
skruv/spik 100kr
Väggskyddsplåt/genomföring i aluminum 300kr
rostskyddsfärg 70kr
virke för dörr plus (dyra) gångjärn 400kr
= 6 770kr

Använde mig av spik och skruv jag hade hemma, men syns tydligt att jag använt olika sorters skruv och spik, men köpte rejäla spax-skruv för att skruva ihop regelverket. Väggskyddsplåten blev rätt dyr men köpte den för det var vad som fanns på skroten som kunde gå in i bilen.
Köpte 20mm tjock och lite bredare råspont, som var dyrare men snyggare, och jag tänkte att tjockleken på virket borde bli lite bättre för värmehållning och stabilitet, men hade säkert kunnat spara några hundralappar på att köpa 16mm råspont istället.
Räknar med att det kommer gå åt en halv burk tjära och 2 liter linolja till att måla, så det blir väl ca. 400kr till där. Och några hundralappar till för bänken. Tror jag ska köra på gran.,,
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, varför inte försöka sätta in något fönster? borde ju gå att få ta något äldre udda fönster som bortskänkes. Är trevligt med lite ljus utifrån...
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Det ser bra ut. Jag tycker dock att du skall ordna ett bättre lås. Det vore trist om den där klossen skulle råka vrida sig så att du blev instängd.
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Lite du eldade, brukar elda minst 2timmar med ilägg var 30e minut.
Fast då kanske det är skillnad på våra bastuvanor.
 
Jag var lite orolig över det skulle kännas klaustrofobiskt att sitta i en bastu utan fönster, men det känns bara mysigt. Fast ett fönster så man t.ex kunde se solnedgången hade ju varit trevligt. Ska hålla utkik och fundera på vart jag kan sätta ett sen när allt är färdigt, men ingen större brådska med fönster. Rätt skönt att slippa fundera på vad som syns ifrån vägen om vad som pågår i bastun. :)

Ska fixa en liten metall-hake att hålla dörren på plats sen i framtiden som inte håller för ett hårt knuffande, behöver bara komma ihåg att köpa...

Lutte skrev:
Lite du eldade, brukar elda minst 2timmar med ilägg var 30e minut.
Fast då kanske det är skillnad på våra bastuvanor.
Mjo, har väl kanske fegat lite nu innan skyddsplåten kommit på plats. Men jag är verkligen ingen "fis-badare"! När jag bodde i norrland fick jag lära mig att basta på norrländskt vis, riktigt hett, men inte fullt så hissnande hett som finländare har. Gillar mycket ånga så det bränner till på kroppen och man inte kan hålla ögonen öppna.
Bastun är ju rätt liten, inte ens 6 kubikmeter. 1,2x2,2x2,1. Hur stor är din bastu, lutte?
 
Att döma av bilden utifrån skulle ett fönster göra nytta. Speciellt vid tiden för solnedgång.

Jag har en gång fått höra att skillnaden mellan bastu och sauna är ungefär 40ºC. Den som sade det var finlandssvensk, så jag vet inte riktigt vilken sida han såg det från.
 
Har inte fått tummen ur byggt egen än utan får lov o åka till mor min för att basta, men storleken är kring 7-9kvm med ett 7kw harvia aggregat.

Får lov o köra med vatten från beredaren för att stenarna ska hålla sig varma hela tiden.

Bjuder på en bonusbild när jag gör sista ilägget, termometern sitter i axelhöjd.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.