Några förslag:
Samla alla klädkammare och tvättstuga på ett ställe så att ni slipper bära kläder genom hela huset.

Gör entrén större så att alla ytterkläder ryms, det blir mycket skor och kläder i en familj.

Sätt in ett inomhusförråd där ni kan ha prylar.
 
Jag är obotligt nyfiken :)
Och som Hallandsboende sedan fem år är jag naturligtvis nyfiken på var er tomt ligger.

Törs du avslöja det?
Själv bor jag alltså sedan fem år i Laholms kommun.
 
Släng gärna upp en karta över hur tomten ser ut om du har möjlighet :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag är obotligt nyfiken :)
Och som Hallandsboende sedan fem år är jag naturligtvis nyfiken på var er tomt ligger.

Törs du avslöja det?
Själv bor jag alltså sedan fem år i Laholms kommun.
Jag kan väl säga så mycket att jag bor söder om dig :) och tomten ligger bara ett stenkast ifrån huset jag hyr för tillfället!


Jarlsgård skrev:
Släng gärna upp en karta över hur tomten ser ut om du har möjlighet :)
Slänger upp en liten bild på vart det skall byggas, tänk er kanske 50 meter ner från där bilden är tagen samt lite mer åt höger!! Skärmavbild 2015-07-29 kl. 18.01.20.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hejsan!

Jag tänkte Bumpa posten lite och se om man kan få lite mer respons på ens planlösning :) Tackar på förhand!

Skärmavbild 2016-01-24 kl. 21.42.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Aha, det är någonstans i Lilla Tjärby, eller Tjära Lillby som vi säger här norr om Veinge :)
Vi var och badade i sjön för 1½ år sedan, men det var nog en engångsföreteelse.
Åker nog hellre upp en bit på höglandet österut för att hitta bra insjöbad..
Men sjön borde vara perfekt för modellbåtsegling, vilket är en ädel sport :)

Åker för övrigt rätt ofta till Laholm, där vi har affärer, bibliotek, kommunhus och många andra kontakter.

Till din planlösning:
Intressant att se att ni på 314 kvm har lyckats klämma in alla funktioner som vi har på 108 kvm.
Dvs tre sovrum, två bad/duschrum, matrum, vardagsrum , hall och tvättstuga.

Det är inte riktigt i min smak med korridorer och andra dödutrymmen, men har man plats och råd så varför inte :)

Kort sagt så tycker jag att det är överdådigt, men det är ju en smaksak.
Har man råd så har man.

Hoppas att du tar min "kritik" med den klackspark den förtjänar
 
Vad jag tänkte är att det kan vara smart att samla våtutrymmen tätare till varandra. Blir lättare/billigare med rör etc och går något fel så vet ni vart i huset det är. Som det ser ut nu kommer rören vara spridda över hela huset. Sen är det också en god idé att tänka på vår kära sol. Solen går ju upp i sydöst, kan vara trevligt med morgonsol i köket, hjälper en att vakna till när man slår på kaffet på morgonen. Likaså kan sovrum/tv-rum gärna läggas på den norra sidan för att slippa solfan. Nu vet jag inte vad ni har för material men rum som naturligt får bättre fuktbeständighet kan med fördel också placeras i norr, den delen av huset ser mindre sol än sydsidan och är därför mer benägen till fukt/mögel.

Inga exakta regler men goda saker att ha i huvudet när man planerar...
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
I vårt första hus, som var en liten förbyggd fiskartuga på en ö i Göteborgs Södra skärgård, räknade jag till åtta sidor på huset. Det hade ju växt hit och dit allt eftersom under 150 år.

Varför man i dag skulle bygga ett hus med ca 15 olika ytterväggar (bortsett från pensionärskuvösen), när det egentligen räcker med fyra övergår mitt förstånd.

Är det kul att spilla pengar på ingenting? Blir huset bättre? Blir grannarna mer impade?


(Nu får jag väl Admin på mig igen. Att kritisera pengaslöseri och förorda rationellt tänkande verkar vara tabu.
Konsumera mera är ledordet för dagen)
 
Voh skrev:
Vad jag tänkte är att det kan vara smart att samla våtutrymmen tätare till varandra. Blir lättare/billigare med rör etc och går något fel så vet ni vart i huset det är. Som det ser ut nu kommer rören vara spridda över hela huset. Sen är det också en god idé att tänka på vår kära sol. Solen går ju upp i sydöst, kan vara trevligt med morgonsol i köket, hjälper en att vakna till när man slår på kaffet på morgonen. Likaså kan sovrum/tv-rum gärna läggas på den norra sidan för att slippa solfan. Nu vet jag inte vad ni har för material men rum som naturligt får bättre fuktbeständighet kan med fördel också placeras i norr, den delen av huset ser mindre sol än sydsidan och är därför mer benägen till fukt/mögel.

Inga exakta regler men goda saker att ha i huvudet när man planerar...
Jag och sambon har diskuterat solen, vi kommer antagligen spegelvända huset så att vårt sovrum kommer att vara mot sydost och uterummet och baksidan kommer ligga på samma sida, vilket gör att vi får hela kvällsolen på uterummet.

Angående vattnet så förstår jag vad du menar, men en dragning med 18 pex från pannan till ett fördelarskåp alt under handfat och sedan fördela vid badrum är inte en allt för stor kostnad.


Materialet vi har tänkt att bygga med är Thermomur, och mer om våra planer för huset går att läsa i https://www.byggahus.se/forum/losvi...lla-vision-en-drom-om-det-framtida-huset.html

Tackar för era synpunkter, uppskattas verkligen!
 
Redigerat:
vastkustkillen skrev:
...
Angående vattnet så förstår jag vad du menar, men en dragning med 18 pex från pannan till ett fördelarskåp alt under handfat och sedan fördela vid badrum är inte en allt för stor kostnad.
...!
Det där med att hålla samman vatteninstallationerna är som du påpekar inte så mycket en ekonomisk fråga som en bekvämlighetsfråga.
För det finns nog inte mycket som skapar sådan irritation som att behöva stå och vänta två minuter på varmvatten när man skall tvätta händerna efter toalettbesök, borsta tänderna efter en måltid eller överhuvud taget vill ha ett par droppar varmvatten (som man VET finns där ute någonstans).
Så att hålla samman våtrummen och kök är absolut guld värt!
 
Jag får ingen wow-känsla som man kan förvänta sig på så stora ytor, har ni låtit någon erfaren arkitekt lämna förslag ännu?
 
KnockOnWood skrev:
Aha, det är någonstans i Lilla Tjärby, eller Tjära Lillby som vi säger här norr om Veinge :)
Vi var och badade i sjön för 1½ år sedan, men det var nog en engångsföreteelse.
Åker nog hellre upp en bit på höglandet österut för att hitta bra insjöbad..
Men sjön borde vara perfekt för modellbåtsegling, vilket är en ädel sport :)

Åker för övrigt rätt ofta till Laholm, där vi har affärer, bibliotek, kommunhus och många andra kontakter.

Till din planlösning:
Intressant att se att ni på 314 kvm har lyckats klämma in alla funktioner som vi har på 108 kvm.
Dvs tre sovrum, två bad/duschrum, matrum, vardagsrum , hall och tvättstuga.

Det är inte riktigt i min smak med korridorer och andra dödutrymmen, men har man plats och råd så varför inte :)

Kort sagt så tycker jag att det är överdådigt, men det är ju en smaksak.
Har man råd så har man.

Hoppas att du tar min "kritik" med den klackspark den förtjänar
Hejsan, jag svarar igen, hoppas det inte försvinner denna gång! :)

Får börja med att be om ursäkt, förstod först inget när du skrev ditt inlägg, så kollade mitt gamla inlägg och där har det blivit fel, det skall stå att jag absolut INTE bor söder om dig, jag bor mer norröver, så där blev det lite fel.

Jag uppskattar din kritik, och det är inte första gången jag hör att huset är onödigt stort. I mångt och mycket håller jag med, men tycker att när man går in på enskilda rum så är de rum som är onödigt stora endast köket och vardagsrummet, de andra rummen har vettiga areor tycker jag.

Att jag/vi vill bygga så stort har inget med att impa på grannarna att göra, bor ensamma ute på en åker med bara släkt bredvid :). Så den enda anledningen till att vi bygger så stort är för att vi vill och att möjligheten finns, gjort en produktionskostnad och och den är någorlunda korrekt så kommer produktionskostnaden ligga på ca 50 - 60 % av framtida marknadsvärde (som det ser ut nu, vet aldrig när bubblan spricker).

Men tackar för inputen! :)
 
Jonatan79 skrev:
Jag får ingen wow-känsla som man kan förvänta sig på så stora ytor, har ni låtit någon erfaren arkitekt lämna förslag ännu?
Hej,

förstår vad du säger, planlösningen i sig är inget extra ordinärt, men som sagt tidigare i tråden så är modellen baserad på ett A - hus så någon arkitekt har väl gjort sin bedömningen, det vi har gjort är att ökat arean bara. Tackar för din input!
 
KnockOnWood skrev:
Det där med att hålla samman vatteninstallationerna är som du påpekar inte så mycket en ekonomisk fråga som en bekvämlighetsfråga.
För det finns nog inte mycket som skapar sådan irritation som att behöva stå och vänta två minuter på varmvatten när man skall tvätta händerna efter toalettbesök, borsta tänderna efter en måltid eller överhuvud taget vill ha ett par droppar varmvatten (som man VET finns där ute någonstans).
Så att hålla samman våtrummen och kök är absolut guld värt!
Svårigheten att hålla ihop vattnet blir när man har två separata avdelningar för vuxna och barn, då blir det att pannan är på ena sidan av huset, den enda onormalt långa ledningen här blir från pannan till vuxenbadrummet.
 
vastkustkillen skrev:
Hejsan, jag svarar igen, hoppas det inte försvinner denna gång! :)

Får börja med att be om ursäkt, förstod först inget när du skrev ditt inlägg, så kollade mitt gamla inlägg och där har det blivit fel, det skall stå att jag absolut INTE bor söder om dig, jag bor mer norröver, så där blev det lite fel.

Jag uppskattar din kritik, och det är inte första gången jag hör att huset är onödigt stort. I mångt och mycket håller jag med, men tycker att när man går in på enskilda rum så är de rum som är onödigt stora endast köket och vardagsrummet, de andra rummen har vettiga areor tycker jag.

Att jag/vi vill bygga så stort har inget med att impa på grannarna att göra, bor ensamma ute på en åker med bara släkt bredvid :). Så den enda anledningen till att vi bygger så stort är för att vi vill och att möjligheten finns, gjort en produktionskostnad och och den är någorlunda korrekt så kommer produktionskostnaden ligga på ca 50 - 60 % av framtida marknadsvärde (som det ser ut nu, vet aldrig när bubblan spricker).

Men tackar för inputen! :)
50-60% av framtida marknadsvärde? Fantastiskt, om ni inte förbisett något... Får man möjligtvis se kalkylen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.