Henrikwahlfrid skrev:
hmmm detta har jag inte sett, kanske inte läst intruktionsboken så noga heller ;) men enligt den så är ju mitt sätt att fylla stenarna fel då..
En teori kan vara att det finns risk att stenarna spricker om man häller på kallt vatten och att det skulle kunna flyga iväg stenflisor. Ingen aning om detta är möjligt men det var det jag kom att tänka på.
 
Ser riktigt bra ut! Får hoppas du får ordning på värmen med de åtgärder du planerar :)
 
Jag hade samma problem när jag byggde med enkelglas. Borde använt dubbelglas istället. Men jag måste säga att du gjort det hela skitsnyggt. Vilket jobb!
 
Jag uppskattar glasytan till 8m², med ett gissat U-värde på 4 och 60 grader temperaturdifferens (80 i bastun, 20 utanför) kommer glaset "läcka" 1.9kW. Hur många kW är ditt aggregat på?
 
redarn skrev:
Jag uppskattar glasytan till 8m², med ett gissat U-värde på 4 och 60 grader temperaturdifferens (80 i bastun, 20 utanför) kommer glaset "läcka" 1.9kW. Hur många kW är ditt aggregat på?
kan nog stämma rätt bra med 8m2 glas. men jag tror inte glaset är det största problemet, stenväggarna är väldigt kalla nu på vintern... aggregatet är på 9 kW. jag kompenserade de kalla väggarna med att gå upp en storlek, frågan är bara om jag borde gått upp en storlek till...
 
Luft har en specifik värmekapacitet på 1 och en densitet kring 1.2kg/m³. Att värma 15m³ luft 60℃ behöver ca 1MJ energi, med 9kW (perfekt isolering) tar det något mindre än 2 minuter. Om du har 10 liter luft per sekund i ventilation och den inkommande luften är uteluft (i extremfallet 100℃ kallare än i bastun) så kommer ventilationen "läcka" 1.2kW. Så det största energiläckaget är säkert genom stenmuren Som också är den största ytan.

Sten kan lagra mycket mer energi än glas, så jag misstänker att din bastu blir varm och trevlig om du bara väntar tills stenen värmts upp tillräckligt, Om vi räknar på att värma 10 ton sten (någon/några decimeter djupt) 30℃ (behöver inte bli helt varm innan bastun håller temperaturen) så krävs 225MJ och det tar 7 timmar med 9kW. Nu har jag inte räknat på U-värde för stenen så djupen den behöver värmas kan vara mycket annorlunda.

Du vill givetvis inte isolera stenen, så slå på bastun i mycket god tid eller byt till ett större aggregat, då kommer inte stenen behöva värmas lika mycket innan luften uppnår önskad temperatur. Alternativt kan du isolera delar av stenen där den inte syns så bra, men det hade jag inte valt.

För att bekräfta att det är stenen och inte ventilationen, uppskatta temperaturen på stenen mesans bastun värms, stiger den sakta men säkert och bastun blir behaglig när den kommer upp i 30-50℃?

TL;DR uppgradera aggregatet om du inte har stormventilation i bastun.
 
D
Har tänkt bygga väldigt likt din bastu, det vill säga såga ett snitt i betongen (har betonghålssten) och köra in en glasskiva, inget regelverk, ingen isolering.

Har två frågor. Påverkar det ytterväggarna negativt att värma upp dom på detta sätt? Man riskerar inte att murbruk eller mursten blir porös efter ett tag eller dylikt?

Hur varm blir stenen egentligen? Går det att luta ryggen mot eller hur har du löst det? (om man ska sitta på översta raden)
 
danpih skrev:
Hur varm blir stenen egentligen? Går det att luta ryggen mot eller hur har du löst det? (om man ska sitta på översta raden)
Betong isolerar bättre än granit och har mer värmelagringsförmåga, så den kommer få lite högre temperatur och borde kännas något varmare, jag har dock ingen erfarenhet av sten eker betongväggar i bastu så jag kan inte säga om det är för varmt.

Trä isolerar ännu bättre men har avsevärt lägre värmelagringsförmåga, så om du invändigt klär bastun i trä av lämpligt träslag så kommer det gå åt mindre energi och det ytan kännas mindre varm fastän den kommer ha högre temperatur. Det funkar utmärkt att gå barfota på glödande kol (av björk, afrikansk superhårdträ skippade jag) men om du har stenar i glödbädden så bränner du dig rejält.
 
  • Gilla
Perwahlfrid och 2 till
  • Laddar…
Henrikwahlfrid skrev:
Jag bygger både formen/stommen och lavarna i värmebehandlat asp.
Blev det 21x21 till både lavar och panel? Fantastiskt snyggt!
 
Mats_A skrev:
Blev det 21x21 till både lavar och panel? Fantastiskt snyggt!
yes, 21x21 till både vägg,tak,lava
 
Otroligt fin bastu , synd på det plastiga badkaret passar liksom inte in .
 
Tyvärr går form och funktion inte ihop i denna bastu.
 
Jag tycker att det är viktigt att folk berättar ifall de inte gillar spa-avdelningen som TS rimligtvis är asstolt över :)
 
stefancrs skrev:
Jag tycker att det är viktigt att folk berättar ifall de inte gillar spa-avdelningen som TS rimligtvis är asstolt över :)
Helt rätt, alltid kul och höra folks åsikter oavsett om dom gillar det eller inte :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finlirar lite runt kanterna i bastun
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.