Bob_the_builder skrev:
En modern platta på mark "ska" inte behöva avge mer fukt när uttorkningen är klar. Kapillärbrytande skikt och markisolering ska garantera att fukt inte kan skjuta till underifrån. Men det är naturligtvis viktigt att inte vara för het på gröten när golvet ska läggas så byggfukten torkas ut. Har man ingjuten golvvärme ska naturligtvis inte plattan isoleras på ovansidan. Jag kan också tycka att lösningen med golvvärme ovan plattan är lite onödigt kostnadsdrivande, även om den tilltalar ur ett teoretiskt perspektiv.

Vad gäller kallras så är det en reell risk med golvvärme, åtminstone från väggventiler. Hur det förhåller sig med timmerväggar vet jag inte. Jag tycker dock inte att det är något stort problem, speciellt inte med lite eftertanke i placeringen av ventiler.
Så det SKA vara ett fuktskydd närmast plattan i undergolvet? Detta är det enda man alltså måste ha och sen är det upp till en själv om man vill ha mjukhet och ljuddämpning? Men inget annat krävs?

Mmh, det låter faktiskt mer lockande med en uppvärmd platta som avger en jämn temperatur än att ha en kvick men ostadig golvvärme ovan plattan. Sen vet jag inte om extrautgiften på 60-70 kkr för ett normalhus (vi bygger stort) är värt den lilla procentuella ökningen i energibehovet om det nu är reellt och inte teoretiskt. Uppvärmning genom bergvärme och el via solceller, några procent på det gör ingen stor skillnad förrän efter väldigt många år. I tillägg trivs vi svalt och har inget stort behov av att dra på en snabbverkande värme vara energi dessutom ganska fort försvinner.

Timmerväggar andas och släpper in en hel del luft genom virket, stora väggar som på utsidan är fria (inte isolerade eller täckta) kan ge upphov till kallras inomhus. Enligt en kunnig man här på forumet.
 
nino skrev:
jag tror att jag skulle satsa på platta på mark med golvvärme och slipade betonggolv.
Gjuter man plattan och slipar den innan huset är på plats så bör det bli mycket billigare än om man slipar när väggarna (innerväggar framförallt) är på plats.

Tröttnar man så kan man lägga vad man vill utanpå
Varför slipade golv? För att bli av med ojämnheter eller menar du att den slipade plattan i sig ska bli det slutgiltiga golvet?
 
nino skrev:
japp det slipade golvet ska vara slutgiltigt

[länk]
Betong ligger inte i min smak, jag föredrar trä. Men det innebär inte att jag är tacksam för ditt tips, tack ska du ha!

Förresten, betonggolv kan väl inte vara bra för knän/kropp?
 
vet inte om ett trägolv är så mycket mjukare att stå/gå på?
 
Mainstream skrev:
Bjuder på en länk till:

[länk]
Du är bra på länkar du, denna var lysande. Tack!
 
nino skrev:
vet inte om ett trägolv är så mycket mjukare att stå/gå på?
Även om båda gör ont att slå huvudet i tror jag de små skillnaderna uppfattas väldigt väl av kroppen, lederna, omedvetet. Som att jogga på asfalt, det gör inte ont direkt men efter en längre tid blir det förödande...
 
Som tidigare nämnt andas timmerhus väldigt väl, timret andas. Dvs kall luft sipprar in genom hela konstruktionen och sjunker såklart till golvnivå vilket hjälper den varma luften att stiga. Antar jag rätt att vid en ganska öppen planlösning (halva centrala byggnaden har öppet från nedervåning till åsar, tvåvåningshus) kommer golvvärmen sprida värme även till övervåningens rum? Eller bör man komplettera med radiatorer på övervåningen?
 
nino skrev:
japp det slipade golvet ska vara slutgiltigt

[länk]
Om ni ursäktar lite skarpa ord, så är detta ett bra exempel på golvvärme och dess förmenta "fördelar"!

Det är väl svårt att tänka sig något kallare att sätta fötterna på än ett betonggolv.
Så för att det skall bli uthärdligt skall alltså värmen vara på året runt, för vem vill gå på ett kallt betonggolv i juli ens.
(Annat är det naturligtvis i Medelhavsländerna, där det kan vara skönt med ett svalt stengolv när lufttemperaturen närmar sig 40°C. Men så är det ju sällan här hemma i Svedala.

Och även om man inte är så extrem så man skall ha slipad betong till golv, så är det väldigt "inne" med klinker i badrum, tvättstuga, hall och kök. Och det känns kallt, för keramikens värmeledningsförmåga är så mycket större än ett trägolvs, eller plastmattans/laminatets på spånplatta.
Man måste helt enkelt värma upp golvet för att härda ut kylan till och med mitt i den svenska sommaren.

Medan vi utan golvvärme med trä/plastgolv nöjer oss med att ha värmen på oktober till mars :)
 
Bob_the_builder
Voh skrev:
Så det SKA vara ett fuktskydd närmast plattan i undergolvet? Detta är det enda man alltså måste ha och sen är det upp till en själv om man vill ha mjukhet och ljuddämpning? Men inget annat krävs?.
Jag tror att alla (?) trägolvtillverkare kräver ångspärr (0,2 mm åldersbeständig plast) mellan betong och trä. Om du har klinker har du ingen ångspärr (jag pratar inte våtrum nu).
 
Bob_the_builder skrev:
Jag tror att alla (?) trägolvtillverkare kräver ångspärr (0,2 mm åldersbeständig plast) mellan betong och trä. Om du har klinker har du ingen ångspärr (jag pratar inte våtrum nu).
Bra info.
Så, uppifrån och ned:

-Golv (anta trägolv)
-Mellanlag för ljuddämpning, mjukhet och utjämning.
-Ångspärr
-Betongplatta

Korrekt?

Har hört mekanisk ventilation i undergolvet nämnas en del. Antar att man isåfall måste regla upp golvet etc. Är det nödvändigt med ventilation i undergolvet? Eller är detta enbart en åtgärd för dåligt konstruerade grunder?
 
Bob_the_builder
KnockOnWood skrev:
Om ni ursäktar lite skarpa ord, så är detta ett bra exempel på golvvärme och dess förmenta "fördelar"!

Det är väl svårt att tänka sig något kallare att sätta fötterna på än ett betonggolv.
Så för att det skall bli uthärdligt skall alltså värmen vara på året runt, för vem vill gå på ett kallt betonggolv i juli ens.
Om man nu vill ha betong- eller keramikgolv så är ju golvvärme (nästan) en förutsättning, det har du rätt i. Det är ju inte ett argument för att ha radiatorer istället. Med radiatorer så utesluter du ju (nästan) möjligheten att ha betong-/keramikgolv. 😄

Jag tycker faktiskt att det är skönt med svala golv sommartid, trots hus i Mälardalen (även om jag ibland önskar att vi hade Medelhavsklimat).
 
KnockOnWood skrev:
Om ni ursäktar lite skarpa ord, så är detta ett bra exempel på golvvärme och dess förmenta "fördelar"!

Det är väl svårt att tänka sig något kallare att sätta fötterna på än ett betonggolv.
Så för att det skall bli uthärdligt skall alltså värmen vara på året runt, för vem vill gå på ett kallt betonggolv i juli ens.
(Annat är det naturligtvis i Medelhavsländerna, där det kan vara skönt med ett svalt stengolv när lufttemperaturen närmar sig 40°C. Men så är det ju sällan här hemma i Svedala.

Och även om man inte är så extrem så man skall ha slipad betong till golv, så är det väldigt "inne" med klinker i badrum, tvättstuga, hall och kök. Och det känns kallt, för keramikens värmeledningsförmåga är så mycket större än ett trägolvs, eller plastmattans/laminatets på spånplatta.
Man måste helt enkelt värma upp golvet för att härda ut kylan till och med mitt i den svenska sommaren.

Medan vi utan golvvärme med trä/plastgolv nöjer oss med att ha värmen på oktober till mars :)
Nja... Jag har vattenburen golvvärme i badrummet och i tvättstugan och inte lider jag av det...
Har det kopplat till värmepumpen så när övriga rums element vill ha värme så får även golven värme
Men det är klart att du har en liten poäng i det du säger
Men mattor har man i ganska många utrymmen i ett hus och dom brukar ligga i gångstråken och vid sittplatser...
 
Bob_the_builder
Voh skrev:
Bra info.
Så, uppifrån och ned:

-Golv (anta trägolv)
-Mellanlag för ljuddämpning, mjukhet och utjämning.
-Ångspärr
-Betongplatta

Korrekt?
👍

Har hört mekanisk ventilation i undergolvet nämnas en del. Antar att man isåfall måste regla upp golvet etc. Är det nödvändigt med ventilation i undergolvet? Eller är detta enbart en åtgärd för dåligt konstruerade grunder?
Jag vågar påstå att det är en nödåtgärd när man HAR tillskjutande fukt, oftast i källare (med dålig dränering och isolering under/runt plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.