GoForIt skrev:
Här skulle jag vilja påstå att sanningen är att en VP-anläggning sällan stannar vid 100 000 kr utan ofta springer iväg betydligt mer. Och när Kung Bore drar fram över landet tickar elmätaren frenetiskt fort.

En komplett pelletsanläggning (panna, brännare, matning och veckoförråd) köper du idag för under 50 000 kr före eventuella bidrag.
Jaså. Vad får du för grejor då?
Räknar du med att installera den själv eller?
 
elmont skrev:
Köper man el för 1 krona och har ett COP ( och dom flesta ligger på ett högre värde) på 3 så kostar det 30 öre att tillverka 1 kwh med VP.
Pristet på 1 kwh med pellets fick jag på att räna på några slumpvis valda pelletsleverantöre och ett energiinnehåll på pellets med 4500kwh/ton och 11% fukthalt samt en verkninmgsgrad på 95%.
Jag tror inte att jag ligger helt fel, visst kan man säkert köpa pellets billigare på vissa  ställen men jag kan ju tala om att här där jag bor köper vi el för 25 öre kwh vilket med alla avgifter gör lite under 80 öre.
Min VP anläggning har ett årsCOP på 3,4 vilket ger ett kwh pris på c:a 23,5 öre
Jag tycker fortfarande att du "skönmålar" VP i förhållande till pellets.
Men vi lämnar det därhän, eftersom vi uppenbart inte delar uppfattning.

Jag är dock mycket nyfiken på var man kan köpa el för 25 öre/kWh..?

Årsmedelvärdet från Nordpool för 2006, i "svenskt prisområde" är 41,85 öre/kWh.
Nu i juli, mitt i sommaren, var medelpriset 45,28 öre/kWh.
Med tillkommande avgifter så närmar vi oss 1 kr för bara själva elen.
Sedan tillkommer ju alla nätavgifter.
Dessa motsvarar för min del snart 65 öre/kWh ytterligare.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jaså. Vad får du för grejor då?
Räknar du med att installera den själv eller?
Frågan diskuteras ju bl.a. i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43177. (Där du själv också skrivit ett inlägg).
Där finns också förslag på lösningar.

Självfallet kan kostnaden variera en del för installation beroende på hur den serut och hur händig/mycket man vill göra själv, samt vem man anlitar om man gör det.
 
Jag köper min el hos JÄMTKRAFT nått som kallas lokalpris och det är obundet. Vi har ett av dom få komunala energiverken som inte blev utsålda på 90 talet - men det var mycket nära- Största delen producerar JKAB i egna och delägda kraftverk och lokalpris får dom som bor innom JKABs distrubetionsområde.
Och det som är det i mitt tycke ruttnaste hos elbolagen när det gäller prissättning är attman sätter priset efter NORPOLS lista som ju bara visar vad toppeffekten kostar och det är inte många procent av elbolagens försäljning som kostar 50 öre utan det mestaproduseras av vattenkraft som kanske kostar 10 öre kwh och sedan säljs för 50-60 öre, sånna påslag skulle jag också vilja ha.
länk
http://www.jamtkraft.se/Templates/Start____272.aspx
 
elmont skrev:
Jag köper min el hos JÄMTKRAFT nått som kallas lokalpris och det är obundet. Vi har ett av dom få komunala energiverken som inte blev utsålda på 90 talet - men det var mycket nära- Största delen  producerar JKAB i egna och delägda kraftverk och lokalpris får dom som bor innom JKABs distrubetionsområde.
Och det som är det i mitt tycke ruttnaste hos elbolagen när det gäller prissättning är attman sätter priset efter NORPOLS lista som ju bara visar vad toppeffekten kostar och det är inte många procent av elbolagens försäljning som kostar 50 öre utan det mestaproduseras av vattenkraft som kanske kostar 10 öre kwh och sedan säljs för 50-60 öre, sånna påslag skulle jag också vilja ha.
länk
[länk]
Då får jag gratulera dig!
Din situation är verkligen inte vardag för den absoluta majoriteten av svenskar.
Jag instämmer i att elbranschen är rutten.
Men det är en annan debatt..  ;)
 
Handlar också av jämtkraft, bor i södra Sverige men har ändå 30,6 öre ett år till!
 
Hemmakatten
Mli skrev:
Hej!

Ska bygga sprallans nytt hus och funderar på bergvärme eller pellets.
Vi har utrymme för pellets då vi ska bygga källare.
Vilket är dyrast, för och nackdelar på allt ni kan komma på!
Huset kommer att vara på 150-160 kvm
Enligt mig så kommer biobränsle att vara billigast. Att bygga för ett elberoende idag känns helt ute. Vad jag och många andra tror är att elpriset kommer att vara tre gånger så högt om 10 år. Biobränsle är enligt många det enda hållbara alternativet.Från statligt håll är signalerna väldigt tydliga om att el som uppvärmningskälla har passerat "bäst-före-datum". Dvs. att använda el till en så enkel sak som uppvärmning av hus ses som rent slöseri, och jag tror att elpriset och skatten på densamma kommer att stiga mycket mer än priset på biobränsle.
 
Känner mig ärligt talat fortfarande snurrig i huvudet då alla tycker så olika!
Men jag är dock tacksam för alla svar!
Tycker ändå att det är många som sätter i n bergvärme i dagens läge.
Vad beror detta på i sådana fall?
 
Mli skrev:
Känner mig ärligt talat fortfarande snurrig i huvudet då alla tycker så olika!
Men jag är dock tacksam för alla svar!
Tycker ändå att det är många som sätter i n bergvärme i dagens läge.
Vad beror detta på i sådana fall?
Ja man blir lätt det när man funderar över olika alternativ. Det finns alltid olika personer som försvarar sitt synsätt in i ditt sista. Vad jag vill säga är att du kommer aldrig få den absoluta sanningen, för det finns ingen. Du måste ta med dina egna förusättningar, vad du tycker känns rätt, hur mkt jobb alterntivt underhållsfritt du vill att värmeanläggingen skall vara.

Både pellets och el kommer säkert att stiga rejält i pris de närmaste åren. Det var redan i ivntras lite ont om pellets, dessutom konkurrerar trävaruindustrin om råvaran till diverse produkter. Kan va intressant att veta att pelletspriserna sitgit från 1500 till 2000 per ton på några år.

Du kan ju alltid sätta in en vedpanna med pelletsbrännare så kan du ju alltid börja hugga ved när pellets blir för dyr.
 
varför inte ved ?
vedpanna acktankar o solpaneler kan det bli billigare
 
Tycker ändå att det är många som sätter i n bergvärme i dagens läge.
Vad beror detta på i sådana fall?
Det finns två svar på den frågan som jag ser det:

1. Bekvämlighet - och det kan jag avundas när jag står på vedbacken.

2. Rörfirmorna - när jag funderade på pellets försökte ALLA firmor utom en övertala mig att skaffa bergvärme trots att jag från första början sa att det var ointressant för mig. Dessutom omöjligt för mig med VP utan att byta ut alla radiatorer till ett lågvärmesystem. Varför de gör så är en gåta. Förmodligen beror det på större marginaler vid försäljning och installation av VP än biobränsleanläggningar.

Nu blev det fortsatt ved (i tänkt komb med solvärme) och inte pellets för mig. Men skulle jag välja idag blev det ändå pellets eftersom jag inte vill vara beroende av elpriserna som lär fortsätta att stiga inom överskådlig framtid.

Ett annat spännande alternativ för de som fortfarande har kvar oljepannan är rapsbaserad eldningsolja. Tekniken finns och funkar idag vad jag förstår. Men tillgången till och priset på rapsolja är väl alldeles för osäkert än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.